داوری و قرعه‌کشی مسابقات قرآن جمهوری اسلامی به صورت کاملا مکانیزه انجام می‌شود

مجیدی مهر، با اشاره به اینکه داوری مرحله مقدماتی مسابقات قرآن جمهوری اسلامی برای اولین بار به صورت هوشمند و سیستمی انجام شد و در مرحله کشوری نیز این روند اجرا می‌شود گفت: قرعه‌کشی مرحله کشوری نیز به صورت کاملا مکانیزه انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان خوزستان، حمید مجیدی‌مهر، امروز چهارشنبه (2 آذر) در مراسم قرعه‌کشی مرحله نهایی بخش آوایی چهل‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن کریم جمهوری اسلامی که به میزبانی اداره کل اوقاف و امور خیریه خوزستان برگزار می‌شود، با بیان اینکه قران در بین مردم مهجور است، اظهار کرد: ما این روزها قرآن را در حد یک مستمسک برای استخاره گرفتن از موضوعاتی که ذهنمان خیلی به آن قد نمی‌دهد و یارب نمی‌کند، می‌دانیم.

 

رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف و امور خیریه کشور افزود: گاهی نیز مراجعه ما به قرآن رد حدی است که سال به سال در آستانه عید آن را دستمالی بکشیم و بوسه‌ای بر کلام‌الله بزنیم و فکر می‌کنیم به وظیفه خود در قبال قرآن عمل کردیم؛ گرچه نگاه به مصحف قرآن عبادت است اما وقتی به محتوای کلام ائمه معصومین (ع) و تفاسیر و کلام بزرگان مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم که تا نقطه ایده‌آل فاصله زیادی داریم.

 

وی با بیان اینکه چهل‌وپنجمین دوره مسابقات قرآنی جمهوری اسلامی مسابقات نظام جمهوری اسلامی بوده که متولی آن سازمان اوقاف و امور خیریه است اضافه کرد: میزبانی این دوره از مسابقات به پیشنهاد نماینده ولی فقیه در خوزستان و موافقت رئیس سازمان اوقاف کشور به خوزستان واگذار شده است.

 

مجیدی‌مهر تصریح کرد: به واسطه ظرفیت‌های غنی که در استان خوزستان وجود دارد، هدایت داوران را هم در بخش خواهران و هم برادران به استان واگذار کردیم که سرپرست داوران در بخش خواهران دکتر خیریه عچرش و در بخش برادران دکتر مهدی دغاغله هستند.

 

وی با اشاره به اینکه در مرحله مقدماتی مسابقات برای اولین بار داوری مسابقات به صورت هوشمند داوری شد و برای همیشه با فرم‌های کاغذی خداحافظی کردیم، ادامه داد: در مرحله مقدماتی ایرادات این سامانه برطرف شده و در مرحله کشوری بیش از 90 درصد نسخه ایده‌آل است.

 

رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف و امور خیریه کشور خاطر نشان کرد: با مکانیزه شدن روند داوری در مسابقات قرآن امسال، برآورد ما این است که بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان در هزینه مسابقات صرفه‌جویی می‌شود. 

 

وی با بیان اینکه با بیان اینکه در تاریخ مسابقات اوقاف بی‌سابقه بوده که قرعه‌کشی در غیر از ایام مسابقات برگزار شود ولی قرعه‌کشی مرحله کشوری به صورت کاملا مکانیزه انجام می‌شود، ابراز کرد: مرکز فناوری اطلاعات سازمان اوقاف، این روزها در بین دستگاه‌ها و در پنجره خدمت، پیشتاز است.

 

وی با اشاره به اینکه مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی، بزرگترین مسابقات قرآنی جهان اسلام است و در بیش از 50 شبکه ماهواره‌ای پخش می‌شود که یک موفقیت بسیار بزرگ است اذعان کرد: امسال در این مسابقات بعد از حدود 10 سال، مجددا از 80 کشور در این مسابقات شرکت کردند که نشان‌دهنده اقبال جهانی به جمهوری اسلامی به عنوان پرچم‌دار قرآن در جهان است.

 

مجیدی‌مهر تاکید کرد: در مسابقات بین‌المللی امسال، در جهت لبیک به فرمان مقام معظم رهبری و توجه به ظرفیت داخلی و حذف ارز خارجی و تقویت پول ملی، برای همیشه با ارز در مسابقات بین‌المللی خداحافظی کردیم و هر کسی به ایران وارد می‌شود باید تومان با خود بیاورند و تبدیل پول نیز به عهده خودشان است؛ 38 دوره 100 تا 200 دلار یا یورو از کشور خارج می‌شد.

 

وی گفت: این دوره از مسابقات فقط صوت و لحن و تجوید و وقف و ابتدا نباید باشد بلکه باید بتوانیم همراه با حاکمیت جمهوری اسلامی هم در بحث اقتصادی، هم فرهنگ، هم سیاست و هم بسیاری از مسائل راهبردی که به آن دیپلماسی نرم فرهنگی و قدرت دیپلماسی جمهوری اسلامی می‌گوییم؛ گام برداریم.

 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، از اعطای نشان قاری بین‌المللی به قاریان بدون اعزام به مسابقات قرآن خارج از کشور خبر داد و بیان کرد: شرکت‌کنندگان ما بعضا به مسابقات بین‌المللی دیگر اعزام می‌شدند و اگر رتبه‌ای در آن کشور به دست می‌آوردند، به آنها عنوان بین‌المللی می‌دادیم و بعضا در حق برخی نمایندگان ایران احجاف می‌شد.

 

وی یاد آور شد: با موافقت رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، از سال آینده نشان قاری بین‌المللی از اعزام به مسابقات بین‌المللی جدا خواهد شد؛ یعنی قاری ما در مسابقات داخلی به عنوان بین‌المللی دست پیدا می‌کند و اعزام به مسابقات بین المللی صرفا به عنوان یک امتیاز محسوب خواهد شد و تمام امتیازات قائم به شرکت‌کننده مسابقات بین‌المللی اعم مادی و معنوی نیز به او داده خواهد شد.

 

لازم به ذکر است، در بخش آوایی چهل‌وپنجمین دوره مسابقات قرآنی جمهوری اسلامی، ۱۷۸ نفر از سراسر کشور حضور دارند که در بخش برادران در رشته حفظ کل 28 نفر، حفظ 20 جزء 12 نفر، قرائت 29 نفر و ترتیل 27 نفر هستند و در بخش خواهران نیز 25 نفر در حفظ کل، 18 نفر در حفظ 20 جزء، 16 نفر در قرائت و 23 نفر در ترتیل به این دوره از مسابقات راه یافتند.

 

در این جلسه قرعه‌کشی مرحله نهایی بخش آوایی چهل‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن کریم جمهوری اسلامی به صورت هوشمند و مکانیزه انجام شد. این مسابقات 22 تا 28 دی‌ماه در استان خوزستان برگزار می‌شود.

 

کد خبر 1234688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha