شوراها اختلافات را ریشه یابی کنند/ صلح و سازش وظیفه اصلی شوراهای حل اختلاف

حجت الاسلام حمیدی گفت: وظیفه اصلی شوراهای حل اختلاف ایجاد صلح و سازش می باشد و توقع ما این است که ۱۰۰ درصد پرونده های اختلاف در این شوراها حل و فصل شود اما در کنار این مهم شوراها باید اختلافات را ریشه یابی کنند تا از بروز اختلاف در جامعه جلوگیری شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، امروز (۲۶ آبان ماه) حجت الاسلام «حمیدی» در همایش شوراهای حل اختلاف جنوب استان کرمان، گفت: ۱۸ آبان ماه یادآور یک اتفاق مبارک و میمون در کشور ما است و چنین روزی در سال ۱۳۸۱ با برنامه ریزی و طراحی حجت الاسلام هاشمی شاهرودی وقت ریاست قوه قضاییه، شهای الاسلامحل اختلاف تاسیس شد.

 

رییس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: ۲۰ سال از تاسیس شوراهای حل اختلاف می گذرد و علی رغم همه مشکلات و کمبودها اما امروز به یک نهاد مردمی بزرگ در کشور اسلامی ما تبدیل شده است.

 

وی با اشاره به این که هرگاه نظام به مردم اعتماد می کند آنها پای کار می آیند، اظهار کرد: شوراهای حل اختلاف با همت مردم، ریش سفیدان و بزرگان طوایف برای ایجاد صلح و سازش فعالیت دارند.

 

حجت الاسلام حمیدی ادامه داد: امیدواریم وضعیت استخدامی دبیران و اعضای شورای های حل اختلاف تعیین تکلیف شود و پیگیری این مهم را از نمایندگان استان خواستاریم.

 

این مقام عالی قضایی استان کرمان با اشاره به این که امروز با تلاش شورای های حل اختلاف یک بار بزرگ و عظیمی از دوش قوه قضاییه برداشته شده است، عنوان کرد: وظیفه ذاتی شورای های حل اختلاف، صلح و سازش است که از ظرفیت صاحبان نفوذ، روحانیت، سران طوایف و بزرگان برای تحقق این مهم استفاده می شود.

 

وی با بیان این مطلب که در جنوب و شرق استان کرمان نسبت به جنوب آمار پرونده های منتهی به صلح و سازش بیشتر است، خاطرنشان کرد: میانگین پرونده های صلح و سازش در شوراهای حل اختلاف در سطح کشور ۴۲ درصد است که هدف گذاری کردیم تا پایان سال به این رقم ۵۰ درصد برسد.

 

حجت الاسلام حمیدی با یادآوری این مطلب که وظیفه اصلی شوراهای حل اختلاف ایجاد صلح و سازش است، تصریح کرد: توقع ما این است که ۱۰۰ درصد پرونده های اختلاف در این شوراها حل و فصل شود اما در کنار این مهم شوراها باید اختلافات را ریشه یابی کنند تا از بروز اختلاف در جامعه جلوگیری شود.

 

آموزش موجب کاهش آسیب های اجتماعی می شود

 

«ذبیح الله اعظمی» ضمن تشکر از همکاری های دستگاه قضایی، گفت: تلاش قضات و اعضای شوراهای حل اختلاف برای نجات جان محکومان قصاص جای تقدیر و تشکر دارد.

 

نماینده مردم شهرستان های جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ریشه یابی علل حجم بالای ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی، عنوان کرد: قوه قضائیه امتیازاتی را برای استخدام اعضای شوراهای حل اختلاف در نظر گرفته و برای ساماندهی سایر اعضا نیز برنامه ریزی ها و اقداماتی در دست اقدام است.

 

صلح و سازش ناب ترین نوع پایان دادن خصومت در بین متنازعین است

 

«اصغر ستایی مختاری» در این همایش، گفت: موضوع مهم صلح و سازش به صورت ویژه در شوراهای حل اختلاف مورد توجه قرار گرفته است.

 

رئیس دادگستری شهرستان جیرفت در خاتمه با اشاره به این مطلب که وظیفه محاکم و دادگاه ها، احقاق حق و حل و فصل خصومت ها است، تاکید کرد: در نظر علما و حقوقدانان یکی از مصادیق بارز حل و فصل خصومت از طریق صلح و سازش است.

 

گفتنی است؛ این همایش به مناسبت سالروز تشکیل شوراهای حل اختلاف با حضور حجت الاسلام حمیدی رئیس کل دادگستری کرمان، بخشی دادستان کرمان، تقی زاده رییس شوراهای حل اختلاف استان، معاونین دادگستری استان، ائمه جمعه جنوب استان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، روسای دادگستری های جنوب، قضات شوراهای حل اختلاف، اعضا و دبیران شوراهای حل اختلاف در جیرفت برگزار شد.

کد خبر 1233095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha