کشت ارگانیک زعفران در سرایان کلید خورد

مدیر جهاد کشاورزی سرایان، زعفران تولیدی این شهرستان را از با عیارترین زعفران های تولیدی در کشور براساس آزمایشات انجام شده به لحاظ عطر، رنگ و طعم عنوان کرد و از تولید زعفران ارگانیک در مزارع شهرستان سرایان خبر داد.

علی اکبر بردبار در گفتگو با خبرنگار شبستان در سرایان زعفران را یکی از مهمترین گیاهان دارویی و گران ترین ادویه جهان معرفی کرد و افزود: شهرستان سرایان از مهمترین نقاط و مراکز تولید زعفران با عیار بالا در جهان است.

 


مدیر جهاد کشاورزی سرایان با بیان اینکه این شهرستان با دارا بودن 3300 هکتار سطح زیر کشت زعفران مقام دوم تولید طلای سرخ ارزشمند و صادراتی در خراسان جنوبی را در اختیار دارد، اضافه کرد: سالیانه حدود 12 تن زعفران خشک تولید شده از مزارع شهرستان روانه بازارهای داخلی و جهانی می شود.

 


وی ادامه داد: کاشت این محصول ارزشمند از دیرباز در مزارع قنوات شهرستان رواج داشته و بعد از حفر چاه های کشاورزی در نیم قرن گذشته، سطح کاشت مزارع و میزان تولید و عملکرد آن در واحد سطح به شدت افزایش یافته است.

 


بردبار خاطرنشان کرد: در حال حاضر متوسط عملکرد زعفران خشک در هکتار حدود چهار کیلوگرم است.

 


وی با اشاره به اینکه عطر، طعم، رنگ دهی و درشتی کلاله زعفران از مهمترین خصوصیات و عوامل بازار پسندی زعفران مرغوب است، از فعالیت حدود چهار هزار و ۶۰۰ نفر از کشاورزان شهرستان سرایان به طور مستقیم در تولید این محصول بدون جایگزین، مهم و استراتژیک خبر داد.

 


مدیر جهاد کشاورزی سرایان در ادامه شرایط اقلیمی، نحوه جمع آوری و خشک کردن کلاله زعفران، را از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر کیفیت و مرغوبیت زعفران این شهرستان عنوان و تصریح کرد: توانایی و مهارت کشاورزان پرتلاش شهرستان در تولید، خبرگی و چیرگی بانوان در برداشت، مهارت در پاک کردن و خشک کردن، برداشت غنچه گل در اوایل صبح، پاک کردن با دست، خشک کردن در سایه و نگهداری در فضای مناسب را از دیگر عوامل تاثیرگذار بر کیفیت طلای سرخ سرایان دانست که نام زعفران با عیار شهرستان سرایان را زبانزد عام و خاص کرده است.

 


وی بیان کرد: بر اساس آزمایشات انجام شده در آزمایشگاه های معتبر، درصدکروسین بالا (قدرت رنگ دهی)، درصد سافرانال (قدرت عطر و بو) و میزان پیکروسین که عامل طعم دهی زعفران است در زعفران با عیار تولید شهرستان سرایان بسیار قابل توجه است.

 


بردبار با بیان اینکه در سال‌های اخیر برنامه تولید محصول ارگانیک زعفران در دستور کار مدیریت جهاد کشاورزی قرار گرفته و در این راستا، مزارع ترویجی بدون استفاده از کودها و سموم شیمیایی دفع آفات نباتی مورد توجه قرار گرفته است، ادامه داد: محصول تولیدی این مزارع در آزمایشگاه‌های معتبر مورد بررسی و سنجش مستمر قرار دارد تا در آینده نزدیک زعفران باعیار ارگانیگ در سفره دوستداران طلای سرخ سرایان لحظات شاد و فرح بخش را به کام خانواده های ایرانی و جهان هدیه کند.

 


وی در ادامه بر ضرورت راه اندازی واحدهای فرآوری و بسته بندی طلای سرخ در سرایان تاکید و بیان کرد: در حال حاضر عمده محصول تولیدی شهرستان به صورت فله ای و یا بسته بندی خانگی به بازار عرضه می شود و واحدهای صنایع تبدیلی و غذایی دارای پروانه بهره برداری موجود در این شهرستان، توانایی جذب همه محصول تولیدی را ندارند.

 


به گفته وی در چند سال گذشته خرید توافقی زعفران نیز در شهرستان انجام شده و کشاورزان شهرستان قسمتی از محصول تولیدی خود را جهت فروش به شرکت تعاونی مطهری سرایان تحویل داده و این روند درسال جاری نیز ادامه دارد.

 

 

 

کد خبر 1235934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha