نقش آفرینی اعضای کانون «فرهنگ» در مستند شهدای طارم/ کانونی که در تربیت نیروهای ارزشی حوزه تئاترموفق است

کانون فرهنگی و هنری «فرهنگ» یکی از کانون های تراز انقلاب اسلامی در شهرستان طارم محسوب می شود که اعضای آن با نقش آفرینی در مستند شهدای طارم دین خود به شهدای انقلاب را ادا کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، نرگس سعادتی:

 

کانون های فرهنگی و هنری مساجد در راستای احیای کارکردهای مسجد، جذب نوجوانان و جوانان به مسجد و ایجاد بستر مناسب برای تربیت نیروی متعهد انقلابی شکل گرفتند.

 

از زمان تاسیس کانون های فرهنگی و هنری مساجد اقدامات قابل توجهی را در این مراکز فرهنگی شاهد هستیم و در این برهه از زمان که دشمن تمام توان خود را برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی به کار گرفته است نهضت بازگشت به مساجد بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

 

یکی از کانون های تراز انقلاب اسلامی در استان زنجان کانون فرهنگی و هنری فرهنگ در شهرستان طارم است که در برگزاری برنامه های هنری گوی سبقت را از دیگر کانون های مسجد استان زنجان ربوده و توانسته است با تربیت نیروی انسانی ماهر بالاخص در رشته های هنری جایگاه ویژه ای را در بین دیگر کانون ها از آن خود کند.

 

کانون فرهنگی و هنری فرهنگ شهرستان طارم در مسجد جامع شهر آببر تاسیس شده است؛ مسجد جامع آببر شهرستان طارم یکی از مساجد قدیمی با قدمت یک هزار ساله است که براساس مستندات، تعمیر و مرمت این مسجد در سال 1376 انجام و تیرک های چوبی آن با تیرآهن تعویض و بهسازی شده است.

 

فضای درونی این مسجد 595 مترمربع است که 425 مترمربع مربوط به شبستان مسجد می باشد و زیرزمین این مسجد تاریخی هم به انبار، موتورخانه و کانون فرهنگی و هنری مسجد جامع با عنوان کانون فرهنگی و هنری «فرهنگ» با 255 مترمربع اختصاص دارد.

اجرای برنامه های متعدد آموزشی برای کودکان و نوجوانان

کانون فرهنگی و هنری فرهنگ مسجد جامع در سال 98 افتتاح شد و در حال حاضر 48 نفر عضو دارد و در کتابخانه ای که در این کانون قرار دارد بیش از 4 هزار جلد کتاب وجود دارد و علاقمندان در طول سال از کتاب های موجود استفاده می کنند.

 

منوچهر شعبانی مدیرمسوول کانون فرهنگی و هنری فرهنگ مسجد جامع آببر در خصوص فعالیت این کانون به خبرنگار خبرگزاری شبستان در زنجان گفت: کانون فرهنگی و هنری فرهنگ یکی از کانون های فعال شهرستان طارم محسوب می شود که در طول سال برنامه های متعددی در حوزه های آموزش، اعتقادی، فرهنگی و هنری اجرا می کند.

 

وی با اشاره به اینکه کانون فرهنگی و هنری فرهنگ به امکاناتی چون رایانه، میز و صندلی کتابخانه مجهز است، تصریح کرد: در طول هفته کلاس های آموزش قرآن ویژه کودکان و بزرگسالان در کانون برپا می شود.

 

مدیرمسوول کانون فرهنگی و هنری فرهنگ با اشاره به فعالیت های خیرخواهانه و جمع آوری کمک های نقدی و غیرنقدی برای نیازمندان خاطرنشان کرد: در ماه مبارک رمضامن و ماه محرم کمک های مردمی برای نیازمندان از سوی معتمدین و ریش سفیدان مسجد جمع آوری می شود تا در بین نیازمندان محله توزیع شود.

همراهی خیرین در تهیه کمک هزینه جهیزیه

وی با اشاره به اینکه کمک هزینه تهیه جهیزیه برای زوج های نیازمند از موقوفات مسجد جامع آببر است، گفت: همه ساله اوقاف و امور خیریه شهرستان طارم از محل این موقوفات به زوج های نیازمند جهیزیه تهیه می کند.

 

شعبانی با بیان اینکه در این مسجد که به عنوان مصلای نماز جمعه است، نماز جمعه اقامه می شود، خاطرنشان کرد: نمازهای ظهر و عصر و مغرب و عشاء نیز توسط  امام جماعت و با حضور گسترده مردم اقامه می شود.

 

آموزش دوره های مکبری ویژه نوجوانان

مدیرمسوول کانون فرهنگی و هنری فرهنگ مسجد جامع آببر ادامه داد: آموزش مکبر، کلاس های سبک زندگی قرآنی و دوره های آموزشی در رده سنی 7 تا 16 سال در کانون برگزار می شود و در حال حاضر پنج نفر از اعضای کانون فرهنگی و هنری فرهنگ به عنوان موذن در مساجد و نماز جمعه مکبری می کنند.

 

شعبانی در ادامه به برخی از آیین های به اجرا درآمده در محرم هرسال در مسجد جامع آببر اشاره کرد وگفت: در یکی از این آیین ها که به مراسم«سلام» شهرت دارد، هیئت مسجد باب الحوائج در بعدازظهر تاسوعا به سمت مسجد جامع حرکت می کند و پس از رسیدن به مقابل درب مسجد آداب سلام را به جا آورده و باز می گردند.

 

به گفته وی، روز عاشورا هم هیئت مسجد جامع آببر مشابه همین حرکت را به جا آورده و پس از رسیدن به مسجد باب الحوائج آداب سلام را به جا می آورند، احسان غذا و عزاداری باشکوه با حضور عزاداران در مسجد جامع آببر از دیگر آیین های مردم این منطقه در ماه محرم است.

اجرای طرح پالایش کتاب در کتابخانه کانون فرهنگ طارم

شعبانی با اشاره به اینکه به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی نمایشگاهی از کتاب های این کانون برای عموم مردم برپا شد، گفت: به منظور به روزرسانی کتاب های کتابخانه این کانون، طرح پایش کتاب را در دستور کار داریم.

 

وی ادامه داد: در کانون فرهنگی و هنری فرهنگ طارم یک گروه تئاتر تشکیل شده است که در مناسبت های مختلف و در موضوعات ارزشی هنرنمایی می کنند. همچنین مستندی در مورد شهدای طارم توسط این گروه تئاتر آماده و در سالن سینما نیز اکران شد.

کد خبر 1234015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha