​رشد ۱۵ درصدی مسئولان حفاظت فنی در خراسان رضوی

بابایی گفت: تعداد مسئولان حفاظت فنی فعال در استان خراسان رضوی، ۳۱۱ نفر بوده که این میزان نسبت به سال قبل ۱۵ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان رضوی، محمد امین بابایی امروز دوشنبه (۳۰ آبان) در سومین همایش مسئولین حفاظت فنی دارای صلاحیت بامحور ایمنی کار در ارتفاع گفت: یکی از مباحث بسیار مهم در دهه اخیر بحث سرمایه انسانی است به این دلیل که نیروی کار باعث افزایش تولید و رشد اقتصادی کشورها می شود.

 

مدیر کل تعاون کارورفاه اجتماعی استان خراسان رضوی با اشاره به مسئله تامین ایمنی کارگاه به عنوان یکی ازمهمترین اقدامات اجرایی کارفرمایان درمحیط کار، افزود: ایمنی یعنی فراهم کردن شرایطی که در آن صدمه، جراحت و بیماریهای شغلی، مرگ و ورود خسارت براموال و تجهیزات کار به حداقل برسد. 

 

وی با تاکید براینکه حادثه، اتفاق پیش بینی نشده ای است که تحت تاثیر عوامل خارجی در اثر اتفاقی ناگهانی، موجب ورود صدماتی بر جسم یا روان افراد، اتفاق می افتد، اظهارداشت: کارفرما یا هرفرد بیمه شده مکلف است اقدامات لازم اولیه را برای جلوگیری ازحادثه انجام دهد.

 

بابایی افزود: طی هفت ماه ابتدای سال جاری ۸۳۵۳ بازرسی ادواری، ۵۹۱۰ بازرسی موردی و مجموعا ۱۴ هزار و ۲۶۳ مورد بازرسی از کارگاه‌های سطح استان صورت گرفته است.

 

وی تصریح کرد: تعداد مسئولان حفاظت فنی فعال در استان ۳۱۱ نفر بوده که این میزان نسبت به سال قبل ۱۵ درصد رشد داشته است. همچنین تعداد افراد تایید شده در استان نسبت به سال قبل ۱۹ درصد رشد داشته است. به طور کلی تعداد مسئولان حفاظت فنی فعال در استان از ۹۸ نفر به ۱۱۷ نفر رسیده است. باید در حوادث ناشی از کار وضعیت موجود و خسارت وارده را تبیین کنیم تا کارفرمایان نسبت به حوادث ناشی از کار هوشیار باشند.

 

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی هدف از برگزاری همایش های آموزشی و تخصصی را حفظ و صیانت از نیروی کار در کارگاه ها و واحد های صنعتی دانست و در ادامه گفت: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان رضوی تمام تلاش خود را در جهت کاهش حوادث، تعالی و رشد سازمانها بویژه ارتقای تولید و بهره وری معطوف می نماید. 


وی در خصوص آموزش و تربیت مسئولین حفاظت فنی و ایمنی کارگاه ها و صنایع افزود: تشکلات صنفی به عنوان شرکای اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی می توانند با برگزاری آموزش های منظم و یکپارچه حین خدمت، بستر لازم جهت تربیت نیروی متخصص و نظام مند را فراهم نمایند.

 

بابایی اجرای مقررات و ضوابط فنی و بهداشت کار برای هرفردی را لازم و ضروری دانست و ادامه داد: زمانی که براثر عدم رعایت مقررات قانونی حادثه ای رخ دهد، اشخاص علاوه بر ضرر و زیان جسمی و مادی صدمات جبران ناپذیر دیگری را هم خواهند دید.


وی مهمترین مسئولیت کارفرما در رابطه با کارگران، تامین امنیت و بهداشت کارگاه عنوان کرد و توصیه نمود: قبل از هر اقدامی ازشما می خواهیم تا بایک مشاور متخصص که آگاهی کامل دارد مشورت کنید. مسئول ایمنی و بهداشت در کارگاه‌ و پروژه‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کندو عمده وظیفه مسئول ایمنی نیز نظارت بر رعایت الزامات قانون است.


مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی یکی از مهمترین دغدغه همکاران خود را در حوزه بازرسی، تامین امنیت نیروی انسانی برشمرد و ادامه داد: اگر حادثه ای در حوزه های ما اتفاق بیافتد باعث نگرانی و دغدغه می شود. هر فردی که صبح برای کار و تأمین معاش خود خانه را ترک می‌کند، باید در سلامت کامل به آغوش خانواده خود برگردد.

 

وی افزود: تصور این که نان‌آور خانه که بار تأمین زندگی بر دوش اوست هرگز به خانه برنگردد، بسیار دردآور و دلهره‌انگیز است. حتی بستری شدن او در اثر حوادثی که ممکن است در محیط کاری رخ دهد نیز آرامش یک یا چند خانواده را به هم خواهد ریخت. شاید این حد از بدبینی، غیرضروری به نظر برسد، ولی همین افکار بدبینانه است که موجب می‌شود انسان‌ها جانب احتیاط را فرونگذارند و هر چه بیشتر به دنبال ارتقای وضعیت بهداشتی و ایمنی کار خود باشند.

 

بابایی به کاهش  7درصدی حوادث ناشی از کار در سال جدید اشاره کرد وادامه داد: امیدواریم با اجرای طرح های ایمنی از جمله آگاهی از محیط کار، کاهش استرس کاری، استفاده درست از ابزارها، خروجی خوبی را شاهد باشیم.

 

در ادامه مراسم، احکام مسئولین کمیته های کانون کشوری، رضایی پور کمیته حقوقی و تدوین مقررات، جنت فریدونی کمیته آموزش، فرحبخش کمیته حقوق و دستمزد، تکلو کمیته علمی پژوهشی و انتشارات، گل وردی کمیته روابط عمومی و امور بین‌الملل، اهدا شد.


همینطور از شرکت های گیلان میکا، فن آوران انرژی توس، فرازیست آب خاوران و صنایع قهوه پارت سازان به عنوان شرکت های برتر در حوزه ایمنی و حفاظت فنی، با اهدا تندیس، تشکر و قدردانی شد.

 

در ادامه نیز ۴ مسئول فنی برتر استان خراسان رضوی، مهدی اخلاقی از شرکت گیلان میکا، رحیم جنگجو از شرکت فن آوران انرژی توس، رضا طالب الحق از شرکت صنایع قهوه پارت سازان و الناز جارچی از شرکت فرازیست آب خاوران با اهداء لوح تقدیر مورد قدردانی قرار گرفتند.

 

کد خبر 1234191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha