تلاش های جوان لرستانی برای ایجاد اشتغال / حمایت از مشاغل بومی بستر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است

قتصاد مقاومتی مهم ترین راه درمان زخم کهنه بیکاری و بستری برای تقویت اقتصاد و معیشت مردم است.

خبرگزاری شبستان _ خرم آباد؛ اشتغال مهم ترین دغدغه جامعه و خانواده هاست و این مساله در بین اقشار مختلف بویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی باعث مشکلاتی برای خانواده ها و جوانان می شود.

 

برای تقویت اشتغال علاوه بر ضرورت توجه به توسعه صنایع، بهره برداری از ظرفیت های بومی، حمایت از مشاغل خرد، توانمند سازی نسل جوان و نوجوان باید مورد توجه قرار گیرد.

 

ارائه آموزش های لازم در راستای توانمند سازی نسل جوان و نوجوان و توسعه حمایت از اشتغال جوانان مهم ترین راه مقابله با آسیب بزرگ بیکاری است.

 

«امین صفری»  از ساکنان شهرستان چگنی که فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد دانشگاهی است در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خرم آباد، اظهار داشت: مدت ها به دنبال یافتن شغل مناسب مانند شغل اداری تلاش کردیم و هر بار مایوس از شرکت در آزمون های مختلف می شدم.

 

وی افزود: با خودم فکر کردم مانند پدر و دیگر اقوام ساکن روستا که با مشقت کار کشاورزی انجام می دهند و برای زندگی می کوشند، خودم به دنبال ایجاد شغلی مناسب بروم

 

این کار آفرین لرستانی خاطرنشان کرد: چندین ایده را با همکاری دوستانم مرور کردم و با مشورت دوستان و خانواده به فکر راه اندازی  مشاغل مربوط به کشاورزی در روستا افتادم و در نهایت بعد از چندین آزمون و خطا که گاها با مشکلاتی مواجه بود، به فکر راه اندازی مجتمع پرورش طیور افتادم.

 

وی ادامه داد: بعد از برنامه ریزی و سنجیدن جوانب کار  از منابع طبیعی حدود 4 هکتار زمین را اجاره کرده ایم.

 

صفری افزود: در زمینه استعداد یابی برای اجاره زمین درخواست دادیم و موفق شدیم به صورت 30 ساله زمین را اجاره کنیم  که هر 5 سال یکبار در صورت فعالیت تمدید می شود.

 

وی با بیان اینکه  با بهره برداری از طرح اشتغالزایی حدود 20 درصد به عنوان بهره مالکانه پرداخت می شود، ادامه داد: بهره مالکانه برای زمین مورد اجاره من حدود 2 میلیون سالیانه در هر هکتار می باشد.

 

این کار آفرین با بیان اینکه این زمین اجاره شده، زمین کشاورزی نیست و با رویکرد دامپروری واگذار شده است، افزود: در این مجموعه در زمینه شتر مرغ و پرورش بوقلمون، پرورش زنبود فعالیت می کنیم.

 

وی با بیان اینکه محور اصلی فعالیت شتر مرغ است، ادامه داد: در حال حاضر 20 عدد شترمرغ مولد، شروع به تخم گذاری کرده اند.

 

صفری با اشاره به فعالیت  درزمینه جوجه کشی فعالیت می کنم، ادامه داد: هر قطعه 35-30 جوجه دارد که قیمت های پارسال جوجه یک روزه در حدود 600 و یک ماه در حدود 900-800 تومان است.

 

وی تصریح کرد: پرورش شتر مرغ بالغی که به کشتار گاه فرستاده می شود در حدود 9-8 ماه زمان بر می باشد و مولد از لحاظ هزینه به صرفه تر می باشد که در حدود 13 سال مفید می باشد.

 

صفری ادامه داد: هر شترمرغ به طور میانگین در طول سال 80-70 تخم می گذارد و در حدود 40-30 جوجه یک ماهه می توان داشت که در حدود 10درصد تلفات داریم.

 

وی با اشاره به هزینه های پرورش شتر مرغ، ادامه داد: هر شترمرغ روزانه در حدود 5/2- 2 کیلو خوراک می خورد و هر کیلو حدود 8 هزار تومان هزینه دارد.

 

این کار آفرین لرستانی افزود: هزینه خوراک هر شتر مرغ در ماه حدود 700-600 هزار تومان است.

 

وی با اشاره به  درآمدزا بودن این حرفه به رغم مشقت های کار،  افزود: فضای مورد نیاز برای شترمرغ در حدود 250 متر نیاز است برای هر مولد و پرباری کم تر است.

 

صفری با بیان اینکه مشکل بازار فروش فعلا نداریم، اظهار کرد: شترمرغ های پرورشی 4 ماه استراحت دارند و 8 ماه تولید دارند.

 

با توجه به اینکه همه اجزای شترمرغ سود زاست، توجه به صنایع تبدیلی در این عرصه می تواند در کنار پرورش شترمرغ بستری برای سودآوری بیشتر و اشتغال در استان لرستان باشد.

 

به عنوان مثال پوست این پرنده نرم و لطیف است و مقاومت بالایی برای تولید منسوجات چرمی دارد و یکی از محصولات سود آور شتر مرغ پوست آن است که بسیار با کیفیت است و باید زمینه فراوری کار توسعه پیدا کند.

 

روغن شتر مرغ دیگر محصول سودآوری است که در رابطه با روغن شتر مرغ و ارز آوری آن نیز با توجه به شرایط سخت پرورش شتر مرغ باید زمینه فرآوری این محصول فراهم شود وبا توسعه صنایع فرآوری زمینه استفاده بهتر و به صرفه‌تر از روغن شتر مرغ  ایجاد شود.

 

صنعت پرورش شتر مرغ یک صنعت تولیدی و تجاری به شمار می‌رود که در کنار مشقت های که مختص این حرفه است، در عرصه تولید، اشتغال و سودآوری کاری ارزشمند محسوب می شود.

 

ارزش شترمرغ صرفاً به گوشت و تخم آن نیست بلکه این پرنده بزرگ دارای محصولات فراوان و با ارزشی است و هیچ دور ریزی ندارد تا جایی که چربی و روغن، پوست، پر و حتی پوکه تخم آن نیز بازار خاص خود را دارد و در صنایع دستی، کیف، کفش و پزشکی استفاده می‌شود.

 

بی تردید کسب و کار در زمینه پرورش شترمرغ پرواری در کشور و استان لرستان قابلیت پیشرفت فراوانی دارد، که باید جهت توسعه این کسب و کار آموزش لازم به علاقمندان ارائه شده و با پرداخت به موقع تسهیلات بانکی از کارآفرینان این عرصه حمایت شود.

 

می‌توان با توسعه این صنعت پول ساز ضمن تقویت تولید ملی، ایجاد اشتغال و بهبود وضعیت معیشتی مردم، به رونق اقتصاد استان و کشور کمک کرد.

 

کد خبر 1233133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha