تکیه «سلیمانیه» در دمشق از استراحتگاه زائران تا پناهگاه محرومان+عکس

تکیه سلیمانیه در دمشق در مساحت ۱۱ هزار متر مربع با یک مسجد، موزه و بازاراز بناهای دوره عثمانی به شمار می آید که به عنوان مکانی برای انجام فرایض دینی و استراحت زائران در میان مردم دمشق و مسلمانان شناخته می شود.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: تکیه سلیمانیه، یکی از مهم‌ترین بناهای دوره عثمانی در شهر دمشق محسوب می ‌شود که شامل مسجد، موزه و بازار است.

 

این بنا به نام سلطان عثمانی «سلیمان القانونی» نامگذاری شده‌ است، وی کسی بود که دستور ساخت این بنا در سال ۱۵۵۴ میلادی در محلی را که «کاخ بیبرس» در دمشق قرار دارد، صادر کرد.

 

تعدادی از نویسندگان و مورخان و آخرین آن «شیخ نجم الدین الغزی» در کتاب خود در «الکواکب السائره فی اعین المائه العاشره» درباره تصمیم سلطان القانونی درباره ساخت این تکیه در غرب دمشق آورده است: سلطان سلیمان القانونی در خواب دید در باغی در مرکز پایتخت دمشق است، حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) بر او ظاهر شد و به او دستور ساخت مسجد را داد. سلطان عثمانی از خواب بیدار شد و بی درنگ دستور داد قسمتی از باغ را بریدند  و این تکیه را به انضمام یک مسجد ساختند و محراب آن را در همان جایی که رسول خدا صلی الله علیه و آله در خواب ایستاده بود، بنا کردند.

 

 

تکیه سلیمانیه در قرن شانزدهم بنا شده است و یکی از برجسته ترین و مدرن ترین تکیه های دوره عثمانی و زیباترین بنا به گفته متخصصان است.

 

تکیه سلیمانیه به عنوان مکانی برای انجام فرایض دینی، استراحت زائران و پناهگاه محرومان و مستمندان در میان مردم دمشق، مسلمانان شناخته می شده است و تا زمان ورود استعمارگران فرانسوی به این کشور به همین شکل بوده است. این تکیه در سال 1920 به مکان سکونت ژنرال گورو و نیروهایش تبدیل شد.

 

با خروج استعمار و آغاز سال 1948 میلادی مدرسه شرعی در تکیه راه اندازی شد و کلاس‌های آموزشی و حفظ قرآن در آن تشکیل شد. از نیمه دهه هفتاد ده ها شغل با هنر دستی در این تکیه راه افتاد و به تدریج توسعه پیدا کرد.

 

 

این بنا توسط معمار ترکی معمار سنان، معروف ‌ترین معمار عثمانی طراحی شده بود. ساخت آن در سال ۱۵۵۳ م با نظارت  مهندس ملا آقا آغاز شد و در سال ۱۵۵۹ میلادی در زمان فرمانداری خضر پاشا به پایان رسید. مدرسه‌ ای که به آن متصل است، در سال ۱۵۶۶ میلادی در دوره فرماندار لالا مصطفی پاشا ساخته شد.

 

مساحت این بنا یازده هزار متر مربع است. بارزترین ویژگی بنا، سبک مناره سلیمانیه است دو مناره باریک که تا قبل از آن در سوریه بی‌ سابقه بوده‌ است. ساختمان تکیه شامل دو بخش است :تکیه بزرگ که از مسجد و مدرسه تشکیل شده‌ است. تکیه کوچک که از یک عبادتگاه جهت اقامه نماز و دعا تشکیل شده است و از راهروها و اتاق های مجزا و گنبدهای متعدد تشکیل شده ‌است. این تکیه شامل حجره‌هایی برای اقامت طلاب علوم دینی بوده‌ است.

 

پس از بحران سوریه، وزارت جهانگردی سوریه چندین اتاق را از جمله آرامگاه سلطان محمد ششم عثمانی، تعطیل و بسته نگاه داشت.

 

کد خبر 1234109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha