ضرورت توجه به چاپ زندگینامه ناشران پیشکسوت و انقلابی

رمضانی با بیان اینکه مصطفی زمانی از پایه گذاران نشر انقلاب است، گفت: توجه ناشران پیشکسوت و انقلابی به محتوای سلیم و نحوه ارسال آثار به مردم نیازمند بازگویی و بازنمایی برای نشر امروز ماست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، علی رمضانی امروز شنبه 28 آبان در مراسم بزرگداشت حاج مصطفی زمانی که به همت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و مجمع ناشران انقلاب اسلامی در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد، گفت: خدا را شاکریم که اختتامیه سی امین دوره هفته کتاب با تجلیل از پیشکسوت و تراز این حوزه صورت گرفت. دور هم جمع شدیم که از زحمات حدود نیم قرن آقای مصطفی زمانی و خاندان ایشان تجلیل به عمل آوریم.

 

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ضمن تشکر از برگزارکنندگان این مراسم اظهار داشت: اگر ما شروع انقلاب نشر انقلاب اسلامی را با شروع توزیع رساله های امام بدانیم، آقای  زمانی از اولین های این حوزه است که نشر انقلاب اسلامی را پایه گذاری کرد. قبل از انقلاب مسئله حیاتی برای مبارزان انقلاب اسلامی پیام ها و بیانیه های امام بود که به دست مردم برسد. ستاره هایی که آن زمان فعالیت کردند پس از انقلاب اسلامی جریان محتوا و نشر را همچنان به دست گرفتند تا امروز که در این نقطه هستیم.

 

وی تصریح کرد: شاخص توزیع رساله های امام (ره) میزان قابل توجهی است که بتوانیم ناشران مبارز انقلابی را از روی آن شناسایی کنیم. در کنار این مسئله توجه به حوزه کودک و نوجوان و تامین محتوای خوب برای اقشار از ویژگی های دیگر نشر پیام آزادی است. از برخی از این آثار 500 هزار نسخه منتشر شده است، چیزی که امروز برای ما غریب است.

 

وی با اشاره به ضرورت الگوبرداری از ناشران انقلابی و پیشکسوت بیان کرد: مسئله توجه به محتوای سلیم، نحوه رساندن آثار به دست مردم و کار کردن با مشقت و مشکلات که ناشران انقلابی و پیشکسوت به آن توجه داشتند، نیازمند بازگویی و بازنمایی برای نشر امروز ماست. آیا همیشه در حوزه نشر انقلاب با فراوانی روبرو بودیم یا خیر؟ بزرگان و پیشکسوتان ما در مقابل این مشکلات چگونه عمل کردند؟ فارغ از وظیفه دولت ها این الگوی ایستاده 50 ساله برای نسل ما وجود دارد و در این تابلوی پرافتخار که نگاه می کنیم به نکات برجسته ای می رسیم.

 

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران خاطرنشان کرد: ما از نسل آقای زمانی کتابفروشانی نیز داریم که به جای رقابت با هم تعامل داشتند و حتی برای هم نویسنده و خریدار می فرستادند. کتابی به تازگی توسط انتشارات راهیار با نام آقای کتاب منتشر شده است که نکات جالبی در آن تبیین شده است. در آن کتاب، کتابفروشی می گوید که من برخی از کتاب ها را نمی آوردم که فلان کتابفروشی که در فلان قسمت بازار است، این کتاب ها را بیاورد و تضعیف نشود.

 

رمضانی تصریح کرد: از نویسندگان و ناشران تقاضا دارم به چاپ درگذشت ناشران بزرگ و پیشکسوت و انقلابی همچون حاج آقا مصطفی زمانی توجه کنند تا این تاریخ شفاهی به صورت مطلوب برای کشور ما باقی بماند. ما نیز در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران آماده حمایت هستیم.

 

وی ضمن تشکر از ناشران، نویسندگان، اهالی فرهنگ و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در جلسه حاضر بودند، عنوان کرد: امیدوارم این مراسم آغازی باشد برای اتفاقات اینچنینی و برکت این موضوع به فضای نشر برگردد و ناشران با دیدن این تابلوی زیبا قوت و قدرت بگیرند.

 

گفتنی است، در پایان این مراسم از آقای حاج مصطفی زمانی، مدیر انتشارات زیارت که تاکنون بیش از 47 میلیون کتاب منتشر کرده است، تقدیر و تشکر به عمل آمد.

کد خبر 1233513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha