میرزاکوچک  شخصیتی در تراز ایران متمدن اسلامی بود

امیدی با بیان اینکه میرزا شخصیتی در تراز ایران متمدن اسلامی بود گفت: او با رجال سیاسی وطن دوست همراه و همدل بود و از درگیر شدن با نیروهای نظامی ایرانی که آن‌ها را هموطن می‌دانست پرهیز می‌کرد و استقلال بدون حمایت هیچ دولت بیگانه را خواستار بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان، حجت‌الاسلام مهدی امیدی امروز(پنج‌شنبه، ۳ آذر) در اجلاسیه کنگره بین المللی شهید میرزاکوچک که در سالن همایش‌های موسسه حضرت امام(ره) قم در حال برگزاری است با بیان اینکه دو مسئله عقب ماندگی جوامع اسلامی و استعمار کشورهای بیگانه به ویژه هجمه‌های مختلفی که کشورهای اروپایی در منطقه داشتند دو موضوعی است که ذهن متفکران را به خود مشغول کرده است گفت: دو جریان کلان در مقابل با پدیده‌های یاد شده شکل گرفت که جریان نخست پدیده حرکت در مسیر تمدن غرب بود که بنای آن، این بود که جوامع اسلامی را از طریق غربی سازی متحول و به ظاهر متمدن کنند اما نهایت کاری که آن‌ها دنبال کردند استحاله فرهنگی جوانان بود.

 

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه جریان دوم نیز احیا و بازسازی تفکر دینی بود افزود: این جریان به دنبال رفع عیوب و ترویج معارف اسلام به عنوان پایه برای زندگی اسلامی بود.

 

امیدی جریان بنیادگرایی و سلفه‌گری وهابی و جنش احیایی را دو جریان موازی یکدیگر دانست که جریان نخست را عبدالوهاب رهبری می‌کرد و هدفش این بود که به ظاهر کتاب و سنت توجه کنند و با هر گونه فلسفی نوگرایانه مخالفت می‌کردند اذعان کرد: جریان دوم به رهبری سید جمال‌الدین اسدآبادی تلاش داشت تا با رویکردی نوگرا به مباحث مرتبط با حوزه های تمدنی اسلام و ایران بپردازد.

 

وی با تشریح اصول مشترک شهید میرزا کوچک جنگلی و سید جمال الدین اسدآبادی تصریح کرد: « احیای اسلام ناب محمدی »، « دعوت به وحدت، اتحاد و همبستگی میان امت اسلام برای برون رفت از موانع پیش‌رو »، « ایجاد هماهنگی میان آموزه‌های اسلامی با مقتضیات زمان و مکان با استفاده از روش اجتهاد »، « مبارزه با ساختار استبدادی و خفقان حاکم بر کشورها از سوی حکومت‌ها »، « مبارزه با سلطه همه جانبه غرب »، « حفظ استقلال کشورهای اسلامی و دفاع از تمامیت ارضی و جلوگیری از تجریه طلبی » و « خدمت به مردم و تعاون و تقوا » از مهم‌ترین اصول مشترک این دو چهره انقلابی و مسلمان بود.

 

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تصریح کرد: البته میرزا کوچک جنگلی ویژگی‌های متفاوتی نیز داشت، حرکت و قیام این شخصیت دارای خاستگاه دینی، اعتقادی، اسلامی و ایرانی است، سبقه طلبگی میرزا در مدارس علمیه رشت و تهران و شاگردی نزد امثال آیت‌الله طباطبایی حاکی از خاستگاه حوزوی میرزاست.

 

امیدی افزود: این شخصیت نزدیک به مرحله اجتهاد بود و توانست روحانیون مجتهد و شاخص را جمع کند و حرکت‌هایی را رقم بزند و خصلت آزادی خواهی، عدالت طلبی و استقلال طلبی میرزا ریشه در تفکر مذهبی وی داشت.

 

وی تصریح کرد: میرزا کوچک خان دارای روحیه جهادی، مردمی و انقلابی بود و به همین دلیل به قدرت‌های بیگانه وابسته نبود و به مردم توجهی ویژه و نگاهی دینی داشت.

 

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) یادآور شد: میرزا در تمامی اطلاعیه‌های خود کلمه « هوالحق » را یاد می‌کرد و در هنگام شهادت مهر و تسبیح همراه داشت و در نوشته‌های خود آورده بود که به جز خداوند متعال به هیچ کس ایمان و امید ندارد.

 

امیدی با تأکید بر اینکه میرزا کوچک جنگلی پیشگام طرح نه شرقی و نه غربی است، گفت: به همین دلیل است که هر دو قدرت با او مخالفت داشتند؛ میرزا شخصیتی در تراز ایران متمدن اسلامی بود ، او با رجال سیاسی وطن دوست همراه و همدل بود و از درگیر شدن با نیروهای نظامی ایرانی که آن‌ها را هموطن می‌دانست پرهیز می‌کرد و استقلال بدون حمایت هیچ دولت بیگانه را خواستار بود.

 

وی در پایان با بیان اینکه میرزا کوچک جنگلی وظیفه خود را به خوبی شناخت و به آن عمل کرد و زمینه‌ساز قیام ایران علیه شرق و غرب شد، خاطر نشان کرد: او عالمی وارسته، مجاهدی نستوه، مسلمانی اصلاح طلب و مصلحی وحدت طلب است و امیدواریم ما نیز به برکت خون این شهدا رسالت خود را در یابیم و به آن عمل کنیم.

 

 

* اگر نهضت جنگل نبود امروز چیزی به نام ایران و دولت جمهوری اسلامی نداشتیم

حجت الاسلام رضا رمضان نرگسی نیز در این اجلاسیه با بیان اینکه در سال ۱۲۹۶ جنگ جهانی به انتها می‌‌رسد، انلگیس پیروز، عثمانی شکست خورده و روس درگیر انقلاب می‌شود اظهارکرد: در این شرایط انگلیس خود را آماده می‌کند که ایران را زمینه استعمار بزرگ خود کند چرا که هند و عراق و خلیج فارس در تصرف انگلستان است و برنامه انگلستان تجزیه ایران است.

 

این پژوهشگر تاریخی اضافه کرد: پیروان میرزا کوچک خان، رشت را از دست انگلیسی‌ها در آوردند و دشمن به دنبال بمباران رشت بود اما میرزا شهر را تخلیه کرد تا مردم کشته نشوند.

 

وی از ایجاد قطحی بزرگ توسط انگلستان در ایران یاد کرد و گفت: گیلان درگیر مشکل قحطی نشد و میرزا کوچک خان ماهی ۱۰ هزار دلار کمک برای قحطی‌ زدگان ایران ارسال کرد؛ گیلانی‌ها مدیون فرهنگ مقاومت بودند و اگر این مقاومت شکل نمی‌گرفت مردم گیلان هم از قحطی می‌مردند.

 

عضو علمی گروه تاریخ و اندیشه معاصر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) خاطر نشان کرد: اگر نهضت جنگل نبود امروز چیزی به نام ایران و دولت جمهوری اسلامی نداشتیم چرا که دشمن به دنبال تجزیه ایران و تکه پاره کردن کشور بود.

 

رمضان نرگسی یادآور شد: برنامه تجزیه انگلستان همان موقعی آشکار شد که می‌خواستند خوزستان را از ایران جدا کنند ، برنامه تجزیه ایران را داشتند اما زور آن‌ها نرسید چرا که امثال میرزا کوچک خان حضور داشتند و با تلاش خود مانع اقدام دشمن شدند.

کد خبر 1234884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha