۵۵  صنعتگر خراسان شمالی نشان ملی مرغوبیت دارند

سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: ۵۵ نفر از صنعتگران این استان در رشته های مختلف نشان ملی مرغوبیت دارند.

پروانه کلاته در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی اظهارکرد: اکثر صنعتگرانی که نشان ملی مرغوبیت دارند بانوان هستند که در صنایع دستی گلیم بافی، جاجیم، نساجی سنتی، ابریشم بافی و رشته رودوزی فعالیت داشته و موفق به کسب نشان شدند.

 

سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: شاخص‌هایی چون اصالت و نوآوری در طرح، مرغوبیت مواد اولیه، قابلیت بازاریابی، احترام به ارزش‌های محیط زیست در بکارگیری مواد و تکنیک‌های تولید و مسئولیت اجتماعی از عوامل موثر در دریافت این نشان در سطح ملی بوده است.

 

کلاته با اشاره به فعالیت و استقبال خوب بانوان استان در صنایع دستی عنوان کرد: صنعتگران استان در برگزاری نمایشگاه همیشه استقبال خوبی داشتند و بالاتر از ظرفیت، متقاضی وجود دارد که امسال برگزاری دوره های مختلف آموزشی از جمله برنامه های اجرایی انجام شده در حوزه صنایع دستی به شمار می رود.

 

وی برند، بسته بندی و برگزاری نمایشگاه را از جمله اقدامات در دست اجرا برای هنرمندان استان برشمرد و گفت: شرکت در نمایشگاه، تهیه فیلم و تیزر، اطلاع رسانی، چاپ کتابچه و غیره از جمله اقدامات صورت گرفته این اداره کل جهت ترویج صنایع دستی است.

 

وی افزود: از سال ۹۱ تاکنون با تولیدات خلاقانه هنرمندان و صنعتگران خراسان شمالی، ۶۱ اثر صنایع دستی استان نشان ملی مرغوبیت و ۵ اثر که اکثرا دست بافته های داری هستند مهر اصالت یونسکو دریافت کرده اند.

 

سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی بیان کرد: در این استان ۱۸ هزار صنعتگر در رشته های مختلف فعالیت می کنند که۸۰ درصد صنعتگران بانوان هستند و بیشترین آنان در رشته گلیم بافی و دست بافته های داری فعالیت می کنند و بعد به دنبال آموزش سایر صنایع دستی می روند.

 

 

 

کد خبر 1235918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha