طبابت کریمانه بارقه های امید را در مناطق محروم روشن کرد / وقتی دهه هفتادی‌ها به جنگ با کرونا می روند

یک پرستار باانگیزه دهه هفتادی به بیان جزییاتی از فعالیتهای گروه جهادی فلق میپردازد، گروهی که موفق به ویزیت و درمان مردم در مرزی‌ترین مناطق کشور شده، آن‌ها اگرچه با مشکلاتی همچون کمبود بودجه برای خرید دارو مواجه اند اما دلشان خالی از امید نیست.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان مازندران، سودابه احمدپور ملکشاه:

 

 سال ۱۳۹۸ بود همان روزهایی که ویروس کرونا این مهمان شوم ناخوانده شروع به جولان دادن کرد و با عبور از درب‌های بسته کاری کرد کارستان! تلفات جانی و مالی کووید ۱۹ بی حد و اندازه بود و جهان در مقابله با او درمانده، همان روزها زمزمه فعالیت‌های جهادی گروهی به‌نام فلق که اقدامات درمانی بدون مرز را اجرا میکند به گوش رسید.


میثم مهدی پور یک جوان دهه هفتادی اهل شهرستان قائم شهر مسئولیت این گروه جهادی را برعهده گرفته بود و باانگیزه و پرانرژی در کنار شغل پرستاری راهی اردوهای جهادی می‌شد و همراه با ۳۰ عضو دیگر گروه که شامل پرستاران، پزشکان و متخصصان در حوزه های مختلف بود هر بار دست پر به بیمارستان بازمی‌گشت.

 

اینکه در صحبت‌هایم از فعل ماضی استفاده کردم  به این مفهوم نیست که اقدامات جهادی گروه فلق تمام شده بلکه در حال حاضر و پس از شکستن شاخ غول کرونا همچنان ادامه دارد.

 

*تولد گروه جهادی فلق و کرونا در یک زمان

مهدی پور در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان با اشاره به وجود دغدغه‌های درمانی در میان اعضای گروه از استارت تشکیل فلق در همان سال ۱۳۹۸ خبر می‌دهد و اینکه توسعه فرهنگ محرومیت زدایی در میان جوانان و ایجاد امید در بین مردم از فلسفه های وجودی گروه های جهادی است، می گوید: هسته مرکزی گروه از کادر درمان از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل و مازندران است.

 

وی با بیان اینکه درهر کجای این سرزمین هرگاه نام سیستان و بلوچستان را می شنویم محرومیت اولین گزینه ای است که به اذهان خطور می کند و در حقیقت می توان گفت محرومیت این خطه از ایران اسلامی زبان زد خاص و عام در کشور  است، ادامه داد: تاکنون گروه های جهادی مختلف به این استان اعزام شده اند با وجود ارائه خدمات بیشمار توسط گروه های جهادی دانش آموزی و دانشجویی اما این منطقه همچنان در صدر محرومیت کشور قرار دارد. 

مهدی پور با تاکید براینکه  گروه‌های جهادی از میان مردم شکل گرفته و برای رفع مشکلات جامعه در کنار مسئولان خدمتگزار کار و تلاش می‌کنند، اظهار امیدواری کرد با همراهی بیش از پیش مسئولین با گروه های جهادی زمینه رفع مشکلات مناطق محروم بیشتر از گذشته فراهم شود و به تحقق فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی براینکه مردم از لحاظ سلامت باید در وضعیت قابل قبول باشند و بیمار و خانواده اش نباید دغدغه و رنجی، جز رنج بیماری داشته باشند، دست یابیم.

 

به اذعان این جوان دهه هفتادی این گروه در سیل سیستان و بلوچستان به کمک کودکان و بزرگسالان رفته و در حوزه درمان گل کاشتند، گروه فلق با انجام مجموعه اقداماتی از کارگاه تولید ماسک گرفته تا اعزام به مراکز درمانی، غربالگری محله به محله، ارسال کپسول اکسیژن به سیستان و بلوچستان و اقدامات دیگر سهمی در رفع مشکلات مردم داشت.

*همه چیز درباره طبابت کریمانه

مهدی پور از اجرای طرحی باعنوان طبابت کریمانه سخن می‌گوید و ادامه می‌دهد: در راستای اجرای این طرح در مناطق محروم فعالیت‌هایی در حوزه پزشکی، دندانپزشکی و دامپزشکی و حتی بخش عمرانی در سه سفر در سال ۱۴۰۰ انجام شد.

وی اضافه می کند: هدف ارائه طرح طبابت کریمانه با نگاه محرومیت زدایی به مردمی بود که نه غذای مناسبی می خورند و نه داروی موثری برای درمان دارند!

 

این جوان دهه هفتادی به فعالیت گروه فلق در خردادماه ۱۴۰۱ در نقاط مرزی حاشیه میرجابر و  اسلام آباد زابل طی یک سفر ۶روزه در راستای اجرای طرح طبابت کریمانه اشاره و تصریح می‌کند: اعضای این گروه در کنار گروه پزشکی، دندانپزشکان و دامپزشکان اقدام به ویزیت در حوزه تخصصی خود کردند در منطقه اول هزار و در منطقه دوم هزار و ۷۰۰ ویزیت انجام شد، دارو به‌صورت رایگان توزیع شد و کارهای جانبی همچون بحث ارائه عینک رایگان به ۳۰۰نفر توسط چشم‌پزشکان غیر از ویزیت صورت گرفت.

 وی معتقد است که اگرچه محرومیت در بخش مسکن و معیشت در بین مردم برجسته است، اما بحث سلامت اهمیت زیادی دارد؛ درمان بافوریت از جمله نیازهای ضروری مردم در مناطق محروم است چرا که فعالیت در حوزه درمان به‌ویژه در مناطقی که سابقه حضور هیچ گروه درمانی را ندارد و با مرکز بهداشت و اورژانس حداقل ۵ ساعت فاصله آن هم در جاده مخروبه فاصله است ضرورت دارد‌. 

 

*بودجه کافی برای خرید دارو نداریم/حمایتی نیست

مهدی پور با توجه به سابقه حضور میدانی در مناطق محروم، میگوید: در این مناطق خاطرات تلخ فراوانی ثبت می‌شود، مشکلاتی که بخشی از آن به محرومیت منطقه مربوط است و از مسئولان انتظار می‌رود که کارهای قوی‌تری انجام شود، مشاهده افراد پیر و کودکان در وضعیت حاد بیماری تلخ و لبخند شادی برلبانشان پس از بهبود و بازگشت به سلامتی شیرین است، اینکه تیم گاها ۳۰ الی ۴۵ نفره ما با هدف کمک در مواقع بحرانی برای رفع محرومیت‌ها به مناطق دور و صعب العبور اعزام می‌شویم به واسطه پشتوانه فکری ای است که به برکت انقلاب اسلامی در قلب و روحمان وجود دارد.

مسئول گروه جهادی فلق با بیان اینکه فعالیتهای ما با قدرت ادامه خواهد داشت‌ به برنامه ریزی برای اجرای مرحله چهارم طرح طبابت کریمانه اشاره و تاکید میکند: از ۱۵ آذر ماه تا ۲۴ آذر در منطقه محروم مرزی بین ایران و افغانستان و منطقه سراوان در مرز منطقه محروم ایران و پاکستان حضور خواهیم داشت، مشکلات مالی همچون سفرهای دیگر گریبانگیر ماست چرا که ما یک گروه مردمی هستیم و بودجه دولتی نداریم به همین دلیل در این حوزه مشکل داریم، به مسئولان استان و سیستان و بلوچستان رجوع میکنیم اما گشایشی صورت نمیگیرد، البته بخشی از تجهیزات توسط اعضای گروه تامین میشود اما در حوزه تامین دارو توقعمان این است که کمک کنند که دارو را به‌صورت دولتی و نه آزاد خریداری کرده و نسبت به رفع محرومیت‌ها اقدام کنیم، خواسته ما حمایت توسط مسئولان است بارها بیان کرده‌ایم اما خبری نشد.

به گزارش شبستان، طبابت در شرایط سخت برای اعضای گروه فلق عادی شده اما مسائلی از قبیل کمبود دارو و بودجه برای تامین آن که ناشی از خلا حمایت‌هاست هرگز عادی نخواهد شد و در این مسیر همیشه امیدوار هستند چرا که قطعا بارقه‌های امید را به‌همراه کوله‌پشتی سفر از قائم شهر به محرومترین نقاط مرزی کشور به دوش می‌کشند و مردم به محض اطلاع از حضورشان برای ویزیت صف می‌کشند و آنها با روحیه ای شاد میزبان خوبی خواهند بود، اینکه دارو برای درمان نباشد یا کم باشد را نیز اگر چه سخت اما مدیریت می‌کنند، امید آنکه سبد دارویی  دهه هفتادی‌های جهادی پر و دلشان از امید خالی نباشد.

کد خبر 1233492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha