کتابخانه های مساجد کانون ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه

کتابخانه‌های مساجد بهترین مکان برای فراگیر شدن مطالعه در جامعه و مکانی برای تبادل افکار بین اقشار مختلف جامعه هستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان، سمیه اکبرپور:

 

یکی از ماموریت‌های اصلی و از اهداف مهم کانون‌های مساجد، ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است و کتابخانه‌های مساجد بهترین مکان برای فراگیر شدن مطالعه در جامعه و مکانی برای تبادل افکار بین اقشار مختلف جامعه هستند. در واقع کتابخانه‌های مساجد به دلیل مردمی بودن که مهمترین خصیصه آنها است، متمایز از سایر کتابخانه‌ها هستند.

 

هم اکنون ۲۴۵ باب کتابخانه در مساجد گیلان فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۱۴۸ باب کتابخانه در شبستان مساجد دایر شده و مابقی مخرن دار هستند که با بالغ بر ۲۴۲ هزار و ۵۶۰ کتاب به بیش از ۱۲ هزار عضو کتابخانه خدمات لازم را ارائه می‌دهند. 

 

کانون انصارالزینب(س) روستای لب دریا که کانونی روستایی است یکی از کانون‌های برتر گیلان در ترویج فرهنگ مطالعه بوده که به دنبال پیوند عمیق کودکان با کتاب است و توانست در سال ۹۹ رتبه برتر کشور در رواق کتاب و در فهمای ۱۴۰۰ رتبه شایسته تقدیر را در این رواق کسب کند. این کانون در حال حاضر ۷۰ عضو و ۶۰۰ جلد کتاب دارد.

 

 

مژگان پیرخندان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه به نقش تاثیرگذار کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در تحقق این مهم اظهارکرد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با تاسیس کتابخانه مسجد و اجرای طرح‌های کتابخوانی به مناسبت‌های مختلف درصدد ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه به‌ویژه در بین نسل جوان هستند.

 

مدیر کانون انصارالزینب(س) روستای لب دریا آستانه اشرفیه به برنامه‌های این کانون در گرامیداشت هفته کتاب به منظور تشویق اعضای کانون به کتابخوانی با معرفی کتب برتر اشاره و بیان کرد: همزمان با اولين روز از هفته کتاب و کتابخوانی، یکی از اعضای کانون ۱۵ جلد کتاب داستان به کتابخانه مسجد اهدا کرد و در همین مراسم از سه عضو فعال کتابخانه مسجد با اهدای کتاب و هديه تقدير شد.

 

وی با بیان اینکه به همت اعضای فعال و هنرمند کانون، عروسکهای تبليغاتی با عنوان "کتاب غذای روح است" ساخته و در مراسم‌های کانون مورد استفاده قرار گرفت اذعان کرد: انجام کارهای تبلیغاتی هرچند کوچک گامی در راستای ترويج کتابخوانی و ارتقا فرهنگ مطالعه به ویژه در مسجد است.

 

پیرخندان با اشاره به لزوم پیوند بین مسجد و مدرسه در تربیت نسلی متعهد و انقلابی اذعان کرد: به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی و با همکاری مدير دبستان دکتر حشمت ويژه برنامه و نمايشگاه کتاب در محوطه باز مدرسه برگزار شد که مورد استقبال دانش آموزان قرار گرفته و حدود ۵۰ جلد کتاب امانت داده شد.

 

 

وی در ادامه به طرح ابتکاری این کانون "ننه گیل مار قصه‌گو" اشاره کرد و بیان داشت: ننه گيل مار که عروسکی از مادربزرگ قصه‌گو است با قصه‌های شيرين خود به سراغ بچه‌های روستا رفته و کتاب‌های جذاب و مفید را به کودکان معرفی کرد.

 

مدیر کانون انصار الزینب(س) ادامه داد: همچنین ننه گيل مار با حضور در دبستان دکتر حشمت شهر بندر کياشهر با معرفی کتاب و قصه‌های شيرين خود و برگزاری مسابقه نقاشی و رنگ‌آميزی به ترويج فرهنگ مطالعه در بین دانش‌آموزان پرداخت.

 

وی با اشاره به تعامل خوب کانون انصارالزینب(س) با مابقی کانون‌ها و اجرای فعالیت‌های مشترک در مناسبت‌های مختلف تصریح کرد: همراه ننه گیل مار به کانون شهدای دهنه سر آستانه اشرفیه رفته و با برگزاری مراسمی، کتاب «آتالی و جوجه وقت نشناس» به بچه‌های کانون معرفی شد. مدیر کانون شهدای دهنه سر، دهیار و اعضاء شورای اسلامی روستای دهنه سر نیز در این مراسم حضور داشتند و با استقبال خوبی نیز مواجه شدیم.

 

 

پیرخندان از اجرای طرح شنبه‌های کتاب به صورت هفتگی در مدارس مقطع دبیرستان(مدرسه پژوهندگان)، راهنمایی متوسطه(شهدای امیر کیاسر) و دبستان(دکتر حشمت) بندر کیاشهر با همکاری مدیران این مدارس خبر داد و افزود: هدف از اجرای این طرح در سطح مدارس ترغیب کودکان و نوجوانان به کتابخوانی و مطالعه است.

 

وی بر حمایت از کتابخانه‌های مساجد که مکان قابل دسترس برای همگان و مورد اعتماد خانواده‌ها است تاکید کرد و از مسئولان و متولیان فرهنگی خواست، نگاه ویژه‌ای به کتابخانه‌های مساجد داشته و این اماکن را تجهیز کنند تا با جذب نوجوانان و جوانان به مساجد، پاتوقی برای این قشر در محیطی آرام و معنوی باشند.

 

کانون رقیه خاتون(س) از دیگر کانون‌های موفق و برتر گیلان است که در روستای استخر بیجار شهرستان آستانه اشرفیه فعالیت می کند و توانسته است رابط برتر کشوری در طرح ملی ایران قوی شده و رتبه شایسته تقدیر را در رویداد ملی فهما در رواق ترنج کسب کند. این کانون نیز فعالیت های کتاب محور را اولویت برنامه‌های خود قرار داده و با طرح شنبه‌های کتاب به میان اقشار مختلف مردم رفته و به ترویج فرهنگ کتابخوانی می‌پردازد.

 

 

فاطمه دورائی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان نیز به برنامه‌های این کانون به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی که در همکاری با مدرسه دانش گستر اجرا شد، اشاره و بیان کرد: کتاب «بازرگان و گنج پنهانش» برای دانش آموزان پايه پنجم و ششم ابتدایی این مدرسه به صورت قصه‌گویی خوانش شد.

 

مدير کانون رقيه‌ خاتون(س) مسجد امام حسين(ع) روستای استخر بيجار بالا شهرستان آستانه اشرفيه ادامه داد: همچنین برای دانش‌آموزان پايه آمادگی، کتاب «بابا جون رفتگرم سايه ات بالای سرم» و برای دانش‌آموزان پايه اول کتاب « کدو قلقله زن» قصه گویی و بازخوانی شد.

 

وی برپایی نمايشگاه نقاشی « خلاقيت و کتاب» و تجلیل از برترین‌ها، نمایشگاه متن ادبی با عنوان « اگر من کتاب بود چکار می‌کردم» و امانت کتاب به دانش‌آموزان را از دیگر برنامه‌های کانون رقیه خاتون(س) اعلام کرد که با همکاری مدرسه دانش گستر برگزار شد.

 

 

برگزاری مسابقه نقاشی بین بچه‌های مسجد و برپایی نمایشگاهی از آثار منتخب، تجلیل از دو کتابدار شهرستان آستانه اشرفیه و دیدار با رییس کتابخانه‌های عمومی این شهرستان، اجرای طرح شنبه‌های کتاب برای دانش آموزان از دیگر برنامه‌هایی بود که به همت کانون رقیه خاتون همزمان با هفته کتاب اجرا شد.

 

وی در پایان خواستار حمایت بیشتر از فعالیت‌های کانون به ویژه فعالیت‌های کتاب محور در راستای ارتقا دانش و آگاهی جامعه در مقابله با توطئه دشمنان شد.

 
کد خبر 1233153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha