کتاب نتیجه ۱۰  سال پژوهش میدانی بر نفیس ترین کاشی کاری های باقیمانده از دوران قاجار است

 کیانوش معتقدی کتاب«کاشی و کاشی کاران طهران در عصر قاجار»را نتیجه ۱۰ سال پژوهش میدانی روی نفیس‌ترین کاشی‌های باقیمانده از دوره قاجار دانست و گفت: این کتاب به مطالعه وبررسی تحولات تصویری درکاشی‌های ابنیه سلطنتی عصرقاجار در دارالخلافه طهران می پردازد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان،  کتاب "کاشی و کاشی کاران طهران در عصر قاجار" به نویسندگی  "کیانوش معتقدی" در ۲۷۲ صفحه به تازگی از سوی  نشر دانیار منتشر شده است.

در مقدمه کتاب "کاشی و کاشی کاران طهران در عصر قاجار" آمده است: "کاشی و کاشی‌کاری طهران در عصر قاجار "پژوهشی تاریخی- توصیفی برای شناسایی و معرفی سبک کاشی و کاشی کاران طهران در عهد قاجار است که به بررسی ساختار تزئینی کاشی های هفت رنگ و زیر لعابی در ابنیه باقیمانده از این دوره می پردازد.

 

با وجود آنکه سبک کاش‌کاری کاخ ها، مساجد و خانه های تهران در دوران فتحعلی شاه تحت تاثیر مستقیم مکتب کاشی‌کاری شیراز بود، سفالگران و کاشی سازان عهد ناصری در سبک تهران رونق تازه ای به این هنر دادند و حجم بالای کارگاه ها در کنار نو آوری های تکنیکی در ساخت بدنه و تاثیر فناوری های نو (چاپ و عکاسی) و شیوه نقاشی زیر لعابی، مسبب زایش سبکی اختصاصی برای کاشی و کاشی نگاران تهران گردید . در اینجا موضوع کاشی به عنوان یک عنصر تزئینی در معماری ایرانی با توجه به کارکردهای تصویری و سبک نقاشی آن طبقه بندی شده است . نقوش کاشی های تهران در این پژوهش به پنج گروه اصلی  تقسیم شده است؛نقوش انسانی و فیگوراتیو(چهره پادشاهان،رجال و خارجی ها)نقوش حیوانی و پرندگان، نقوش گیاهی و اسلیمی،نقوش هندسی و کتیبه.

 

 

"کیانوش معتقدی"، نویسنده و پژوهشگر هنر اسلامی  درباره این کتاب به خبرگزاری شبستان توضیح داد : کتاب «کاشی و کاشی کاران طهران در عصر قاجار »  نتیجه ده سال پژوهش میدانی نویسنده روی مجموعه نفیس ترین کاشی‌های باقیمانده از دوره قاجار است، به مطالعه و بررسی تحولات تصویری در کاشی‌های ابنیه سلطنتی عصر قاجار در دارالخلافه طهران می پردازد. در این کتاب علاوه بر بررسی پیشینه ساخت کاشی و خشت های لعابدار از دیرباز تا سده سیزدهم هجری، شیوه های ساخت و تولید ، سبک نقاشی و مهمترین کاشیکاران طهران در عهد ناصری تا انقلاب مشروطه ارائه شده است. در این اثر بیش از ۴۰۰ نمونه از انواع کاشی های هفت رنگ و زیرلعابی مختص کاخ ها و بناهای تهران با کیفیت عالی منتشر شده است. از جمله بناهایی که کاشی‌های آنها برای نخستین بار در این کتاب منتشر شده اند میتوان به کاشی های کاخ سلطنت آباد ، کاخ گلستان ، عمارت مسعودیه، خانه مقدم، خانه قوام السلطنه، خانه فرمانفرمائیان، مسجد سپهسالار ، اشاره کرد.

 

وی افزود: چارچوب نظری این کتاب بر اساس طبقه بندی موضوعی کاشی ها و سبک شناسی آثار هنرمندانی چون علی محمد اصفهانی ، استاد آقاجان کاشی پز، استاد محمدحسن اصفهانی،استاد مصطفی ، محمدقلی شیرازی و ... سامان یافته است.

 

کیانوش معتقدی تصریح کرد: در این مجموعه، نمونه هایی از قدیمی ترین رسالات دوره قاجار در باره نحوه ساخت کاشی های هفت رنگ نیز معرفی و مورد بررسی قرار گرفته است

این نویسنده اظهار کرد: از بخش های جذاب این کتاب میتوان به نمونه کاشی های عکسی و کارت پستالی اشاره کرد که در دوره ناصری ، کاشیکاران تصاویر را مستقیماً از نمونه عکسهای دوره قاجار اقتباس کرده‌اند و در اینجا برای نخستین بار اصل عکس ها و کارت پستالها در کنار کاشی ها برای مقایسه تطبیقی منتشر شده است.

 

کتاب کاشی و کاشی کاران طهران در عصر قاجار ، در قطع رقعی، ۲۷۲ صفحه گلاسه تمام رنگی ، توسط نشر دانیار منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

 

کد خبر 1234915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha