ساماندهی ۲۱ مدرسه کانکسی در قزوین/ ۱۳ درصد مدارس نیاز به تخریب و بازسازی دارند

سعادتفر گفت: ما در استان ۲۱ مدرسه کانکسی مستقل داریم که هشت مدرسه بالای ۱۱ نفر دانش آموز دارد و ساماندهی چهار مدرسه از ابتدای سال در دستور کار قرار دادیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، ابراهیم سعادتفر در نشست خبری که امروز (چهارشنبه ۲ آذر) در سالن جلسات اداره کل نوسازی مدارس قزوین برگزار شد، بیان کرد: سازمان نوسازی مدارس به عنوان دستگاه تخصصی در ساخت و ساز مدارس و فضاهای ورزشی و آموزشی از سال ۱۳۵۴ مشغول فعالیت است و همچنین در حوزه مقاوم سازی و استانداردسازی فضاها و تجهیز مدارس نوساز هم فعالیت می کند.

 

مدیرکل نوسازی مدارس استان قزوین ادامه داد: این سازمان نظارت بر ۴۰ تا ۵۰ پروژه را برعهده دارد و با توجه به وضعیت اعتباری تعداد این پروژه ها متغیر بوده و ممکن است افزایش یا کاهش یابد و ما سالانه ۲۵ تا ۳۰ پروژه مدرسه تحویل آموزش و پرورش می دهیم.

 

وی عنوان کرد: اولویت در حوزه ساخت بر اساس سرانه شهرستانی است، بر اساس اینکه کدام شهرستان سرانه پایین تری را دارد، اولویت با آن شهرستان بوده و رقم بیشتری در تخصیص اعتبار صورت می گیرد.

 

سرانه فضای آموزشی در قزوین نسبت به استاندارد کشوری پایین تر است

سعادتفر توضیح داد: متوسطه سرانه فضای آموزشی استان قزوین پنج و هفتم دهم متر مربع به ازای هر دانش آموز است و سرانه استاندارد هشت و هفت دهم متر مربع است که در این شرایط این سرانه در شهرستان البرز سه و سه دهم متر مربع است و این رقم شاید به لحاظ ظاهری ۲ متر مربع کمتر است ولی پنج تا ۱۰ سال ممکن است طول بکشد این فاصله را جبران کنیم.

 

وی با اشاره به مشارکت خیران در مدرسه سازی و احداث فضاهای آموزشی افزود: خیران همراه همیشگی در حوزه ساخت و ساز مدارس هستند سال گذشته بیش از ۴۰ میلیارد تومان در حوزه ساخت و ساز مدارس همراهی داشتند.

 

مدیرکل نوسازی مدارس استان قزوین اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۰ میلیارد تومان خیران تعهد کردند و هر روز و هر هفته یک تا ۲ جلسه با خیران جدیدی داریم که اظهار تمایل برای شروع پروژه های جدید می کنند.

 

وی تصریح کرد: ۱۴۰ پروژه با مشارکت خیران از سال ۹۳ شروع کرده و احداث کردیم، که خیران در احداث بیش از یک هزار کلاس درس مشارکت داشتند که این میزان مشارکت به مبلغ ۱۶۰ میلیارد تومان بوده است.

 

استانداردسازی سیستم گرمایشی ۲۰۰ مدرسه استان قزوین

سعادتفر در ادامه با اشاره به استانداردسازی گرمایش مدارس اظهار کرد: طرح بسیار مهمتری که از سال های گذشته شروع شده استانداردسازی گرمایش مدارس است که در این خصوص در سطح استان کار بزرگی صورت گرفت.

 

وی گفت: در سال جاری استانداردسازی گرمایشی حدود یک هزار کلاس درس در دستور کار قرار گرفته که تا ۱۵ روز آینده این کار تمام شده و این استانداردسازی صورت می گیرد که ۲۰۰ مدرسه در قالب این طرح استانداردسازی شده است.

 

مدیرکل نوسازی مدارس استان قزوین تأکید کرد: ۳۸ میلیارد تومان در حوزه استانداردسازی گرمایشی یک هزار کلاس درس و همچنین اصلاح موتورخانه های فرسوده هزینه شده است.  

 

وی در ادامه بیان کرد: امسال شاهد افتتاح ۵۰ پروژه با زیربنای۲۲ هزار مترمربع در قالب ۱۷۴ کلاس درس خواهیم بود که تعدادی از این پروژه ها افتتاح شده و تعدادی هم تا پایان سال تکمیل می شود، برای احداث این پروژه ها ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه شده است که ۳۰ واحد آموزشی، کانون فرهنگی تربیتی، ۴۲ چشمه سرویس بهداشتی در ۱۵ مدرسه زمین، چمن مصنوعی و استاندارد سای گرمایشی از جمله پروژه های تحویلی بوده است.

 

۱۲ درصد مدارس قزوین نیاز به مقاوم سازی دارند

سعادتفر تصریح کرد: یک هزار  ۱۰۰ فضای آموزشی در سطح استان داریم که ۸۰۰ مدرسه دارای استحکام کافی است و بیش از ۷۰ درصد مدارس استان را شامل می شود؛ ۱۳ درصد مدارس استان نیاز به تخریب وبازسازی دارند و ۱۲ درصد هم نیاز به مقام سازی دارند.

 

سعادتفر تأکید کرد: در خصوص ساماندهی مدارس کانکسی و سنگی کشور بر اساس طرحی به نام دانش آموز شهید رضا پناهی اقدام شده است که این ساماندهی در خصوص مدارس کانکسی است که آمار دانش آموز بالای ۱۰ نفر دارند که در این خصوص روستایی که بالای ۱۰ نفر دانش اموز دارد قابلیت احداث فضای آموزشی دارد.

 

وی توضیح داد: ما در استان ۲۱ مدرسه کانکسی مستقل داریم که هشت مدرسه بالای ۱۱ نفر دانش آموز دارد و ساماندهی چهار مدرسه از ابتدای سال در دستور کار قرار دادیم تا تبدیل به فضای استاندارد شود و مابقی هم تا مهر سال آینده استانداردسازی شده و تبدیل به فضای قابل قبولی می شود.

 

مدیرکل نوسازی مدارس قزوین ادامه داد: این مدارس بیشتر در مناطق الموت شرقی، الموت غربی، آوج، بوئین زهرا، خرمدشت و طارم سفلی قرار دارد که این طرح با مشارکت بنیاد برکت، خیران و تکمیل این پروژه ها با کمک اعتبارات دولتی اتفاق می افتد.

 

وی در پایان یادآور شد: تجهیز مدارس نوساز بر عهده نوسازی مدارس است و اعتباری برای مدارس دایر نداریم ولی با توجه به اینکه تجهیزات تعدادی از مدارس نیاز به نوسازی دارد در این حوزه هم ورود کرده و تجهیز مدارس دایر هم سعی می کنیم انجام دهیم و امسال در حوزه تجهیزات هنرستانی ۱۵ میلیارد تومان خرید تجهیزات هنرستانی را داشتیم.

 

کد خبر 1234635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha