زهد از ویژگی های کارگزاران نظام اسلامی است

آیت الله فلاحتی با اشاره به ویژگی و وظایف کارگزاران از منظر امام علی(ع) گفت: زهد یکی از ویژگی‌های کارگزاران و مدیران نظام اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، آیت الله رسول فلاحتی امروز(شنبه، ۲۸ آبان) در درس‌های از نهج البلاغه که با حضور کارکنان آموزش و پرورش در مسجد قدس رشت برگزار شد، با اشاره به نامه ۲۷ نهج البلاغه پیرامون پرهیزگاران و دنیای حلال که امیرالمومنین(ع) ۱۰ ویژگی برای آنان بیان کرده است گفت: این نامه گرچه کوتاه است اما مشتمل بر نکاتی است که یک مدیر و کارگزار واجب است آن را فرا گیرد.

 

نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به زهد به عنوان یکی از ویژگی‌های کارگزاران و مدیران افزود: اگر کسی بخواهد در مسیر زندگی امیرالمومنین(ع) زندگی کند باید به‌گونه‌ای زندگی کند که سه حادثه در زندگی او رخ ندهد. اول اینکه انگشت نما نشود، دوم اینکه خانواده‌اش از او فرار نکند و سوم اینکه خودش به یکباره متلاشی نشود.

 

وی با بیان اینکه زهد ورزیدن به معنای روی گرداندن، دور شدن و ترک کردن چیزی به‌خاطر حقیر بودن آن چیز است، تصریح کرد: زهد آن است که انسان بر از دست داده‌ها حسرت نخورد و افسردگی به خود راه ندهد و هم‌اینکه بر چیزی که به آن رسیده و به دست آورده است، بسیار شادمان نشود.

 

فلاحتی با تاکید بر رعایت همه جوانب زهد، آن را متفاوت از امید دانست و بیان کرد: انسانی که بدون امید زندگی می‌کند، نمی تواند تلاش کند. آیات بسیاری از قرآن بر امید تاکید دارد و هیچگاه انسان را ناامید نمی‌کند.

 

وی با اشاره به مراتب زهد که در خطبه ۸۱ نهج البلاغه مورد تاکید امام علی(ع) قرار گرفته است گفت: زهد سه چیر است: کوتاه کردن آرزوها، شاکر نعمت‌های خداوند بودن، پرهیز در برابر محرمات و صیانت از خود.

 

فلاختی خودصیانتی را یکی از مراتب زهد خواند و خاطرنشان کرد: تحصیل سلامت نفس زهد حقیقی برای انسان است.

کد خبر 1233544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha