فقه شیعه از آغاز پیدایش رو به تکامل، پویا و تحول‌گرا بوده است

دبیر علمی همایش ملی فلسفه فقه نظام‌ساز گفت: فقه شیعه از آغاز پیدایش رو به تکامل، پویا و تحول‌گرا بوده و تا امروز این تحول محسوس است.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی در همایش ملی فلسفه فقه نظام‌ساز با تأکید بر افکار و آرای شهید آیت‌الله محمدباقر صدر(ره) که در تالار استاد موسویان(ره) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد بیان کرد: از حدود دو سال گذشته، در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سفارشی از مقالات را برای فلسفه فقه نظام ساز اعلام کردیم و اساتید صاحب نام مقالاتی نگاشتند. دبیر علمی همایش ملی فلسفه فقه نظام‌ساز افزود: مرحوم شهید صدر اندیشه هایی دارد که همواره مورد بحث و استفاده است و فلسفه فقه نظام ساز با تأکید بر آراء آن مرحوم برگزار می شود.


حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی خاطرنشان کرد: فقه شیعه از آغاز پیدایش رو به تکامل، پویا و تحول‌گرا بوده و تا امروز این تحول محسوس و همواره پاسخگوی نیازهای جامعه خودش بوده است، اگر فقه در سالهای گذشته تحول پیدا کرده مرهون عوامل متعددی از جمله نیازهای جدید و موضوعات جدید بوده است.
وی عنوان کرد: فقها برای اینکه بتوانند به مسائل جدید پاسخ دهند در روش و مبانی فقهی برای شناخت بهتر موضوعات بازبینی کرده‌اند، در این راستا تحولات فقهی را می‌توان به دو قسمت یعنی قبل از انقلاب و بعد از انقلاب تقسیم کرد.


عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: بعد از انقلاب از آن جایی که نظام فقه‌بنیاد سر کار آمده طبیعا لازم است به اساس حاکمیت و نظام و مسائل اجتماعی از منظر فقهی پرداخته شود. وی ادامه داد: برای اینکه فقط به مسائل فردی توجه نکنیم، این نگاه مستلزم بازخوانی مبانی و نگاه درجه دوم به فقه است تا روش و کارکرد و غایات و گستره فقه متحول شود.
حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی تصریح کرد: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی هر سال در سالگرد روز جهانی فلسفه با محوریت فلسفه‌های مضاف، یک موضوع را به عنوان همایش برگزیده است و امسال نوزدهمین همایش با نام فلسفه فقه نظام‌ساز مدنظر قرار دارد.


وی بیان کرد: در حدود چهار سال گذشته تاکنون جلسات مستمری در این حوزه برگزار شده و در مورد اصل فلسفه فقه نظام‌ساز و نقشه راه و روش به بحث و گفتگو پرداخته ایم.همچنین از حدود دو سال گذشته مقالاتی تدوین شد و در این راستا 20 مقاله از سوی اساتید برجسته نگارش شد که در قالب دو جلد کتاب منتشر شده است.
دبیر علمی همایش ملی فلسفه فقه نظام‌ساز گفت:  در جهت تولید آثار فاخر، استادان برجسته ای چون حضرات آیت‌الله رشاد، علیدوست و میرباقری، مقالاتی را نگاشته اند که در این همایش ارائه می شود.
حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی با بیان اینکه این همایش با محوریت اندیشه شهیدصدر برگزار شده است عنوان کرد:ایشان بعد از چندین دهه از عمر شریفشان هنوز هم مرجعیت فکری و اندیشه‌ای دارند و آراء ایشان مورد توجه اندیشمندان در عرصه فقهی است.

کد خبر 1233097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha