طرح ترسیب کربن ۲۵ میلیارد ریال اعتبار گرفت

مدیر اجرایی پروژه ترسیب کربن خراسان شمالی گفت: امسال برای اجرای این طرح در استان ۲۵ میلیارد ریال از محل منابع استانی و ملی مصوب شد که تاکنون ۲۰ درصد آن تخصیص یافته است.

احمد یزدانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی اظهارکرد: در مناطق تحت پوشش طرح ترسیب کربن این استان، هزار و ۷۷۴ فقره تسهیلات اشتغالزا و کمک اشتغال به مبلغ ۷۵ میلیارد و ۵۵۹ میلیون ریال پرداخت شده است.

 

مدیر اجرایی پروژه ترسیب کربن خراسان شمالی افزود: تاکنون با پرداخت تسهیلات برای ۴۰۰ متقاضی اشتغالزایی در زمینه تولیدی پیراهن مردانه، پرورش مرغ بومی، پرورش شترمرغ، توسعه گلخانه، رویش قارچ، خیاطی، تابلو بافی، پرواربندی گوساله و حلب سازی اشتغال ایجاد شده است.

 

یزدانی افزود: همچنین ۴۴۳ فقره وام کمک اشتغال و اشتغالزا از محل منابع دستگاه ها به مبلغ ۴۲ میلیارد و ۹۳ میلیون ریال و ۱۳۳ فقره وام از محل صندوق به مبلغ ۳۳ میلیارد و ۴۶۶ میلیون ریال پرداخت شده است.

 

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: طرح ترسیب کربن در ۴۷ روستا و نقاط سکونتگاهی سه شهرستان اسفراین، جاجرم و گرمه با مساحت ۲۳۶ هزار هکتار در دست اجرا است.

 

وی با اشاره به شروع طرح  از سال ۹۳ در اسفراین، ۹۵ در جاجرم و ۹۶ در گرمه اظهارکرد: ۱۷ هزار و ۵۶ نفر جمعیت تحت پوشش این طرح هستند که در جهت توانمندسازی جوامع محلی در این طرح، ۲۰ صندوق خرد روستایی با عضویت هزار و ۸۱۶ نفر تشکیل شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: مجموع کل پس انداز صندوق خرد روستایی این طرح ۱۴ میلیارد و ۲۲۴ میلیون ریال است که ۶۰ درصد اعضای آن بانوان هستند.

 

یزدانی اضافه کرد: در اجرای این طرح، ۴ هزار و ۳۱ هکتار پروژه نهال کاری با مشارکت اعضای گروه های توسعه روستایی و هزار و ۲۲ هکتار پروژه مدیریت آب با مشارکت اعضای گروه های توسعه روستایی اجرا شده است.

 

طرح ترسیب کربن به روند ذخیره کربن موجود در هوا در خاک و گیاهان گفته می‌شود. هدف نهایی طرح ترسیب کربن نیز، ارائه یک مدل اقتصادی جهت رسوب دادن کربن در جو و کاهش گازهای گلخانه‌ای است که این هدف با ایجاد یک ساختار محلی اقتصادی- اجتماعی که انگیزه مشارکت گروه‌های مردمی را افزایش داده و  آنان را به سمت فعالیت‌های مشارکتی ترغیب می‌کند، همچنین ضمن احیای مراتع منطقه و کشت گیاهان به‌صورت مشارکتی و ذخیره کربن از هوا، مشاغل جایگزینی را به روستاییان پیشنهاد می‌دهند که باعث فشار کمتر بر منابع طبیعی شود.

 

 

کد خبر 1235922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha