همایش بزرگداشت «روز جهانی فلسفه» با عنوان «فلسفه و اخلاق اجتماعی»، برگزار شد

همایش بزرگداشت «روز جهانی فلسفه» با عنوان «فلسفه و اخلاق اجتماعی» به همت «مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، همایش بزرگداشت «روز جهانی فلسفه» با عنوان «فلسفه و اخلاق اجتماعی» به همت «مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران» برگزار شد. در این مراسم که در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد و جمعی از اساتید و فرهیختگان حوزه فلسفه پیرامون «فلسفه و اخلاق اجتماعی» به گفتگو پرداختند.

حجت السلام دکتر سیداحمد غفاری عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران با گرامیداشت «روز جهانی فلسفه» و شخصیت علامه طباطبایی اظهار داشت: در جهان با چالش ها و پرسش های زنده ای مواجه هستیم که در قالب فلسفه به آن پاسخ داده می شود.
این استاد فلسفه افزود: این نشست برای حل این نکته است که فلسفه چگونه می تواند به اخلاق اجتماعی کمک کند؛ یکی از علل یا زمینه های بسیار موثر در زیست غیر اخلاقی در زندگی فردی و اجتماعی، اشتغال دائم یا حداکثری انسان به غرائز و نیازهای شخصی و جسمانی و از علل موثر در زیست غیر اخلاقی کوچک بودن جهان ذهنی فرد است.


وی تصریح کرد: این عامل باعث می شود که مفاهیم بنیادین اخلاقی مانع عفاف و خدمت به خلق امکان پذیر نباشد، فلسفه هم نیازها و غرائز شخصی را کاهش می دهد و هم جهان فکری را توسعه می بخشد و انسان را با پرسشهای بنیادین و عمیق پیوند می دهد و انسان را فراتر از غرائز آشنا و او را با جهانی بزرگ تر و اخلاقی تر مواجه می کند و پرسش های زیادی در این زمینه وجود دارد.
حجت السلام غفاری بیان کرد: همچنین سوالاتی در این زمینه وجود دارد که آیا فلسفه با نگاه انحصارگرایانه می خواهد به اخلاق خدمت کند و یا با نگاه تفکرگرایانه و تکثرگراینه و دهها پرسش دیگر که باید به ان پاسخ داد.
وی در خصوص علامه طباطبایی نیز عنوان کرد: در علم فلسفه در ایران، مدیون ایشان هستیم و فلسفه در ایران میمرد اما علامه طباطبایی نبود، ایشان بی ادعا زیست و شاگردانی تربیت کرد که بی ادعا زیستند و برخی همچنان در بین ما زیست می کنند و ما قدر ایشان و شاگردانشان را آن گونه که باید شاید ندانیم.


عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران خاطرنشان کرد: در این نشست برآنیم به سوالاتی پیرامون «فلسفه و اخلاق اجتماعی»، پاسخ دهیم، امروز به طور همزمان نشست‌هایی با همین موضوع در دانشگاه تهران و شیراز برگزار شد و فردا نیز در دانشگاه مشهد و 5 شنبه در مجمع عالی حکمت اسلامی در قم برگزار خواهد شد.
وی گفت: همچنین در تلاش هستیم این موضوع را برای گام 5 ساله برای منطقه غرب آسیا با محوریت ایران پیش ببریم و برای 20 سال آینده نیز محوریت ایران در منطقه آسیا پیگیری نماییم.
در این نشست دکتر غلامرضا اعوانی از اساتید برجسته فلسفه با اشاره به دیدگاه ملاصدرا به ویژگی های حکمت ایشان به لحاظ اخلاقی پرداخت و بیان کرد: موضوع علم با فضیلت و اخلاق ارتباط دارد و در دیدگاه افلاطون نیز به فضیلت های اخلاقی در فلسفه توجه ویژه ای شده است.


همچنین حجت الاسلام والمسلمین دکتر عسکر دیرباز رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و عضو مجلس خبرگان رهبری در این همایش عنوان کرد: هر رفتاری که محبوب و مطلوب انسان باشد می تواند رفتار اخلاقی محسوب شود و اگر ارتباط ما با دیگران به گونه ای شکل بگیرد که بخواهیم آنها را استثمار کنیم و تناسب وجودی را به هم زدیم، کار غیر اخلاقی انجام داده ایم.
وی افزود: اگر این تناسب وجودی در رفتارهای اخلاقی بین ما و دیگران تامین شود این مبنای تحسین اخلاقی پسندیده خواهد شد، به معنایی ناشی از رابطه ای می شود که ما انسان‌ها با خدای متعال داریم؛ اصل دین محبت و اصل محبت، محبت الهی است وهر چه انسان ایمان‌اش قوی باشد به اصل الهی بیشتر نزدیک می شود.


در این نشست دکتر محمدجواد لاریجانی، رئیس مدیر پژوهشگاه دانش‌های بنیادی نیز با اشاره به موضوع جمهوری اسلامی، به برخی از چالش ها فراروی آن پرداخت و بیان کرد: جمهوری اسلامی بهترین میوه انقلاب اسلامی بود و جمهوری اسلامی یعنی ملتی تجربه ای متحولانه ای را آغاز کرد، هر چند بعد از 4 دهه خیلی ها فکر می کردند کشور زمین خورده در حالی که چشم باز کردند دیدند به لحاظ نفوذ علمی و سیاسی و توانمندی به درجات خوبی رسیده ایم.
دکترحجت الاسلام احمدحسین شریفی اخلاق پژوه اسلامی و رئیس سابق موسسه حکمت و فلسفه اظهار داشت: در حوزه اخلاق اینکه اخلاق به چه معناست تنوع فراوانی را شاهد هستیم.


وی در خصوص ویژگی های فیلسوفان صدرایی عنوان کرد: چنین فیلسوفانی زیستی آرام دارند و در مرکز تلاطمات از روح آرامی برخوردارند و نظام عالم را معنا دار و هوشمند می دانند و به این دلیل هیچ امری را بی حکمت نمی بینند و فهم این حکمت نیاز به آرامش دارد و اسیر حودث نیستند و امیران حادثه اند.
همچنین دکتر حسین غفاری پیرامون علامه طباطبایی بیان کرد: آن چه در حوزه علمیه و هر چه از علمای بزرگ داریم مدیون شاگردی این شخصیت بزرگ است و نمی توان نام ایشان را از تاریخ تشیع حذف کرد.
وی تصریح کرد: در فرهنگ شیعی و اسلامی، موضوع فلسفه اجتماعی بسیار ضعیف است و هر چه در اخلاق و علم النفس و فلسفه اسلامی و فسلفه اخلاق و معرفت شناسی دست قوی داریم اما در فلسفه اجتماعی این گونه نیست.

کد خبر 1234212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha