پرونده ۶ اثر طبیعی برای ثبت ملی به وزارت میراث فرهنگی ارسال شد

معاون فرهنگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: پرونده ۶ اثر طبیعی برای ثبت ملی به وزارت میراث فرهنگی ارسال شد.

محمدرضا قهرمانیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی اظهار کرد: امسال پرونده ۱۸ اثر طبیعی و تاریخی این استان برای ثبت در آثار ملی کشور به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال شده است که از این تعداد ۱۲ اثر غیرمنقول شامل بناها و محوطه های تاریخی و۶ اثر طبیعی شامل درختان کهنسال است که هنوز کمیته مورد نظر برگزار نشده ولی تا پایان سال ثبت ملی آثار اعلام خواهد شد.

 

معاون فرهنگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: تاکنون هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی در این استان شناسایی شده که از این تعداد ۷۰۰ اثر تاریخی، طبیعی، ناملموس و منقول ثبت آثار ملی کشور شده  که هر کدام از آثار تاریخی با توجه به قدمت اثر ثبت ملی می شود.

 

قهرمانیان عنوان کرد: از باب تکثر و تنوع در سطح بالایی قرار داریم به عنوان نمونه در حوزه بناهای تاریخی، کاروان‌سراها، راهدارخانه‌ها، آب‌انبارها، کانال‌های آب، خانه‌ها و قلعه‌های تاریخی، مکتب‌خانه، حمام و آرامگاه‌ها ازجمله آن‌هاست و در حوزه مردم‌شناسی، باستان‌شناسی و آثار و اشیای تاریخی، آثار متنوعی در اختیار داریم.

 

 

وی با اشاره به مغفول ماندن حوزه میراث فرهنگی نزد برخی مسئولان، تقاضای همکاری بیشتر با برگزاری نشست‌های مشترک و گفتمان پیرامون این امر را مهم خواند و گفت: با توجه به اهمیت مقوله فرهنگی و آثار تاریخی استان نیاز به همکاری همه دستگاه‌ها و بخش‌های فرهنگی ادارات است، با نصب راهنما در ابتدا و سطح شهر مردم و گردشگران را از وجود آثار تاریخی، مراکز فرهنگی، اقامتگاه‌ها و هتل‌ها همچنین مراکز تجاری و تفریحی آگاه و راهنمایی کنیم، دغدغه فرهنگی در استان وجود دارد و امید همکاری و همراهی بیشتر همه مسئولین در این زمینه می‌رود.

 

 

استان خراسان شمالی با داشتن هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد و سالانه پذیرای میلیون ها مسافر، گردشگر و زائر امام هشتم (ع) است که از این خطه گذر می کنند.

 

 

کد خبر 1234032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha