اساس انقلاب مرهون وجود روحانیت است

حجت الاسلام صباغیان با بیان اينکه روحانیت باید به دو بال «معنویت و علم» مجهز شود، گفت: روحانیون باید زمان شناس باشند و مقتضیات زمان از جمله شناخت دشمن و زمینه های مساعد انقلاب اسلامی را برای ترویج دین درنظر بگیرند.

حجت‌الاسلام حسن صباغیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی اظهار داشت: مجموعه روحانیت در هندسه تشکیلاتی تشیع در واقع در امتداد خط انبیاء تعریف شده است.

 

امام جمعه زیرکوه ادامه داد: بنابراین آنچنان که انبیا برای تحقق اسلام و جامعه توحیدی در سه سطح نگرش سازی، اخلاق مداری و رفتار سازی کوشیدند کار ویژه اصلی روحانیت نیز پیاده سازی این امر مهم در سطح اجتماع است.

 

وی با بیان اينكه روحانیت برای جامه عمل پوشیدن به جامعه توحیدی و تمدن اسلامی باید خودش از طرفی مجهز به دو بال معنویت و علمیت باشد، افزود: درصورت فقدان یکی از این دو امر امکان رسیدن به هدف مذکور تقریبا صفر می شود.

 

وی بیان کرد: روحانیون از سوی دیگر باید زمان شناس باشند و مقتضیات زمان از جمله شناخت دشمن و زمینه های مساعد انقلاب اسلامی را برای ترویج دین درنظر بگیرند و به عنوان نکته سوم باید به مهارت های مورد نیاز مثل ارتباط موثر، سواد رسانه ای و ... مجهز شوند.

 

امام جمعه زیرکوه با اشاره به اینکه اساس انقلاب اسلامی در حدوث و بقاء مرهون وجود روحانیت بوده و خواهد بود، گفت: در اصل تحقق انقلاب که سال ۴۲ جرقه های آن با رهبری امام راحل شروع شد تا به ثمر نشستن آن در سال ۵۷، سال های دفاع مقدس و به طور کلی در راهبری فرهنگی و مدیریتی کشور رکن اصل طلاب و روحانیت بودند.

 

حجت الاسلام صباغیان ادامه داد: باید بگوییم که اتاق فکر در سطح راهبردها و تولید نرم افزار و نیز تولید نیروی انسانی تراز جهت سیر رسیدن انقلاب اسلامی برای تحقق تمدن اسلامی بر عهده نهاد روحانیت قرار دارد.

 

وی در ادامه عنوان داشت: اگر نهاد حوزه و روحانیت وظیفه اصلی اش را به درستی انجام دهد ریل گذاری قطار انقلاب به ایستگاه نهایی انجام شده و به مقصد خواهد رسید.

 

امام‌جمعه زیرکوه با تاکید بر اینکه عمامه و لباس روحانیت، میراث نورانی خاندان عصمت و طهارت است، افزود: این لباس از قداست خاصی برخوردار است که برای اهل علم و شاگردان مکتب اهل بیت علیهم السلام و مکتب امام صادق به جای مانده است.

 

حجت الاسلام صباغیان در ادامه گفت: اگر عمامه یک عالم زاهد مهذب و با تقوی باشد متبرک است و اگر نه فقط چند متر پارچه مثل پارچه های دیگر است.

 

وی در خصوص اجرای پویش عمامه بوسی عنوان کرد: پویش عمامه بوسی یک حرکت نمادین است که در مقابل بی احترامی افرادی معدود و هنجارشکن از طرف افراد دلسوز جامعه شکل گرفته است.

 

امام جمعه زیرکوه ادامه داد: باید بگویم اهانت به مقدسات از طرف کسی که اسیر نفس و شیطان است چیز طبیعی است، نه اهانت به عمامه بلکه اهانت به قرآن و سوزاندن قرآن و اهانت به مسجد و سایر مقدسات هم انجام می شود.

 

حجت الاسلام صباغیان گفت: امیدواریم که همه جامعه به بصیرت برسند و بدانند که با این رفتار آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و باید هوشیار باشند که اگر صدمه ای به این انقلاب اسلامی برسد جبران آن بسیار مشکل است.

 

وی با اشاره به لزوم برقراری ارتباط بین روحانیون و جوانان گفت: ارتباط با جوانان و نوجوانان بسیار مهم بوده و باید علما و روحانیون با همه مردم به ویژه جوانان همیشه رابطه تنگاتنگی داشته باشند.

 

وی بیان کرد: در دین اسلام، بر احترام به جوانان تأکید شده است و رفتار پیامبر(ص) با این گروه از جامعه، بهترین گواه بر این مطلب است.

 

امام جمعه زیرکوه با بيان اينکه جوان، حقیقتی فعال و حساس در جامعه است، گفت: بخش بزرگی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهد که برای رفتار و درک صحیح این قشر از افراد، باید با آن ها همراه باشیم و به آن ها مسئولیت بدهیم.

 

وی در پایان تاکید داشت: یکی از روش های صحیح و کارآمد در تربیت انسان، روش احترام و «تکریم شخصیت» است و این شیوه در حقیقت پشتوانه سلامت روان بشر و از مهم ترین عوامل رشد صحیح شخصیّت نوجوان و جوان است پس به نوجوانان و جوانان عزیز تا می توانیم باید احترام بگذاریم و به آن‌ها در جامعه توجه کنیم.

 

 

 

کد خبر 1233017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha