حرکت های فرهنگی و قرآنی در دل مساجد پیامد های مطلوبی دارد

مسابقات مدهامّتان در اثربخشی فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد نقش مهمی دارد و اقدام موثری در ترویج و توسعه فعالیت های قرانی با محور مساجد به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان؛(عصمت سالار)

مسجد بهترین فضا برای پرداختن و انس با قرآن کریم است و یکی از راه های جذب و تشویق نونهالان، نوجوانان و جوانان به قرآن برگزاری مسابقات قرآن در فضای مساجد است.

 

یکی از برکات ارزشمند نظام اسلامی ایران و دستورات و تاکیدات امامین انقلاب توجه به مباحث قرآنی و گسترش مباحث قرآنی و ایجاد فضای قرآنی در کل کشور است.

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد در سراسر کشور و به ویژه استان سمنان در این راستا برنامه های جامع و کاملی دارند،  که یکی از این برنامه ها برگزاری مسابقات قرآنی و اذان و تمامی رشته های مرتبط با قرآن کریم است و از این جهت همه ساله مسابقات قرآنی مدهامتان توسط کانون های فرهنگی مساجد برگزار می شود.

 

در سال جاری مرحله کشوری پانزدهمین دوره مسابقات قرآن «مدهامّتان مهرماه سال جاری با رقابت ۱۵۰ نفر به میزبانی شهر شیراز برگزار شد.

 

این رویداد قرآنی ویژه اعضای کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد و در رده‌های سنی ۷ تا ۱۶ سال و ۱۶ تا ۳۰ سال در دو بخش بانوان و آقایان برگزار شد که در مرحله استانی این مسابقات در مجموع ۱۵ هزار نفر از اعضای کانون‌های مساجد به رقابت پرداختند و نفرات برتر راهی مرحله کشوری شدند.

 

این مسابقات در ۶ رشته برگزار می‌شود که در بخش آقایان مسابقات در رشته‌های قرائت تحقیق، اذان، ترتیل و حفظ کل برگزار شد و در بخش بانوان نیز در رشته‌های حفظ کل و قرائت تحقیق به رقابت پرداختند.

 

از استان سمنان ۳ نماینده در مرحله کشوری مسابقات شرکت کردند که «محدثه رمضان پور» عضو کانون فرهنگی هنری الزهرا(س) سمنان موفق به کسب رتبه اول در رشته قرائت تحقیق خواهران شد ودراین راستا با وی به گفتگو نشستیم:

 

خودتان را معرفی  کنید؟

محدثه رمضانپور هستم و در حال حاضر مشغول تحصیل در دانشگاه می باشم.

 

تا کنون رتبه اول کشوری در اوقاف (۱۳۹۴) رتبه اول کشوری در دارالقرآن امام علی (ع)،رتبه اول کشوری در مسابقات طیبات،رتبه اول کشوری قوه قضائیه در رشته ترتیل،رتبه اول کشوری قوه قضائیه در رشته تحقیق،رتبه اول کشوری در آموزش و پرورش در رشته تحقیق و ترتیل در چندین سال،رتبه دوم کشوری در مسابقات دانشجویی و چندین رتبه کشوری دیگر... را کسب کرده ام.

 

مشوق های اصلی من پدر و مادرم بودند که با تشویق این بزرگواران توانسته ام موفقیت های مختلفی در حوزه قرآنی را کسب کنم البته باید بگویم خانواده بنده هم در زمینه قرآنی و در رشته های ترتیل و تحقیق فعالیت دارند.

 

در حوزه تلاوت از استاد منشاوی و استاد مصطفی اسماعیل تقلید می کنم و قرائت تقلیدی های متعددی داشته ام.

 

تلاوت قرآن چه تاثیراتی را در زندگی شخصی و اجتماعی شما داشته است ؟

قرآن بارزترین منبع عظیم ذخایر الهی، معجزه آخرین فرستاده خداوند و کتاب زندگی است، کتابی که زمینه‌ساز حیات طیبه برای بشریت است.

 

زندگی خود را مدیون قرآن می دانم و از صمیم قلب می گویم که هر چه دارم به برکت قرآن کریم است.

 

قرآن کریم مسیر زندگی بنده را تغییر داده و ارتباط من را با خدا نزدیک تر کرده و برکات معنوی بسیاری در زندگی من داشته است.

 

هدف من در فعالیت های قرآنی، انس هرچه بیشتر با قرآن می باشد و هرچه با قرآن ارتباط بیشتری داشته ام معنویت بیشتری را در زندگی شاهد بودم.

 

اساسی‌ترین راهکار برای ترویج فرهنگ قرآن در جامعه از دیدگاه شما چیست؟

اساسی ترین راهکار برای ترویج فرهنگ قرآن و عترت و نهادینه کردن آن در جامعه عمل به قرآن است زیرا اگر قرآن بخوانیم یا حفظ کنیم باید گامی برای رسیدن به عمل به آیات آن باشد، در غیر این صورت ما در قبال قرآن مسئول خواهیم بود و دیگر شاهد کارایی وتاثیرگذاری مثبت آن در زندگی خود و جامعه نخواهیم بود.

 

یکی از راهکارهای وحدت، تمسک به قرآن و عترت است و ما برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی محتاج عمل به آیاتی هستیم که توسط جبرئیل برقلب پیامبر(ص) نازل  شد و از آنجایی که قرآن برای تمام زمانها قابل استفاده است، با تدبر و عمل به آن و سخنان اهل بیت (ع) تمام مشکلات و مسایل روز قابل حل می‌شود.

 

برای اینکه جوانان و نوجوانان به حوزه قرآنی بیشتر ورود داشته باشند باید شأن حاملان و فعالان قرآنی در جامعه حفظ شود.

 

راهکار ترویج فرهنگ قرآنی جایگاه قائل شدن برای فعالان قرآنی است به گونه‌ای که دیگران با دیدن و لمس این جایگاه برای ورود به فعالیت‌های قرآنی تلاش کنند.

 

بهترين فرصت براى آشنایی با قرآن، چه زمانی است؟

بهترين فرصت براى آشنایی با قرآن و معارف قرآنی، دوره نوجوانى و جوانى است؛ چرا که آنچه در اين دوره فرا گرفته شود، ماندگار و جاودان خواهد بود.

 

اُنس با قرآن و ایجاد نهضت حفظ این معجزه بزرگ خداوند راهکاری موثر برای ترویج سبک زندگی اسلامی در جامعه به ویژه در میان نسل نوجوان و جوان جامعه است.

 

روخوانی قرآن از راهکارهای ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه است و تجوید قرآن و آشنایی با مفاهیم قرآنی و عمل به مفاهیم قرآنی از دیگر گام‌های ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه است.

 

انسان برای برقراری ارتباط بیشتر با قرآن باید برنامه منظمی داشته باشد و به چند نکته مهم توجه کند. یعنی در روز اول تا ۱۰ صفحه از قرآن را تلاوت کند و در کنار آن نیز در آیات تدبر کند و به هنگام تلاوت قرآن آداب ظاهری مانند داشتن وضو، رو به قبله نشستن، دوری جستن از گناه، تصمیم بر ترک گناه و داشتن نیت پاک را نیز مورد توجه قرار دهد. چرا که قرآن خود پاک بوده و کتاب افراد پاک است.

 

برای ترویج انس با قرآن در جامعه باید ارتباط با قرآن ثمره‌ای در پی داشته باشد که این ثمره تغییر در وجود انسان است. یعنی دوری جستن از اشتباهات و لغزش‌ها که از مهمترین اثرات مطلوب انس با قرآن است.

 

نظر شما در زمینه مسابقات قرآنی مدهامتان و سطح این مسابقات با حضور بچه های مسجد چیست؟

حرکت های فرهنگی و قرآنی در دل مساجد پیامد های مطلوبی دارد و مسابقات قرآنی مدهامتان زمینه‌ساز جذب کودکان، نوجوانان و جوانان به مساجد و رونق‌بخشی به مساجد و تقویت فعالیت‌های قرآنی شده است.

 

کانون های مساجد به دلیل اینکه مسجد از ابتدای اسلام از مراکز اثرگذار جامعه اسلامی بوده و برای فعالیت مذهبی جوانان و مشارکت در رویداد های اجتماعی نقش موثری داردو قطعا این مسابقات آثار و برکات خوبی برای جامعه به دنبال خواهند داشت و در جامعه ای که بحث قرآنی حاکم باشد قطعا با آسیب ها و بی بند و باری ها، اختلاس ها و بی عدالتی ها رو به رو نخواهد شد.

 

دشمنان با تبليغات منفي و مسموم خود مي خواهند جامعه را از قرآن و ارزش هاي الهي و اسلامي دور كنند و برگزاري چنين مسابقه هایی يكي از بهترين راهكارهاي مقابله با اين تبليغات است.

 

مسابقات قرآنی مدهامتان یک اقدام موثر در حوزه قرآنی به ویژه برای نوجوانان و جوانان با محوریت کانون فرهنگی هنری مساجد است و فرصت برای فعالیت بهتر در عرصه قرآنی و رشته های مختلف قرآنی را فراهم می کند.

 

حضور نوجوانان و جوانان در کانون ها به حفظ قرآن و جذب به سمت قرآن مهم است و مدهامّتان از مسابقاتی است که کانون های فرهنگی به خوبی آن را برگزار می کنند و جوانان را برای حضور فعال در مساجد تشویق می کند.

 

سطح مسابقات امسال خیلی خوب بود و برخی از شرکت کنندگان از فینالیست های کشوری اوقاف بودند و همچنین داوران هم از داوران بین المللی اوقاف بودند که موجب شد سطح مسابقات را بالاتر برده باشد.

 

راهکار گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه اسلامی از معبر مساجد را در چه می بینید؟

باید تلاش کنیم با روش های نوین و همراه با پیشرفت تکنولوژی، فرهنگ قرآنی را در جامعه گسترش داده و دستورات و توصیه های این کتاب آسمانی را چراغ راه خود قرار دهیم.

 

برگزاری کلاس‌های قرآنی در مسجد و ارتباط امام جماعت با جوانان که البته باید همراه با حسن خلق باشد، می‌تواند موجب گرایش کودکان و نوجوان به مسجد و قرآن شده و تربیت مسجدی را نهادینه کند.

 

خانواده در مرحله نخست و بعد از آن مدرسه و سپس جامعه می‌تواند در قرآنی شدن فرزندان تاثیرگذار باشد.

 

آموزش قرآن در سطح عالی و زیر نظر اساتید مجرب کشوری راهکاری مناسب برای گسترش فرهنگ قرآنی است تا قاریان مسجدی تربیت شده و در راستای ترویج فرهنگ قرآن فعالیت کنند.

 

کلام پایانی؟

توصیه من به جوانان این است که با قرآن باشند و قرآن را فراگیرند و در راستای آموزش آن گام بردارند چراکه قرآن نور است و اگر نور آن بر قلبی بتابد، تمام زندگی شخصی و اجتماعی فرد،را در بر می‌گیرد و مسیر را برای او روشن و هموار می‌سازد پس سعی کنیم که انس ما با قرآن، روز به روز بیشتر شود.

 

جوانان با جدیت هر چه تمام تر با قرآن باشند و قرآن را در زندگی خود موثر بدانند و مطمئن باشند اگر با این هدف زندگی کنند توفقیق زندگی شیرین در دنیا و آخرت را خواهند یافت.

 

کد خبر 1233809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha