جادوی صدای اقوام در چهارمین شب جشنواره موسیقی نواحی

هر کسی به نوع از موسیقی لذت می برد و به نظر می رسدکه دانستن فنون این هنر در این زمینه نقش چندانی ندارد بااین حال آشنایی با تکنیک های اولیه موسیقی می تواند نگاه حسی را به نگاه معرفتی تبدیل کند.

خبرگزاری شبستان- استان گلستان،

در دنیای موسیقی همانطور که یک اجرا کننده (نوازنده، خواننده، رهبر ارکستر و ...) و نیز خالق آن سال های طولانی طی یک برنامه منظم به فراگیری، تمرین و مطالعه نیاز دارد، شنونده آماتور و علاقمند نیز با پیمودن قسمتی از این راه می تواند ارتباط بیشتری با آن برقرار کند.

 

توجه دقیق تر مردم به فراگیری موسیقی برای یافتن زمینه ای به منظور درک عمیق تر این هنر و ایجاد تلطیف و ذوق در آنالیز قطعاتی از ادبیات موسیقی که می توان آن را ستون محکم این هنر دانست فزونی یافته است.

 

با تغییر نگرش مردم و تعدد رسانه های صوتی و تصویری، امکان دسترسی به موسیقی به مفهوم اعم امکان پذیر شده و هر کس می تواند از میان آن چه که در دسترس همگان قرار دارد موسیقی محبوبش را برگزیند.

 

لذت بردن از موسیقی امری غریزی است همچنان که لذت بردن از غذا در همه انسان ها مشترک است. حداقل در حیوانی ترین غریزه انسانی احساس مشترک در مقابل موسیقی احساس طبیعی است و همین امر می تواند در اثر گوش کردن به عالی ترین صورت ممکن ارتقا یابد.

 

در چهارمین شب پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران نوای دوتار قوم «قزلباش‌» ساکن استان گلستان با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن فخرالدین اسعدگرگانی پیچید و علاقمندان موسیقی نواحی و مقامی ایران را مسحور کرد.

 

 

سرپرستی گروه موسیقی قزلباش بر عهده محمد نعیمی بود و او به همراه نگار مطلبی‌نژاد، حسین رجبلو و حسن بسطامی بخش هایی از مقام حاج دوستعلی به عنوان یکی از آواهای اصیل و سنتی ساکنان تاریخی و قدیمی گلستان را  با سازهای دوتار خود اجرا کردند.

 

دیگر اجرای شب چهارم پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی در گرگان اجرای طالب‌جان تیموروگروف نوازنده ازبکستانی بود که به تنهایی قطعاتی را نواخته و در بخشی نیز با اشعاری نیز برنامه‌هایش را اجرا کرد.

 

 

موسیقی در منطقه‌ای که امروز کشور ازبکستان در آن واقع شده، دارای تاریخچه‌ای کهن و غنی است.

 

باور همگان بر این است که ۶ مقام که یک سبک موسیقی کلاسیک بوده، متعلق به آسیای مرکزی است و در اواخر سده شانزدهم میلادی از شهرهای بخارا و سمرقند برخاسته است.

 

موسیقی ازبکستان بازتاب تاثیر متنوعی است که در شکل‌دادن این کشور نقش داشته‌اند.

 

این موسیقی بسیار شبیه موسیقی خاورمیانه است و شاخصه‌های آن را ضرب آهنگ پیچیده تشکیل می‌دهند.

 

بواسطهٔ تاریخ طولانی موسیقی در این کشور و تعداد زیاد سبک‌ها و سازهای متفاوت موسیقی، از ازبکستان به‌عنوان یکی از کشورهای دارای بیشترین تنوع موسیقایی در آسیای میانه یاد می شود.

 

در اجرای بعدی شب چهارم این جشنواره، گروه موسیقی چهار نفره سیستان و بلوچستان به سرپرستی خداداد زهی  قطعات و مقام‌هایی از موسیقی نواحی آن منطقه را اجرا کردند.

 

 

مردمان سيستاني و بلوچ در شمال و جنوب سيستان و بلوچستان با خلاقيت و هنر خود كه برگرفته از ذوق و سليقه آنان است در زمینه موسیقی نیز در طول تاریخ حرف های زیادی برای گفتن دارند و نواها و ترانه های به ياد ماندني را برگرفته از تمدنی کهن وفرهنگی بی بدیل وریشه دار به ارمغان می آورند.

 

موسيقي سيستان و بلوچستان از جمله هنرهايي است كه به جهت شرايط خاص استان شاخص تر از ديگر استان ها بوده است.

 

زيبا ترين احساسات عرفاني و عميق ترين دردهاي اجتماعي و شورانگيزترين داستان هاي حماسي را هنرمندان سيستاني و بلوچ با زبان موسيقي بيان مي كنند زيرا كه سيستاني و بلوچ تعلق خاطر شديدي به موسيقي بومي دارند.

 

 

آخرین اجرای شب اختتامیه پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در گرگان متعلق به گروه موسیقی مقامی تربت‌جام بود که این گروه ۶ نفره متشکل از اعضای خاندان سلم‌آبادی قطعاتی از هنر این منطقه را اجرا کردند.

 

ساز اصلی موسيقی در تربت جام دوتار است كه دو نقش عمده دارد. زيربنای موسيقی عرفانی و آوازهای چهاربيتی است و دوم، وسيله‌ اجرای قطعاتی است كه از گذشته‌ی پُربار و پُربركتی سخن می‌گويند.

 

کد خبر 1233292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha