همایش ملی «فلسفه فقه نظام‌ساز»  با تاکید بر افکار شهید آیت الله سید محمد باقر صدر (ره) برگزار شد

همایش ملی «فلسفه فقه نظام‌ساز» با تاکید بر افکار و آرای شهید آیت الله سید محمد باقر صدر (ره) با حضور اندیشمندانی چون آیت الله رشاد، حجت الاسلام ایزدهی، حجت الاسلام علیدوست و حجت الاسلام میر باقری در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، همایش ملی «فلسفه فقه نظام‌ساز» با تاکید بر افکار و آرای شهید آیت الله سید محمد باقر صدر (ره) مقالات برگزیده ارائه و از کتاب مجموعه مقالات همایش رونمایی شد، همچنین محورهای همایش توسط اساتید برجسته مورد تبیین قرار گرفت.

در این همایش که در تالار استاد موسویان (ره) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد محورهای «فقه سیاسی شیعه و ظرفیت ساختارسازی در نظام سیاسی مطلوب»، «موضع سیاست جنایی اسلام در مسئله حجاب» و «نظام اقتصادی اسلام؛ چیستی، هستی و امکان استنباط» ارزیابی شد.

در ابتدای همایش حجت الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی دبیر علمی همایش فقه نظام ساز گفت: از حدود دو سال گذشته، در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سفارشی از مقالات را برای فلسفه فقه نظام ساز اعلام کردیم و اساتید صاحب نام مقالاتی نگاشتند.

وی بیان کرد: مرحوم شهید صدر اندیشه هایی دارد که همواره مورد بحث و استفاده است و فلسفه فقه نظام ساز با تأکید بر آراء آن مرحوم برگزار می شود.

حجت الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی اظهار داشت: فقه شیعه از آغازین سالها از قرن چهارم همواره رو به جلو بوده و تا امروز همواره پاسخگوی نیازهای جامعه خودش بوده است، اگر فقه در سالهای گذشته تحول پیدا کرده مرهون عوامل متعددی از جمله نیازهای جدید و موضوعات جدید بوده است.

بنابراین گزارش،‌ آیت الله علی اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ  و اندیشه اسلامی در همایش ملی «فلسفه فقه نظام‌ساز» با تاکید بر افکار و آرای شهید آیت الله سید محمد باقر صدر (ره) گفت: برای برگزاری این همایش معنوی و فکری و علمی، تلاش های زیادی صورت گرفته است.

وی بیان کرد: گرامی می داریم یاد  آیت الله سید محمد باقر صدر که راههایی را پیش روی حوزه و جهان اسلام گشود که از بارقات الهی به ذهن ایشان رسیده بود و در زبانش جاری و در آثارش ثبت شد و در شاگردانش پروده شد و می رود در قالب فکر حوزه های علمیه و جهان شود.

آیت الله رشاد عنوان کرد: ایشان تا پای جان بر جریان کار فکری و تولید فکر ایستاد؛ در حوزه فقه نظام ساز که تعبیر دقیق تری از فقه نظام است و تفاوت هایی بین این دو است در این زمینه کارهایی در حوزه ها شروع شده و مطالعاتی شکل گرفته است گروه های علمی راه افتاده و رشته های فقهی جدید در فقه نظام ساز دایر شده و  فضلا و اساتیدی در این رشته مشغول به تحصیل اند.

 

همچنین حجت الاسلام ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین و عضو هیئت علمی گروه فقه و حقوق اسلامی پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مورد فسلفه فقه نظام ساز گفت: در خصوص فلسفه فقه نظام ساز باید  ابهام زدایی شود چون ممکن است خطراتی با خود داشته باشد، فلسفه فقه نظام ساز وصف فقه است نه وصف فلسفه؛ چنان چه منظور از فقه شریعت و احکام نیست بلکه دانش کاشف شریعت است.

 

بنابرگزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام سیدحسی میرمعزی دانشیار اقتصاد اسلام در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دیگر سخنران این همایش گفت: عنوان مقاله من نظام اقتصادی چیستی هستی و امکان کشف و استنباط با بحث فقه نظام ساز است در این ترکیب و در این بحث فقه نظام ساز و چیستی فلسفه فقه نظام ساز را بیان کنیم در مورد فقه روشن است اما در مورد نظام ابهام وجود دارد و در قالب نظام اقتصادی این ابهام را توضیح دهیم.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری یکی از اساتید حاضر در همایش بیان کرد: پیشنهاد می کنم در مورد عنوان فقه نظام ساز مقداری ساختارگرایانه مباحث را بیان کنیم. ما فقهی می خواهیم که سرپرستی تکامل اجتماعی را بر عهده بگیرند، همان طور که باید فقه در قاعده حرم توسعه دهیم در راس نیز توسعه دهیم باید این مفاهیم تبیین شود تا تکامل فقه و اصول متقن شود.

کد خبر 1233058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha