سیاستگذاری و ریل گذاری اولین رکن پژوهش است/ فارغ التحصیلی ۱۰ هزار طلبه در مراکز تخصصی حوزه علمیه

حجت الاسلام مقیمی حاجی با بیان اینکه ۱۰ هزار نفر در مراکز پژوهشی حوزه تحصیل کرده و فارغ التحصیل شده اند، گفت: سیاستگذاری و ریل گذاری اولین رکن پژوهش است وسیاستگذاران امر پژوهش در حوزه باید ریل گذاری مناسبی در حوزه سیاستگذاری‌های کلان داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان  قم، حجت الاسلام و المسلمین مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه امروز (چهارشنبه۲آذرماه) در دهمین اجلاسیه دو روزه معاونان پژوهشی استان‌ها و مناطق ویژه حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه چند هزار طلبه در بخش آزاد داریم که در سطوح عالی در حال تحصیل هستند،گفت: ایجاد سیاست هدایتگری برای مخاطبین سطوح عالی بسیار مهم است و طلاب باید در عرصه‌های مختلف وارد فاز پژوهشگری شوند.

 

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه ه اندازه‌ای که طلاب در فعالیت‌های تبلیغ حضور دارند، باید در زمینه پژوهش هم فعالیت داشته باشند تصریح کرد:  هزار نفر در مراکز پژوهشی حوزه تحصیل کرده و فارغ التحصیل شده اند که این گروه باید به پژوهشگران تخصصی مبدل شوند.

 

حجت الاسلام و المسلمین مقیمی حاجی با اشاره به اینکه رشته‌های تخصصی در حوزه‌های علمیه کشور در حال توسعه است، افزود: در این زمینه باید در استان‌های مختلف بحث پژوهش را جدّی‌تر بگیریم و با طلابی که در سطوح عالی تحصیل کرده اند تعامل کنیم تا آن‌ها بتوانند در زمینه نگارش مقالات تخصصی و بین رشته‌ای فعال‌تر شوند.

 

وی با ذکر اهمیت ایجاد زیرساخت‌های پژوهشی، گفت: طلاب تحصیل کرده سطوح عالی مخاطبان اصلی ما در حوزه پژوهش هستند.

 

حجت الاسلام و المسلمین مقیمی حاجی ادامه داد: پژوهش سرا‌های استانی باید به پاتوق پژوهشی مبدل شوند تا طلاب متخصص در لحظات فراغت خود در این محل‌ها حضور یابند.

 

وی با بیان این که تمام مدیران پژوهشی در دوره توان افزایی مدیریت پژوهشی شرکت کردند، گفت: این دوره‌ها باید به دوره‌های تخصصی مدیریت پژوهشی ارتقا یابد. 

 

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه بیان کرد: پژوهش را مکمل آموزش تعریف کنیم و موضوعات پژوهشی از دل آموزش استخراج شوند.

 

وی با بیان این که سیاستگذاری و ریل گذاری اولین رکن پژوهش است، گفت: سیاستگذاران امر پژوهش در حوزه باید ریل گذاری مناسبی در حوزه سیاستگذاری‌های کلان داشته باشند و در این مسیر نیازمند نگاه و نقد و نظر واحد‌های مرکزی و استانی دارند.

 

حجت الاسلام والمسلمین عبدالرسول هاجری نیزدر این اجلاسیه گفت: طلاب در استان‌ها و شهرستان‌ها برای مدیریت زندگی خود و زندگی طلبگی به شدت نیازمند آشنایی عمومی با کلیات رشته‌ها و دانش‌های دیگر و مهارت‌های زندگی و تبلیغی هستند.

 

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه، افزود: از جمله می‌توان به مباحثی، چون سبک زندگی، مدیریت زمان و زندگی، تبلیغ تراز و روز آمد، پژوهش تراز و روزآمد اشاره کرد. انجمن‌های علمی حوزه آمادگی دارد که دوره‌های تخصصی دانش افزایی علوم انسانی اسلامی را در این عرصه‌ها برگزار کند.

 

وی افزود: از دیگر خدماتی که انجمن‌های علمی می‌توانند انجام بدهند، برگزاری دوره کارگاه تخصصی مهارت افزایی، چون دوره مهارت افزایی زندگی و کاری است.

 

حجت الاسلام هاجری با اشاره به اینکه در ۱۳ استان شعبه نداریم، گفت: راه اندازی شورا‌های تخصصی و علمی از دیگر خدماتی است که انجمن‌های علمی حوزه می‌تواند در استان ها ارائه کنند.

 

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی گفت: اگر موضوعات تخصصی در استان‌ها مشخص شود، اساتید ما در قالب نشست و پژوهش و کرسی و دوره اعزام می‌شوند.

 

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه، ادامه داد: اساتید غالبا از پژوهشگران خوب کشور هستند و حداقل می‌توانند عصاره تجارت پژوهشی خود را به طلاب و پژوهشگران جوان در قالب یک جلسه پژوهشی در هفته پژوهش در استان‌ها ارایه دهند.

 

حجت الاسلام هاجری با بیان اینکه حدود ۲۲ انجمن در حوزه‌های علوم قدیم و جدید از جمله جامعه شناسی و روانشناسی و.. تشکیل شده اند، گفت: اعضای انجمن شامل دانش آموختگان حوزه و دانشگاه‌ها در حوزه علوم انسانی اسلامی است.

 

وی افزود: اخیرا انجمن‌های فضای مجازی، زن و خانواده، امامت و.. راه اندازی شده است و انجمن تمدن پژوهی نیز در مرحله تصویب است.

کد خبر 1234664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha