رعایت نکردن حقابه بسیاری از تالاب های کشور را خشک کرده است

لاهیجان ‌زاده، رعایت نکردن حقابه تالاب‌ها را از چالش‌های محیط زیست کشور عنوان کرد و افزود: بسیاری از تالاب‌های کشور خشک شده‌اند چراکه حقابه آن رعایت نمی‌شود.

به گزارش خبرگزارش شبستان از استان چهارمحال و بختیاری، احمدرضا لاهیجان ‌زاده امروز شنبه (۵ آذر) در نشست شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان چهارمحال و بختیاری که در سالن شهید مردانی استانداری برگزار شد اظهار داشت: کاهش حجم آبخوان‌ها و شکل‌گیری پدیده فرونشست در دشت‌های کشور از دهه ۷۰ شدت گرفته است چراکه در دهه ۴۰ حدود ۱۵ هزار چاه در دشت‌های کشور وجود داشته اما در سال‌های پس از آن ۸۰۰ چاه جدید حفر شد که نیمی از آن غیرمجاز است.

 

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست ادامه داد: همین موضوع سبب شد تا بسیاری از دشت های کشور دچار فرونشست شوند بطوریکه در حال حاضر میانگین فرونشست در این دشت ها به ۲۵ سانتی متر می رسد.

 

 وی با بیان اینکه منابع آب تجدید شونده در کشور از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب در سال ۱۳۷۳ به ۱۰۳ میلیارد مترمکعب در سال ۱۳۹۹ کاهش یافته است، گفت: کاهش ۳۰ میلیارد مترمکعبی آب تجدید شونده کشور را وارد تنش آبی کرده بطوریکه از سال ۱۳۸۷ بسیاری از استانهای کشور با تنش آبی روبرو شدند و در سال های اخیر نیز این موضوع به یک بحران در تعدادی از استان‌ ها تبدیل شده است.

 

لاهیجان زاده با تاکید بر مدیریت مصرف آب در کشور، خاطرنشان کرد: این در حالی است که آمارهای موجود حاکی از آن است که با وجود کاهش منابع اما در مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی هنوز تغییر ایجاد نشده است.

 

وی، شکل‌گیری پدیده گرد و خاک را از پیامدهای خشک شدن بسیاری از دشت‌های کشور عنوان کرد و گفت: در استان چهارمحال و بختیاری نیز دشت شهرکرد به کانون گرد و خاک تبدیل شده است.

 

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست در ادامه به تشریح سیاست‌های کلی محیط‌زیست ابلاغی رهبر معظم انقلاب پرداخت و تصریح کرد: این سیاست ‌ها در ۱۵ بند تدوین شده است و پنج راهبرد برای آن تعریف و بر اساس آن وظایف دستگاه ‌های اجرایی مشخص شده است.

 

لاهیجان ‌زاده خاطرنشان کرد: برای اجرایی شدن این سیاست‌ها و نظارت بر نحوه آن باید در هریک از استان های کشور تشکیل شود که انتظار می‌رود این مهم نیز از سوی استان چهارمحال و بختیاری مورد توجه قرار گیرد.

 

کد خبر 1235668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha