سند آمایش سرزمینی در تدوین برنامه هفتم توسعه ملاک قرار بگیرد

نخعی با بیان اینکه آماری که از درصد تحقق برنامه ششم توسعه کشور ارائه می شود خیلی جالب نیست، گفت: باید در برنامه ریزی ها، مسائل را منطقی تر نگاه کنیم و حتما آمایش سرزمینی را ملاک قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی،  مصطفی نخعی ظهر امروز چهارشنبه (۲ آذر) در شورای برنامه ریزی و توسعه استان اظهار کرد: عدالت را باید در شورای برنامه ریزی چه در سطح کلان، استان و شهرستان ها محور کار قرار دهیم و مطالبه رهبر معظم انقلاب است و دولت سیزدهم هم نشان داده است که نسبت به موضوع عدالت توجه بسیار خوبی دارد.

 

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی گفت: ما هم در مجلس یازدهم با در نظر گرفتن ردیف های محرومیت زدایی در  قانون بودجه اثبات کردیم که در خصوص عدالت بسیار مقید هستیم و  به عنوان موضوع مهم در سرلوحه کار خود قرار داده است.

 

وی با بیان اختصاص اعتبار محرومیت زدایی در بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، ادامه داد: این مهم حرکت خوبی برای محرومیت زدایی و حرکت در مسیر عدالت در کشور است.

 

نخعی با اشاره به اینکه آماری که از درصد تحقق برنامه ششم توسعه کشور ارائه می شود خیلی جالب نیست، تصریح کرد: باید این امر بررسی شود که چرا برنامه هایی را مصوب می کنیم اما در اجرا خیلی محقق نمی شود؛ بخشی به این برمی گردد که رویاپردازانه نگاه می کنیم باید مسائل را منطقی تر نگاه کنیم و باید حتما آمایش سرزمینی را ملاک قرار دهیم.

 

نماینده مردم سربیشه و نهبندان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مالیات برای خراسان جنوبی نسبت به کشور خیلی جنبه درآمدی ندارد و بخش زیادی از نارضایتی های مردم در استان به همین نحوه اخذ مالیات برمی گردد و این نشان می دهد که در سند آمایش سرزمین و بحث عدالت محوری می توانیم اینها را در چارچوب پیشنهاداتی در برنامه هفتم توسعه لحاظ کنیم.

 

وی افزود: برای استان های کم درآمد و با بضاعت اقتصادی پایین تر نسبت به استان های دیگر لازم است مشوق های مالیاتی درنظر گرفته شود تا زمینه برای ورود سرمایه گذار و و تولیدکنندگان فراهم شود.

 

نخعی با بیان اینکه ایجاد درآمد بیشتر از محل فروش املاک مازاد را می توان در برنامه توسعه هفتم پیشنهاد داد، تصریح کرد: البته خیلی از این مسائل شاید برای برخی استان ها موضوعیت نداشته باشد ولی ممکن است برای استانی مانند خراسان جنوبی موضوعیت داشته باشد؛ خیلی از روستاها و مناطق ما املاکی است که جاذبه ای برای ورود بخش خصوصی ندارد که با این سازوکار می توان روش هایی را برای ایجاد جاذبه تعیین کرد و درآمد دولت هم از این طرقی افزایش پیدا کند.

 

نماینده مردم سربیشه و نهبندان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتقال پرونده حساب های بانکی شرکت های که در خراسان جنوبی فعالیت می کنند، گفت: یکی از گلایه های بانک های استان منفی بودن منابع و مصارف آنها است چون یکی از دلایل عمده آن همین است که شرکت هایی در خراسان جنوبی فعالیت دارند اما منابع بانکی آنان در این استان نیست که باید تأکید کرد که این منابع به استان منتقل شود.

 

وی در ادامه به مجتمع کارگاهی صنوف آلاینده نهبندان اشاره کرد و افزود: مردم انتظار دارند هر چه سریعتر عملیات اجرایی امورات زیربنایی آغاز شود چون از هفته دولت که کلنگ زنی شده هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاده است.

 

نخعی با اشاره به بحث بازآفرینی شهری توضیح داد: تقریبا یک سوم جمعیت این شهرها(مورد هدف بازآفرینی شهری) در محلات کم برخوردار سکونت دارند بنابراین نیاز که یک توجه جدی به این مسئله داشته باشیم و ظرفیت خیران را برای این مناطق فعال کرد.

 

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی خواستار تشکیل ستاد استانی برای تقسیم کار مشخص در خصوص بازآفرینی شهری شد و در ادامه گفت: پروژه های خوبی در محلات شهر نهبندان آغاز شده است که خیلی شرایط بحرانی داشت که با این اقدامات، کارها روند مثبتی شکل می گیرد که این نیاز به تقویت دارد.

 

وی با اشاره به طرح مولد سازی از فروش اموال و املاک دستگاه های دولتی، یادآور شد: از وزارت بهداشت برای راه اندازی مجتمع عالی سلامت در نهبندان مجوز گرفته ایم و از سال گذشته فعال شده و ساختمانی هم ندارد که می توان از محل اموال مازاد دولتی به این مجتمع کمک کرد.

 

 

 

 

 

کد خبر 1234734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha