حل بحران پسماند با فناوری نوین/ ایده ای  برای رفع کوه زباله و شیرابه

نخبگان گیلانی توانستند با بهره گیری از فناوری های نوین کوه زباله و شیرابه های را تبدیل به فرصت اقتصادی کنند.‌

به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان - سمیه بشارتی؛

فناوری‌های نوین بسیاری از مشکلات امروز بشریت را آسان کرده است که توجه و بهره‌گیری به موقع از آن‌ می‌تواند معضلات جامعه را کاهش دهد. اما متاسفانه این ایده‌های نوین‌ جوانان کشور آنگونه که باید و شاید مورد توجه و اعتماد قرار ندارد.

 

زباله یکی از معضلات شهرستان رشت و دیگر شهرهای گیلان‌است. ماهانه شاهد جلسات متعدد مسئولان با موضوع پسماند و حل شیرابه‌های خطرناک هستیم اما توجه و برنامه‌ای جهت استفاده از فناوری‌های نوین برای حل این‌ معضل ندارنددر این گزارش گفتگوی ویژه‌ای با نخبگان حوزه پسماند گیلان انجام شده است؛

 

* حل مشکل شیرابه ها با فناوری نوین

سما تجسسی با بیان اینکه شرکت سما گستران پالایش به عنوان یکی از واحدهای فناور پارک علم و فناوری گیلان با هدف توسعه پایدار زیرساخت‌های شهری و کمک به کاهش آلودگی‌های زیست محیطی در حوزه‌های عمران، انرژی و محیط زیست فعالیت خود را آغاز کرد گفت: این واحد با رویکرد کاهش وابستگی به مشتقات نفتی، افزایش عمر مفید مصالح و قطعات مورد استفاده در زیرساخت های عمرانی شامل راه و ابنیه، تصفیه آب و فاضلاب، مدیریت پسماند، فعالیت‌های تحقیقاتی و صنعتی خود را توسعه داده است.

 

رئیس هیات مدیره شرکت سما گستران پالایش اذعان کرد: معرفی فناوری کامپوزیت‌های پیشرفته سیمانی شرکت سما گستران پالایش جهت برون رفت از بحران پسماند در گیلان که به فناوری بتن فرا توانمند نام‌گذاری شده و نفوذ ناپذیر است از این فناوری همانطور که از نام آن پیداست، جهت توسعه و بهسازی مدافن پسماند استفاده می‌شود.

 

وی ادامه داد: طراحی و ساخت لندفیل برای مدفن با بهره‌گیری از این فناوری، صرفه‌جویی اقتصادی قابل توجهی را به همراه داشته و عمر مفید بسیار بالاتری را می‌توان از سازه ساخته شده با آن انتظار داشت.

 

تجسسی تصریح کرد: علاوه بر این، استفاده از این بتن، خطرات نشت شیرابه را به شدت کاهش داده و ریسک آب بندی و نفوذپذیری بتن های معمولی تا حد زیادی رفع می‌شود.

 

 

* به متخصیین بومی اعتماد کنید

تجسسی اظهار داشت: فناوری دوغاب‌های فوق روان پر مقاومت، از این فناوری می‌توان جهت تثبیت دپوی زباله‌ها مانند کوه زباله سراوان بهره گرفت.‌

 

رئیس هیات مدیره شرکت سما گستران پالایش با بیان اینکه بحران پسماند در استان گیلان یکی از بحران‌های زیست محیطی بسیار جدی و در مقیاس ملی است خاطرنشان کرد: استفاده از فناوری های نوین و ظرفیت های تخصصی شرکت های دانش بنیان می تواند در کاهش ابعاد بحران بسیار مفید باشد، هر چند حل بحران نیازمند راهکارها و راهبردهای بسیار بزرگتری شامل همکاری مردمی و کاهش حجم پسماند در مرحله اول می باشد.

 

وی اضافه کرد: با وجود معضلات موجود و کوه زباله‌ای که هم اکنون مشکلات متعددی را ایجاد کرده، ماموریت اصلی می‌تواند استفاده از ظرفیت‌های فعلی دانش بنیان در راستای کنترل آلودگی در حال انتشار از سراوان و کاهش حجم تولید شیرابه به‌عنوان یکی از بزرگترین آلاینده‌های منابع آبی باشد. استفاده از دو فناوری یاد شده با کاهش تولید شیرابه از طریق کاهش نفوذ آب باران به انبوه زباله‌ها و کاهش نفوذ شیرابه ایجاد شده به منابع زیرزمینی و رودخانه‌ها نقش بسیار مهمی در کاهش تولید آلاینده‌ها داشته باشد.

 

تجسسی اظهار داشت: همچنین استفاده از ظرفیت‌های تولید داخلی در طراحی و تأسیس نیروگاه‌های حرارتی و همکاری مجموعه‌های مرتبط از متخصصین با تجربه و شرکت‌های دانش بنیان می‌توان اقدام به ساخت نیروگاه‌های زباله سوز کرد. ایده ای که در پارک علم و فناوری استان گیلان جهت اجرای سازه نیروگاه و کوره های زباله سوز مطرح شد که تنها گزینه موجود راهکارهای برون رفت از این بحران است، چرا که فرهنگسازی کاهش تولید پسماند مستلزم هزینه و زمان بسیار بیشتری بوده و تا رسیدن به آن نقطه، می‌بایست حجم زباله باقیمانده را کاهش داد. از فناوری بتن فراتوانمند در تأسیس نیروگاهی بومی می توان بهره جست.

 

وی با تا کید بر اینکه اجرای این فناوری‌ها نیازمند اعتماد به متخصصین بومی و شرکت‌های دانش بنیان ایرانی است تصریح کرد: مسئولین حوزه پسماند می‌توانند با این اعتمادسازی و تسریع در روند ارزیابی و تخصیص اعتبارات مالی مربوطه، به توسعه صنعتی این فناوری ها شتاب بخشند.

 

تجسسی اظهار داشت: این شرکت با وجود پیگیری‌های متعدد و مکاتبات از طریق پارک علم و فناوری گیلان‌ با سازمان‌های متولی، تا به امروز فرصتی برای ارائه و توجیه ارزش‌های فنی و اقتصادی اجرای این فناوری‌ها جهت کمک به حل بحران پسماند به دست نیاورده است.

 

*برای حل معضل زباله از همه راه‌ها وارد شوید

حسین علایی کارشناس ارشد مهندس ژنتیک گیلان با بیان اینکه چند سالی در پژوهشکده بیوتکنوژی جانورشناسی کشور فعال بودم گفت: چندسالی است با راه اندازی واحد فناور زیست گیل گیلان از پژوهشکده به سمت رفع مشکل زباله در استان فعال شدم.‌

 

این نخبه گیلانی افزود: ایده اصلی ارائه شده به پارک و علم فناوری حل مشکل پسماند در گیلان است که با مطالعات انجام شده به روش تبدیل پسماند زباله دست یافتیم.

 

علایی با بیان اینکه در فاز نخست صنعتی بخش عالی، زباله و پسماند سر کار دارد تصریح کرد: این طرح در حل پسماند محصولات میوه و تره بار و بازارچه و ضایعات غذایی کارایی دارد.‌

 

این نخبه گیلانی با اشاره به اینکه این ایده هیچ گوته مشکل زیست محیطی نخواهد داشت و آلودگی‌های سطحی هم ایجاد نخواهد کرد خاطرنشان کرد: این طرح در برخی از کشورهای اروپا، آسیا و آمریکا انجام می‌شود.

 

وی اضافه کرد: سلامت، خودکفایی و عدم وابستگی به دیگر کشورها از مزایای این طرح است که از طرح‌های استراتژیک این کشورها شمرده شده و حاکمیت‌ها از این طرح حمایت ویژه‌ای دارند.

 

علایی با اشاره به اینکه بحث اصلی زباله بخش عالی آن است گفت: این ایده به طور کامل مشکل پسماند عالی ایجاد کرده را حل می‌کند و با توجه به سرمایه گذاری انجام شده میزان تناژ عالی افزایش می‌یابد تا جایی که زباله به مدفن سراوان هدایت نشود.

 

علایی اذعان داشت: عدم آگاهی مسئولان از علم و تنکولوژی جدید از مشکلات اساسی این طرح است، متاسفانه مدیران ما تکنولوژی‌های جدید را پذیرا نیستند و میلیاردها تومان برای طرح‌های ناکارآمد قدیم هزینه می‌کنند اما هزینه‌ای برای طرح‌های جدید انجام نمی‌دهند.

 

وی با تاکید بر اینکه مسئولان مربوطه نگاهشان را وسیع تر کنند اظهار داشت: برای حل معضل پسماند یک راه حل کافی نیست تمامی راه حل‌ها بایستی به کار گرفته شود و ما آمادگی این کار را داریم.

 

با تئوری کار کردن معضل پسماند حل نمی شود

سجاد حبیبی مدیرعامل فناور سما گستره دمکش که حدود ۱۵ سال است به صورت تجربی، علمی و تخصصی در حوزه پسماند فعالیت می‌کند با بیان اینکه فعالیت رد حوزه اجرای پسماند را  از سال ۸۷ در زمان تحصیلم آغاز کردم  گفت: در آن زمان برای بازیافت زباله هیچ حرکتی در استان ها وجود نداشت، تنها عملکرد جمع آوری دفن زباله بود .

 

حبیبی ادامه داد: آنالیز و بررسی آلودگی های زیست محیطی جایگاه دفن زباله و اجرای تفکیک زباله از مبدا در شهر ساری و چابکسر از جمله فعالیت‌هایی بود که در آن سال داشتم.

 

وی با بیان اینکه سال ۹۱ کارخانه کمپوست در شهرستان رودسر راه اندازی شد، افزود: برنامه و طرحی در این راستا نوشته شد. ساماندهی و احیا دفن زباله از دیگر مواردی بوده که در این راستا انجام دادم .

 

مدیرعامل فناور سما گستره دمکش به انعقاد قرارداد ساماندهی زباله اتباشت شده قدیمی در شهر چابکسر پرداخت و افزود: در سال ۹۴ با هزینه یک میلیاردی توانستیم به این طرح احیا جایگاه دفن زباله برسیم و با اجرای این طرح جایگاه دیگری برای دفن در نظر گرفته نشد.

 

حبیبی خاطرنشان کرد: با کمک جوانان محقق در این شرکت توانستیم از اتباشت زباله در جایگاه دفن زباله جلوگیری کنیم و کمتر انباشت شود.‌

 

وی به دیگر فعالیت های این شرکت پرداخت و اضافه کرد: دریافت مجوز فناوری بتونی از ریجکت و پسماند از دیگر فعالیت های بود که صورت گرفت.

 

وی تصریح کرد: خوشبختانه این شرکت توانست یکی از شرکت‌های مورد اعتبار در استان شود و از معضل زباله یک فرصت تبدیل کند.‌

 

حبیبی با بیان اینکه این طرح می‌تواند نمونه خوبی برای سایر شهرها باشد اذعان کرد: تا حدودی توانستیم زیست و پسماند را مدیریت کنیم.‌

 

وی با اشاره به ایتکه حال زمین خوب نیست اظهار کرد: دست روی دست نگذارید با تئوری کار کردن هیچ وقت کار اجرایی صورت نمی‌گیرد.

 

بهره‌گیری از فناوری‌های نوین پسماند و انباشت زباله در استان موجب کاهش و سبب بهره وری در حوزه اقتصادی می‌شود، امیدواریم مسئولان ذی ربط توجه و نگاه ویژه‌ای به ایده‌های دانش بنیان داشته باشند.

کد خبر 1234244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha