گزارشی از اولین دوره توانمندسازی مدیران مؤسسات و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد قم

اولین دوره توانمندسازی مدیران مؤسسات و کانون‌های فرهنگی هنری استان قم با حضور معاونان وزیر ارشاد و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، اولین دوره توانمندسازی مدیریت راهبردی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم در تالار فرهنگ و هنر قم برگزار شد.

 

در این دوره یک روزه که در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد، 250 نفر از مدیران مؤسسات فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و 150 نفر از مدیران کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم حضور داشتند.

 

حجت الاسلام و المسلمین کمال الدین خداداده، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، سید محمد هاشمی معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و  یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره به سخنرانی پرداختند.

 

در ادامه، کارگاه مدیریت راهبردی با تدریس مهدی تلوری عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تشکیل شد. همچنین برگزاری میزگرد با موضوعات مختصات فرهنگی محله و طرح ریزی کلی و اجمالی طرح از دیگر برنامه‌های این دوره بود.

 

مسجد محل رشد و تربیت نیروی مؤمن مجاهد انقلابی است/ ترور طلبه‌ها و بسیجی‌ها بیانگر کینه دشمن از این دو گروه است

 

در این دوره، حجت‌الاسلام والمسلمین کمال الدین خداداده، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به اینکه ظرفیت مسجد در نظام توحیدی ظرفیت بی نظیری است، اظهار کرد: در حقیقت اگر برای اداره جامعه انسانی و بشری، مدل دیگری به غیر از مسجد محوری بود، خداوند آن را برای ما می‌فرستاد و عرضه می‌کرد.

 

                                

 

حجت‌الاسلام والمسلمین خداداده با بیان اینکه عرصه حکمرانی در نظام توحیدی باید در مسجد بنا گذاشته شود، گفت: اینکه امروز برخی می‌گویند مساجد کم کاری کرده‌اند، حرف دقیقی نیست؛ امروز ما در جنگ تمام عیار با دشمنان هستیم که حدود چهل سال با تمام امکانات خود وارد عرصه شدند تا ذهنیت بدی از جامعه انقلابی و مسجدی به نسل‌های جدید تلقین کنند.

 

وی با اشاره به نقش تأثیرگذار مسجد در جامعه، ابراز داشت: مسجد محل رشد و تربیت نیروی مؤمن مجاهد انقلابی است؛ مسجد نقطه عزیمت یک مؤمن انقلابی است، اما امروز برخی خواسته یا ناخواسته با این جمله که مساجد کم کاری کرده است، آن را تضعیف می‌کنند.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور بیان داشت: امروز کانون‌های فرهنگی هنری مساجد مورد استقبال بسیاری از نوجوانان و جوانان قرار گرفته است، اما برخی ما را متهم به ناکارامدی مسجد می‌کنند و به گونه ای القا می‌شود که مسجد فقط مورد استقبال افراد مسن است.

 

وی با بیان اینکه امروز باید جایگاه مسجد دیده شود، عنوان کرد: ما الگوهای موفقی در مساجد داریم و مسجدهای نمونه پر از جوان و نوجوان هستند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین خداداده اظهار داشت: مساجدی موفق هستند که پایگاه بسیج، هیئت امنا و امام جماعت و همه مخاطبان مسجد با تلاش جمعی برای انقلاب اسلامی نیرو تربیت می‌کنند.

 

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در بیاناتی سفارش کردند «کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را فراموش نکنید»، افزود: این فرموده رهبر فرزانه انقلاب نشان می دهد که کانون‌های فرهنگی هنری مساجد منشا اثر و خدمت هستند.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به فعالیت‌های این ستاد در جهت برنامه‌ریزی و مدیریت در عرصه فرهنگ و هنر، بیان کرد: رسالت ستاد در این عرصه کار تشکیلاتی و شبکه‌سازی است تا کانون‌ها در کنار هم فعالیت کنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین خداداده خاطرنشان کرد: برای سال آینده تلاش ما این است که در عرصه‌های مختلف ستاد را تقویت و از کانون‌ها هم تقاضا می‌شود که ما را یاری کنند.

 

وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نگاه دغدغه‌مندانه نسبت به مسجد و مسائل دینی دارد و نهضت بازگشت به مسجد و تقویت حوزه گفتمانی مسجد در دستور کار است، گفت: ما از ایده‌ها و پیشنهادات اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در این راستا استقبال می‌کنیم.

 

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: تفرق در اوضاع فرهنگی امروز بیشترین آسیب و ضربه را می‌زند/لزوم همگرایی و هم‌افزایی در فعالیت‌های فرهنگی

 

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر سخنرانان این مراسم بود که با اشاره به لزوم جریان سازی فرهنگی در کشور، عنوان کرد: حضرت زینب سلام‌الله‌علیها در حقیقت فرمانده جهاد تبیین هستند و اگر بخواهیم شخصیتی را به عنوان نماد جهاد تبیین معرفی کنیم، قطعا آن شخصیت حضرت زینب سلام‌الله‌علیها هستند.

 

                     

 

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به لزوم جهاد تبیین در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی، اظهار داشت: ویژگی جهاد تبیین در وجود حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها هم بارز و متبلور است و شاید این روزها که به نام زن شاهد اتفاقاتی ناگوار هستیم، باید به حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و حضرت زینب سلام‌الله‌علیها توسل کرد و مدد جست.

 

احمدوند خاطرنشان کرد: وجود مبارک حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها در این شهر هم موجد و موجب چنین برکتی است و معارف اسلامی از این شهر به سراسر جهان صادر می‌شود.

 

وی در ادامه بیان داشت: در پیامی که رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی برای تسلیت شهدای حادثه شاهچراغ صادر فرمودند عبارتی داشتند که همه باید ید واحده باشیم؛ تفرق در اوضاع فرهنگی امروز بیشترین آسیب و ضربه را می‌زند و در شرایط امروز، همگرایی و هم افزایی باید مورد توجه جدی باشد و این دوره‌ها از این نظر مورد توجه هستند.

 

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: دستگاه‌های فرهنگی قطعا کوتاهی‌هایی داشتند و دارند، اما امروز ما باید درکنار هم باشیم و به پشتوانه انقلاب اسلامی این مسیر پیش رو را طی کنیم.

 

احمدوند یادآور شد: امکانات وزارت فرهنگ و ارشاد در اختیار شما است که قطعا کافی نیست و گاهی نظام اداری هم پاسخگو نیست و فقط حمایت‌گر، تسهیل گر و پشتیبان در عرصه‌های فرهنگی است و تلاش دولت این است که تا حد امکان، مشکلات را رفع کند.

 

وی با اشاره به لزوم تشکیل هیئت علمی و اجرایی در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی، اظهار امیدواری کرد به زودی شاهد فعالیت‌های فرهنگی اثرگذارتری در جامعه باشیم.

 

 

لزوم ایده‌پردازی، مخاطب‌گزینی و مخاطب‌شناسی در فعالیت‌های فرهنگی

 

سید محمد هاشمی معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مراسم افتتاحیه این دوره، یادآور شد: این حجم از فعالیت‌های پرنور فعالان فرهنگی قابل تقدیر است، اما با پیچیده‌تر شدن اتفاقات و عرصه‌های فرهنگی و سخت‌پذیرتر شدن حرف و معنا از سوی مخاطب نیاز به تازه سازی و نوسازی ابزار، شیوه، روش و منطق در کار فرهنگی است.

 

                          

 

هاشمی با بیان اینکه رسالت پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله و اهل بیت علیهم‌السلام بلاغ بوده است، گفت: ما باید از طریق بلاغ با مخاطب ارتباط بگیریم و اگر این اتصال و بلاغ محقق نشود، ما در کار خود ناموفق خواهیم بود.

 

وی تصریح کرد: امروز در برخی عرصه‌های فرهنگی این تلقی ایجاد شده و این قضاوت هست که ما نتوانستیم این بلاغت را به نحو احسنت انجام دهیم و حرف خود را به مخاطب انتقال دهیم که این مشکلات را در چند نکته می‌توان دید.

 

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نکاتی لازم است که باید در چند عرصه تجدید نظر و تجدید قوا کنیم؛ اولین مسئله، ایده‌پردازی است، انقلاب اسلامی پر از سوژه‌های ناب فرهنگی است که ما باید این سوژه‌ها را به ایده تبدیل کرده و فعالیت‌های فرهنگی داشته باشیم.

 

هاشمی با اشاره به اینکه ما تا کنون بیش از هزارو پانصد ایده و سوژه فرهنگی شناسایی کردیم، یادآور شد: تبدیل سوژه‌ها به ایده‌ها نیاز به توانمندسازی دارد که امید است شاهد آثار برگزاری این دوره‌ها باشدیم.

 

وی به موضوع مخاطب گزینی اشاره کرد و اظهار داشت: معمولا مؤسسات فرهنگی کمتر مخاطب گزینشی دارند و فعالیت‌های مؤسسات، عمومی است، گستردگی مخاطب باعث سخت پذیری و اثرپذیری کم در عرصه فرهنگی می‌شود و ما باید بر مخاطب گزینی تمرکز داشته باشیم تا در عرصه‌های فرهنگی موفق باشیم.

 

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین بر لزوم مخاطب شناسی تأکید کرد و گفت: مسئله مخاطب شناسی، جدی است  و ما باید مخاطبان خود را اعم از قشر کودک، نوجوان، جوان و بانون بشناسیم و بر اساس مخاطبان خود فعالیت کنیم.

 

هاشمی تصریح کرد: اگر مخاطب شناسی مناسبی نداشته باشیم، نمی توانیم اثرات فرهنگی مناسبی بر آنها داشته باشیم و گاهی کارهای ما در لایه سطحی می‌ماند و اثر عمقی در ذهن آنها نخواهد داشت.

 

وی در پایان تصریح کرد: شما فعالان فرهنگی باید به عنوان طلایه داران فرهنگی انقلاب اسلامی از اراده آهنی برخوردار باشید تا در این عرصه فعالیت کنید.

 

 لزوم همگرایی و انس بین فعالان فرهنگی

 

امیرعلی عموزاده  نیز در این جلسه اظهار داشت: هدف از این همایش این است که همگرایی و انسی بین فعالان فرهنگی ایجاد کنیم و بحث توانمندسازی مؤسسات و کانون‌ها توسط خود فعالان صورت بگیرد.

 

                 

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم اظهار داشت: در این دوره، نقاط ضعف و قوت شناسایی می‌شود و فعالان فرهنگی با قدرت بیشتر در این مسیر حرکت خواهند کرد.

عموزاده افزود: فعالیت‌های فرهنگی و شبکه سازی و تشکیلاتی که صورت گرفته است، باید مورد واکاوی قرار بگیرد و این دوره آموزشی، آغاز یک حرکت فرهنگی مطلوب خواهد بود.

 

وی یادآور شد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی درصدد است که کمیسیون‌های مختلفی جهت برگزاری فعالیت‌های فرهنگی تشکیل دهد تا کارهای فرهنگی به صورت مطلوب تر انجام شود.

 


‌ برگزاری دوره توانمندسازی کانون‌های مساجد در ساحت محله‌محوری

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حیدری نیز در حاشیه برگزاری این دوره با اشاره به برگزاری موفقیت آمیز این دوره، عنوان کرد: در دوره جدید مدیریت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، مسائل آموزش، گسترش ایده‌های نو، انتقال تجارب و برگزاری برنامه‌ها و عملیات مشترک بین کانونی از مسائل جدی و قابل توجه است.

 

                     

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم با بیان اینکه اولین دوره توانمندسازی مدیریت راهبردی کانون‌های مساجد در ساحت محله محوری برگزار شد، یادآور شد: این دوره برای اولین بار در حوزه توانمندسازی کانون‌ها تشکیل شده است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حیدری افزود: در ادامه دوره، میزهایی تشکیل شد که مبتنی بر محلات بود و صورت وضعیت و مختصات کانون‌ها از محلات توسط مدیران ارائه شد و مورد بررسی قرار گرفت تا به محورهای عملیاتی تبدیل شود و مدیران کانون‌ها و مؤسسات، این محورهای عملیاتی را در محله‌های خود اجرا می‌کنند.

 

وی یادآور شد: در دوره‌های بعدی توانمندسازی مدیران کانون‌های مساجد بنا داریم حول میزی که امروز تشکیل شد، برنامه پروپوزال نویسی و طرح نویسی را داشته باشیم که مبتنی بر صورت وضعیت کانون‌های مساجد، عملیات مشترک بین کانونی محله ای اتفاق بیفتد.

کد خبر 1233373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha