همایش «کتاب و هنر» در کرمانشاه برگزار شد

همایش «کتاب و هنر» با حضور هنرمندان شاعر، نویسنده، خوشنویس، طراح و کارتونیست در کرمانشاه با محوریت محفل ادبی بیستون برگزار شد.

به گزارش  خبرگزاری شبستان از استان کرمانشاه به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان، به منظور بزرگداشت هفته کتاب و با حضور هنرمندان شاعر، نویسنده، خوشنویس، طراح و کارتونیست و معصومه حسنی خونسار، ، معاونین و کارشناسان ستادی، منوچهر پروینی، دبیر محفل ادبی بیستون «همایش کتاب و هنر» برگزار شد.

 

معصومه حسنی خونسار، در این نشست ضمن تبریک هفته کتاب به شعار «ما همانیم که می خوانیم» اشاره کرد و گفت: خواندن اهمیت زیادی در ارتقای سطح فرهنگی جامعه دارد.

 

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه ، افزود: شعار امسال به صورت مفهومی اشاره به اهمیت خواندن در شکل گیری شخصیت انسان دارد و این جمله خط مشی برای کتاب خواندن به انسان می دهد.

وی ، در خصوص فعالیت محفل ادبی بیستون افزود: از ابتدای تشکیل محافل ادبی شاعران و نویسندگان و هنرمندان بسیاری به حوزه فعالیت های فرهنگی کتابخانه های عمومی ورود کرده اند که این امر باعث رونق فرهنگ کتابخوانی در بخشی دیگر از جامعه شده است.

 

در ادامه رضاکریمی،  در این نشست گفت: نهاد کتابخانه های عمومی کشور از یک اثر مهم درباره خواندن با عنوان «مسافر، برج و کرم؛ سه استعاره درباره خواندن» حمایت کرده است.
 

معاون اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه ،تصریح کرد: همچنین آلبرتو منگوئل در این کتاب سه استعــارۀ اصلــی تاریخ خواندن را بررسی می‌کند، خواننده به‌ مثابۀ مسافری که جهان را همچون یک کتاب می خواند؛ خواننده به‌ منزلۀ ساکن برج عاج که دور از مردم است؛ و خواننده همچون کرم خورۀ کتاب که فقط از اطلاعات انباشته می شود.

وی افزود: همچنین مترجم در جلسه رونمایی گفته است؛ «به اعتقاد من منگوئل صرفاً این موضوع را بررسی کرده و نخواسته هیچ یک از این استعاره ها را منفی یا مثبت جلوه دهد»، اما این بی طرفی، فارغ از اینکه چقدر نویسنده با آن موافق خواهد بود، مانع ارتقای سطح خواندن می شود و از ارزشهای بالاتر غفلت می شود لذا در مقابل استعاره مسافر، مصادیق مذموم دو استعاره برج و کرم تلاش می کند تا موانع خواندن مؤثر در زندگی روشن شود و استعاره مسافر خواندن را با زندگی متصل می کند.
 

گفتنی است، در ادامه از شاعران و نویسندگان و خوشنویسان و طراحان و کارتونیست های حاضر در این همایش که آثار خود را ارائه کردند تقدیر و سعید امامی، از کتابداران و شاعران استان، شعر خود را درباره کتاب خواند.

کد خبر 1234694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha