مرحله نخست طرح هادی روستای استاد با حفظ بافت سنتی تکمیل شد

مدیر بنیاد مسکن فاروج گفت: مرحله نخست طرح هادی روستای استاد که از سال ۹۵ آغاز شده بود با حفظ بافت سنتی تکمیل شد و به بهره برداری رسید.

«وحید خاکپور» به خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی اظهارکرد:  طرح هادی روستای هدف گردشگری استاد از سال 95 آغاز و با اعتبار 20 میلیارد و 394 میلیون ریال تکمیل شد.

 

 

مدیر بنیاد مسکن فاروج افزود: در این طرح 6 هزار و 912 متر مربع سنگ فرش، دوهزار و 532 مترمربع اندود کاه گل، 175 متر مربع دیوار ساحلی و 40 متر مربع فضای ویژه و المان اجرا شده است.

 

 

خاکپور با اشاره به اینکه آسفالت سمت توسعه این روستا به طول چهارهزار مترمربع انجام شده است، بیان کرد: در این روستا 108 واحد مسکونی مقاوم سازی و 162 جلد سند صادر شده است.

 

 


وی با بیان اینکه برای این روستا طی سال‌های برنامه ششم توسعه، اعتبار برای اجرای طرحی متناسب با وجه هدف گردشگری بودن استاد اختصاص یافت گفت: با توجه به ویژگی های تاریخی و بافت با ارزش آن برای فعالیت های اجرایی و عمرانی روستا برنامه ریزی خاصی صورت  گرفت و خوشبختانه تهیه و اجرای طرح‌های گردشگری روستایی و بافت‌های باارزش یکی از مصوبات مجلس در برنامه ششم بود که در ماده ۹۹ قانون برنامه، یک هدف مشخص شد.

 

 

سهم شهرستان فاروج از بین ۳۰۰ روستای مصوب شده کشور  و  ۱۷ روستا پیش بینی شده در سطح استان برای اجرای طرح های متناسب با روستاهای هدف گردشگری، یک روستا بود.

 

 

تا پایان برنامه ششم توسعه، زیرساخت‌های مربوطه در این ۱۷ روستا در استان  باید در قالب برنامه مشترک بنیاد مسکن و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، زیرساخت های ارتقا صنعت توریسم  طی ۵ سال باید ایجاد می شد.

 

 

برای اجرای این طرح، در روستاهای هدف گردشگری برای طراحی معماری داخلی و خارجی واحدهای مسکونی الگوی مشخص تعریف شده و باید مالک آن طبق این الگو اقدام به بازسازی می کرد.

 

 

در روستای هدف گردشگری، بافت و معماری آن حفظ می شود و واحدهایی که نوسازی می شود تا زمان اجرا نشدن نمای سنتی، پایان کار داده نمی شود.

 

 

روستای استاد، روستای نمونه گردشگری شهرستان فاروج در خراسان شمالی است، این روستای سرسبز در جنوب شهرستان در دهستان شاه جهان از توابع بخش مرکزی و در ۲۲ کیلومتری شهر فاروج با ۴۵ کیلومترمربع مساحت واقع شده است.

 

 

روستای استاد با 201 خانوار 572 نفر جمعیت دارد.

 

 

 

 

کد خبر 1234692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha