خراسان جنوبی آمادگی اعزام و پذیرش هیات تجاری برای توسعه روابط با قرقیزستان را دارد

رئیس اتاق بازارگانی بیرجند از آمادگی خراسان جنوبی برای اعزام و پذیرش هیات تجاری برای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی با کشور قرقیزستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، فعالان اقتصادی و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان امروز شنبه (۵ آذر) با سفیر قرقیزستان در ایران برای معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های خراسان جنوبی دیدار و گفتگو کردند.

 

محسن احتشام، رئیس اتاق بازارگانی بیرجند با اشاره به اینکه در حال حاضر ۹۶۵ نفر از فعالان اقتصادی استان عضو این اتاق بازرگانی هستند، گفت: آماده پذیرش هیات تجاری از کشور قرقیزستان و اعزام هیات تجاری از این استان برای معرفی بیشتر مزیت‌های دو کشور هستیم.

 

وی با بیان اینکه تجار خراسان جنوبی آماده ایجاد پلی برای مبادله ظرفیت‌های نسبی ایران و کشور قرقیزستان از طریق فعالان بخش خصوصی هستند، افزود: انتظار می رود با اعلام آمادگی بخش خصوصی، بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری‎‌های مشترک بین خراسان جنوبی و قرقیزستان فراهم شود.

 

*محصولات خراسان جنوبی در سبد واردات قرقیزستان گنجانده شود

علیرضا خامه‌زر، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند هم در ادامه بیان کرد: در استان محصولاتی از قبیل ایزوگام، مواد شوینده و بهداشتی، قیر، کنسانتره زرشک و انار، کیک و کلوچه، محصولات لبنی، صنایع غذایی، چرم مصنوعی، نخ پنبه، پارچه، آرد، پلاستیک و فولاد تولید می شود.

 

وی تأکید کرد: برای برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های خراسان جنوبی در قرقیزستان و انعقاد تفاهم‌نامه بین بخش خصوصی استان با فعالان بخش خصوصی قرقیزستان آمادگی داریم.

 

خامه‌زر در ادامه پیشنهاد داد ارتباطی بین خراسان جنوبی و یکی از استان‌های قرقیزستان که به لحاظ اقتصادی و فرهنگی به استان ما نزدیک‌تر است برقرار شود.

 

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند خواستار تسریع در تشکیل اتاق بازرگانی ایران و قرقیزستان شد و گفت: رتبه صادرات ایران به قرقیزستان خوب نیست و ما رتبه ۱۸ در این زمینه داریم و از پنج میلیارد دلار صادرات سهم ما بسیار اندک است.

 

وی درخواست کرد در سبد واردات این کشور محصولات خراسان جنوبی گنجانده شود.

 

*اعلام آمادگی برای صادرات مصالح ساختمانی خراسان جنوبی به قرقیزستان

احمد پروین، نایب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به معادن غنی در استان، گفت: کشور قرقیزستان در زمینه معادن طلا بسیار غنی و فعال است که این ظرفیت در استان خراسان جنوبی هم وجود دارد در همین راستا پیشنهاد می شود فعالان استخراج طلا در استان و کشور انعقاد تفاهم‌نامه داشته باشند.

 

وی ضمن پیشنهاد امکان سرمایه‌گذاری مشترک در معادن طلا، بیان کرد: با کمک شرکت‌های دانش بنیان می توان مسایل و پیامدهای زیست محیطی استخراج طلا را در جمهوری قرقیزستان را کاهش داد.

 

نایب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به ذخایر ارزشمند سنگ‌های نیمه قیمتی در خراسان جنوبی توصیه کرد فعالان معادن طلا، صنایع بالادستی را که شامل ارزش افزوده از تلفیق سنگ‌های نیمه قیمتی و طلا است را در شهرک‌های تخصصی ایجاد کنند.

 

پروین با بیان اینکه خراسان جنوبی تولید کننده انواع مصالح ساختمانی است، افزود: سنگ‌های گرانیت و کریستال استان با توجه به جذب آب کم و مقاومت در شرایط سخت و مربوط برای کشور قرقیزستان مناسب است.

 

وی پیشنهاد داد هر نوع تعرفه گمرکی که در زمینه صادرات سنگ‌های ساختمانی از ایران در جمهوری قرقیزستان است حذف شود چون نهایت به نفع مصرف کنندگان این کشور خواهد بود تا سنگ ارزان‌تر به دست مصرف کننده برسد.

 

نایب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی برای همکاری در زمینه شناسایی ظرفیت‌های معدنی جمهوری قرقیزستان اعلام آمادگی کرد و افزود: در زمینه معادن بزرگ نیز سرمایه‌گذاری‌های مشترک و ایجاد کنسرسیوم‌های بین‌المللی پیشنهاد می شود.

 

 

کد خبر 1235727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha