تبیین دیدگاه امامین انقلاب؛ لازمه توفیق در مسیر وحدت حوزه و دانشگاه

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: یکی از مهم ترین الزامات و بایسته ها در مسیر تحقق حداکثری اهداف مدنظر در بحث وحدت حوزه و دانشگاه، تبیین دیدگاه های امام و رهبری در این باره است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان قم،حجت‌الاسلام‌والمسلمين دکتر حسن خيري در نخستین نشست تخصصی وحدت حوزه و دانشگاه که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم برگزار شد، با تأکید بر این نکته که توجه به مقوله وحدت حوزه و دانشگاه می بایست بر اساس رویکرد و نگاه تمدنی باشد، اظهار داشت: از آن جا که اساساً ایجاد و توسعه برخی دانشگاه ها و مراکز آموزشی به عنوان یک پدیده وارداتی، محصول تمدن غربی بوده، لذا ما در بحث تبیین تحولات مربوط به دانشگاه ها و نیز پرداختن به مقوله وحدت حوزه و دانشگاه نمی توانیم از توجه به ابعاد تمدنی قضیه غافل باشیم.

 

وی افزود: هر چند که در رابطه با تحقق وحدت حوزه و دانشگاه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و به برکت تلاش بزرگانی چون آیت الله شهید مفتح، آیت الله شهید مطهری و دیگران، کارهای بسیار بزرگی صورت گرفته، اما باید گام های بیشتر و بهتری در این باره برداشته شود و البته این سخن به معنای نفی زحمات و خدمات صورت گرفته در این زمینه نیست.

 

وی گفت: از مهم ترین برکات و ثمرات این وحدت، تلاش مستمر در مسیر تولید علوم انسانی و اسلامی است منتهای مراتب باید در این خصوص همت و اراده مضاعفی از خود نشان دهیم و از سختی ها و موانع فرارو، هراس و نگرانی به خود راه ندهیم.

 

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: از دیگر بایسته ها در این زمینه توجه به مطالبات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب است، چه آن که بررسی این موضوع می تواند ما را در شناسایی راهکارهای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه بسیار یاری برساند.

 

وی همچنین ضمن تبیین اندیشه های امامین انقلاب حول محور وحدت حوزه و دانشگاه گفت: امامین انقلاب اسلامی ، رویکرد و نگاهشان در این خصوص همواره یک نگاه تمدنی بوده است چرا که اساساً انقلاب اسلامی، یک انقلاب تمدنی به شمار می رود.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: بر این اساس معتقدم که نگاه به مقوله وحدت حوزه و دانشگاه باید یک نگاه تمدنی باشد چرا که برخی دانشگاه ها و مراکز آموزشی که می توان گفت یک پدیده وارداتی است مبتنی بر تمدن غربی شکل گرفته و لذا اولویت بندی و مسأله شناسی آنها نیز بر همین اساس است و این مقولات باید مورد تحلیل و بررسی علمی و کارشناسانه قرار گیرد.

کد خبر 1235846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha