طرح آبرسانی سرانی امیدی برای مبارزه با تنش آبی

طرح انتقال آب به منطقه سرانی واقع در بخش قوشخانه شهرستان شیروان خراسان شمالی که سال ها غرق در کمبود اعتبارات و ادامه آن در هاله ای از ابهام بود امسال با سفر هیئت دولت به این استان، جان تازه ای گرفت.

خبرگزاری شبستان _خراسان شمالی؛

با توجه به شرایط بحرانی استان، نیاز به تامین آب پایدار بیش از همیشه احساس می شود که یکی از مطالبات مردم استان از رییس دولت سیزدهیم تامین آب پایدار بود که در سفر هیات دولت به این استان مطالعات اولیه طرح انتقال آب منطقه سرانی که جزو پروژه های شاخص و مهم استان است در اولویت قرار گرفت و وزارت نیرو نامه ای را برای تخصیص ۱۵ هزار میلیارد ریال به سازمان برنامه و بودجه ارسال کرده تا این اعتبار به این طرح اختصاص یابد.

 

مطالعه اولیه طرح انتقال آب منطقه سرانی به مناطق کم آب خراسان شمالی انجام شده و اکنون در دست اجراست که با اجرای این پروژه دشت ممنوعه شیروان سیراب و بسیاری از روستاهای فاروج و خراسان شمالی که سال ها به خاطر خشکسالی های پی در پی و کاهش بارندگی با بحران آب دست و پنجه نرم می کنند، سیراب می شود.

 

روستای سرانی در فاصله‌ ۷۹ کیلومتری شمال شیروان قرار دارد که از طرف شمال به مرز مشترک ایران ـ شوروی و دره‌ی پرآب و پردرخت و ییلاقی فیروزه منتهی می شود. در این استان که قطب کشاورزی است و پایه اقتصاد و معیشت مردم در این حوزه می باشد، کاهش بارش ها و نزولات جوی منجر به افت ذخایر آب های زیرزمینی، کاهش آبدهی قنوات و چشمه ها نیز می شود و هر چه منابع آب، قنات ها، چشمه ها و چاه ها به سدهای استان نزدیک تر باشد، بیشتر با کاهش آبدهی مواج خواهند شد.

 

۸۸.۴ درصد آب استان در بخش کشاورزی، ۹.۵ درصد در بخش آشامیدنی و حدود ۲.۱ درصد در بخش صنعت مصرف می شود و از دیگر سو ۴۵ درصد مصارف استان از منابع آب سطحی و ۵۵ درصد آن از منابع آب زیرزمینی تامین می شود.

 

متوسط بارندگی درازمدت در استان خراسان شمالی ۲۶۷ میلیمتر است که حجمی معادل هفت میلیارد و ۵۹۱ میلیون مترمکعب می شود و از کل حجم بارش دریافتی، ۸۶ درصد معادل ۶ میلیارد و ۵۲۹ میلیون متر مکعب آن به دلیل تبخیر و تعریق از دسترس خارج شده و تنها یک میلیارد و ۶۲ میلیون متر مکعب آب تجدید شونده را می توان در اختیار گرفت که برابر استانداردهای مصوب شورای عالی ۷۵ درصد آن باید مورد استفاده قرار گیرد.

 

خراسان شمالی دارای هشت شهرستان، ۲۲ شهر و بیش از ۸۵۰ روستای دارای سکنه است و براساس آمار آخرین سرشماری استان ۴۴ درصد از جمعیت این خطه در روستاها ساکن هستند که طی سال های اخیر مردم شهرها و روستاهای استان با نبود و کمبود آب دست و پنجه نرم می کنند و بنا به اعلام شرکت آب و فاضلاب ۱۱ شهر و ۲۳۸ روستا دارای تنش آبی هستند و به ۹۳ روستا نیز با تانکر آب رسانی می شود.

 

۸۳۷ روستای دارای سکنه در خراسان شمالی وجود دارد که  تقریبا ۹۶ درصد آنها با جمعیت ۳۵۰ هزار نفر زیر پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب استان هستند و اکنون ۹۳ روستا به صورت سیار آبرسانی می شود و در مجموع می توان گفت که ۷۰ درصد جمعیت روستایی استان زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب قرار دارند. 

 

منابع تامین آب استان شامل ۳۷۶ حلقه چاه، ۱۷۸ دهنه چشمه، ۱۱ قنات و سه سد است. همچنین میزان تولید آب شُرب در استان خراسان شمالی  ۸۳ میلیون متر مکعب در سال است، استاندارد سرانه مصرف آب در شهرها ۱۷۰ لیتر و در روستاها ۱۴۰ لیتر در روز تعیین شده است اما اکنون سرانه مصرف آب در شهرهای این استان ۲۲۵ لیتر است که در روستاها حتی از شهرها نیز پیشی گرفته و به ۲۳۰ لیتر در روز رسیده است و اضافه برداشت از شبکه آبرسانی، به خصوص می تواند روستاها را با قطعی آب مواجه کند و بر این اساس مشترکان روستایی باید دقت بیشتری در مصرف آب داشته باشند.

 

هم اینک سرانه مصرفی آب در استان به زیر هزار و ۵۰۰ متر مکعب در سال رسیده است، این در حالی است که حد تنش آبی هزار و ۷۵۰ متر مکعب به ازای هر فرد در سال است که نشان از وجود تنش آبی در خراسان شمالی دارد.

 

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح آبرسانی به منطقه سرانی این شهرستان در حال اجراست و وزارت نیرو نامه ای را برای تخصیص هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به سازمان برنامه و بودجه ارسال کرده تا این اعتبار به این طرح اختصاص یابد.

 

علی جدی کنترل آب های مرزی را یک ضرورت دانست و اظهارکرد: طرح های آب به صورت جدی دنبال می شود و لازم است تا سرمایه گذاری عظیمی در این بخش انجام شود.

 

وی عنوان کرد: اکنون کشاورزی و آب شُرب خراسان شمالی به دلیل خشکسالی های پی درپی با مشکل مواجه است و باید در این زمینه چاره اندیشی و با اجرای طرح های عظیم از این معضل پیشگیری کرد.

 

جدی با بیان اینکه پنج هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر رییس جمهوری برای برداشت آب های زیرزمینی مناطق مرزی خراسان شمالی تخصیص یافته است، اضافه کرد: ۱۶.۵ میلیون مترمکعب حق برداشت آب های مرزی مناطق سرانی شیروان با هزینه کرد ۱۶ هزار میلیارد ریال بود که توجیه اقتصادی نداشت و با پیگیری های زیاد مجوز برداشت به ۴۰ میلیون مترمکعب افزایش یافت.

 

وی بیان کرد: این طرح بالاترین حجم تخصیص اعتبار آب است و برداشت ۴۰ میلیون مترمکعب آب از چاه های عمیق در کشور بی سابقه است.

 

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قرارگاهی به عنوان پیمانکار مشخص شد و کار خود را برای فعالیت در این طرح به زودی اجرا می کند و در این زمینه قول داد انتقال آب به شهرستان های شیروان، فاروج و ۱۴۰ روستای محدوده در مدت دو سال انجام شود.

 

جدی افزود: سهمیه شهرستان های شیروان و فاروج از این طرح ۱۸ میلیون مترمکعب است و با اجرای این پروژه دشت ممنوعه شیروان سیراب و سطح چاه های آب بالا می آید و سد هم برای آشامیدن لازم نیست و کشاورزی رونق می گیرد.

 

وی با اشاره به وضعیت بحرانی سد بارزو و بحران آب در این شهرستان گفت: خشکسالی و کاهش بارندگی های چند سال اخیر حوزه آب این شهرستان را با مشکل مواجه کرده است و حفر هفت حلقه چاه در اطراف شهر شیروان، منطقه گره زو، پیرشهید  و مخزن ۱۰ هزارمترمکعبی در دستور کار قرار گرفت که بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال برای تجهیز این چاه ها و تهیه مخزن هزینه خواهد شد.

 

با اضافه شدن شهر خانلق و روستای حسین آباد از توابع بخش مرکزی شهرستان، سرانه تولید آب در شیروان برای هر نفر در شبانه روز در فصل تابستان به ۴۰۰ لیتر هم می رسد، اکنون ۱۳۱ روستا و ۴ شهر زیر پوشش اداره آب و فاضلاب شیروان از آب لوله کشی برخوردار است که ۱۰۰ درصد شهرها و ۹۴.۷ درصد مناطق روستایی این شهرستان را شامل می شود.

 

بخشی از آب آشامیدن مورد نیاز شهروندان سه شهر بزرگ و پرجمعیت خراسان شمالی شامل بجنورد، شیروان و اسفراین از سدهای شیرین دره، بارزو و بیدواز تامین می شود. کاهش بارندگی ها و خشکسالی سبب کاهش ذخیره سدها شده و تامین آب مورد نیاز شهروندان را به لحاظ کمی و کیفی تحت تاثیر قرار داده است.

  

 

کد خبر 1234556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha