رفتارهای سلیقه‌ای چالشی پیش روی مساجد

برنامه های مسجد باید زمینه ساز جذب همه گروه های فکری، سنی و قشری باشد و نباید خط کش گذاری بشود بلکه فراگیری برنامه‌ها ضرورت دارد. بنابراین حضور نخبگان، اقشار مختلف، همه گروه‌های سنی، زن و مرد در کنار همدیگر از یک مسجد می‌تواند چهره عام بسازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، نهضت بازگشت به مساجد مقوله ای مهم و غیرقابل انکار بوده که باید با آسیب شناسی و پاسخگویی به نیازهای آن به تحقق احیا کارکردهای مسجد و جذب نسل جدید کمک کرد.

 

رفتارهای سلیقه ای و به دور از اخلاق متولیان مساجد چالش و گره بسته‌ای برای پیشبرد اهداف و برنامه های بلند مسجد محوری بوده و هر چقدر این آسیب فراگیر تر شده، جدایی و کاهش ورود به مسجد هم افزایش یافته و نگرانی ها را توسعه داده است.

 

خادم، هیات امنا، امام جماعت و مدیر کانون و رئیس هیات مذهبی مسجد نباید برنامه‌های عمومی و رفتار شخصی خود را برای گروه خاصی اعمال و الگوی رفتاری آنان با مردم نباید دافعه داشته باشد.

 

مساجد مهمترین مراکز مردم نهاد و تشکل های عمومی بوده و همواره باید زمینه ساز وحدت و انسجام عمومی تا تفرقه و ایجاد فاصله بین جامعه بشوند.

 

حضور نخبگان، اقشار مختلف، همه گروه‌های سنی و زن و مرد در کنار همدیگر از یک مسجد می تواند چهره عام بسازد و نگذارد تا عده‌ای خود را بیگانه نسبت به این مراکز دانسته و عده‌ای هم حقی بر خود بدانند.

 

گذر بر چالش های مسجد محوری و موانع رسیدن به این مقوله، نشان می‌دهد رفتار سلیقه‌ای متولیان بر جذب اثر گذاشته و بهبود آن تنها با اصلاح رفتار و تعالی عملکرد نتیجه می‌دهد.

 

 

آسیب سیاسی بازی و تفرقه انگیزی بر مدیریت مسجد

 

حجت الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی با اشاره به لزوم آسیب شناسی برای رفع مانع مسجد محوری گفت: سیاسی بازی، نگاه حزبی و گروهی، رفتارهای تفرقه انگیز منجر به ایجاد فاصله بین عموم مردم با مسجد در بعضی از نقاط شده است.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: رقابت‌های سیاسی و انتخاباتی نباید مبدا تفرقه در بین نمازگزاران بشود بلکه سلایق مختلف در کنار همدیگر به توسعه مسجد کمک می‌کند.

 

وی ادامه داد: رفتارهای سلیقه‌ای و علاقه‌های فردی و گروهی در بعضی از نقاط منجر شده تا جذب همه مردم رقم نخورد و تنها برخی از افراد به این مراکز دینی جذب شوند.

 

 

فاصله نخبگان و فرهیختگان با مساجد

 

حجت‌الاسلام محمد قطبی با اشاره به نیاز مساجد به ارتباط با نخبگان گفت: اجرای برنامه‌های متنوع و زمینه‌سازی برای جذب به این مراکز دینی نیازمند حضور همه اقشار و گروه‌ها به ویژه نخبگان برای انتقال پیام و الگوسازی رفتاری و علمی است.

 

این پژوهشگر فرهنگی و کارشناس دفتر تبلیغات اسلامی قم افزود: علاوه بر اینکه مساجد و اهالی یک محله با محوریت این مراکز به نخبگان نیاز دارند بلکه همین افراد هم از طریق مسجد قادر به انتقال پیام بوده و رابطه دو طرفه باید رقم بخورد.

 

وی ادامه داد: ناشناختگی رفتاری و نیازهای گروه‌های سنی آسیب هایی را برای جامعه به همراه دارد که نخبگان و کارشناسان متعهد و متخصص در حوزه فرهنگی قادر به برنامه ریزی برای جذب به مسجد خواهند بود.

 

حجت الاسلام قطبی خواستار برپایی کرسی های تبادل نظر و بحث فرهنگی و اجتماعی با حضور نخبگان و کارشناسان فرهنگی در مساجد شد.

 

 

مساجد نباید پایگاه اختصاص گروه خاصی باشند

 

برنامه های مسجد باید زمینه ساز جذب همه گروه های فکری، سنی و قشری باشد و نباید خط کش گذاری بشود بلکه فراگیری برنامه‌ها ضرورت دارد.

 

مسجد ملک شخصی خاص نبوده و همه را به صورت یکسان و عمومی پوشش می‌دهد و غفلت از مفهوم به پایه مسجد آسیب می‌زند و مایه دوری گروه‌های مختلف خواهد شد.

کد خبر 1234208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha