عملیات مروارید تا پایان جنگ دشمن را زمین گیر کرد/عرض اندام نیروی دریایی در منطقه

سرهنگ سهیلی با بیان اینکه آبهای نیلگون خلیج فارس توسط انسانهایی که عالمانه و هدفمند از کشور دفاع می کنند حراست می شود، گفت: امروز نیروی دریایی راهبردی به قدرت عرض اندام در منطقه دست یافته است.

سرهنگ سهیلی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان به مناسبت هفتم اذر، روز نیروی دریایی و با تجلیل از شهدای دفاع مقدس به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره لزوم ایجاد نیروی دریایی راهبردی  اشاره کرد و گفت: در ادبیات نظامی هرگاه منافع دراز مدت سرزمینی و حضور موفقیت آمیز مورد توجه قرار بگیرد از واژه راهبردی استفاده می شود در حقیقت در جایی که جغرافیا بسیار گسترده باشد از این واژه استفاده می شود.

 

جانشین سازمان حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس اظهار داشت: توجه به مفهوم "راهبردی" مشق فکری برای نیروی دریایی شد تا این نیرو از عرصه تاکتیکی و عملیاتی به حوزه برنامه های دراز مدت حرکت کند که نمونه آن رفتن به بلندترین دریانوردیها و حتی غوص‌های یک ماهه در دریاها و اقیانوس ها است.

 

وی افزود: سال گذشته دریانوردیهای منحصر به فردی توسط نیروی دریایی انجام شد و امروز ناوگانهای ساخت ایران به دورترین نقاط دریایی دنیا سفر می کنند و قریب  به 100 روز در سطح دریا هستند و تمام کشورها به رزمندگان ناو به انگشت حیرت نگاه می کنند و این برگرفته از روحیه استقامت و شجاعت رزمندگان و نیروهای نظامی بویژه افسران ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

 

وی با اشاره به عملیات مروارید در 7 آذر یادآور شد: این عملیات آنقدر موفقیت آمیز و بی نظیر بود که تا آخر جنگ حرفی از نیروی دریایی رژیم بعث نشد و جا دارد از فرمانده شهید ناوچه پیکان شهید همتی یاد کنیم.

 

سرهنگ سهیلی تصریح کرد: نیروی دریایی در اولین روزهای جنگ، تحریر علمیات های اشکان و مروارید را انجام داد. در این عملیاتها آنقدر آمادگی نیروی دریایی بالا و شهامت و دانایی افرادی همچون شهید صفری بالا بود که این 2 عملیات بدون تلفات رزمی برگزار شد دریادلانی که امنیت افرینی کردند و خود جاودانه شدند.

 

وی ادامه داد: افسران نیروی دریایی شاگردان مکتب عاشورا هستند که قرابت نزدیک با این مکتب دارند فرمانده ناوچه پیکان قبل از آغاز ماموریت به نیروهای خود  می گوید "ماموریتی را میخواهم بپذیرم که شاید بازگشتی در آن نباشد اگر کسی از شما ناراضی است این ماموریت را نپذیرم". با درایتی که در این فرمانده وجود دارد همه برای حضور در این عملیات اعلام آمادگی می کنند.

 

وی در مورد دانش، آگاهی و بصیرت فرمانده ناوچه پیکان گفت: این فرمانده در یک دوره 2 ماهه زبان آلمانی را فراگرفته و در کمیسرای دریایی آلمان دانش آموخته شده و برای تست پذیریش کالا و تحویل گرفتن ناوچه پیکان از فرانسه انتخاب می شود و ناوچه پیکان را تحویل و به کشور می آورد.

 

جانشین سازمان حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس اظهار اظهار داشت: بعد از عملیات مروارید از سکوهای نفتی دشمن شامل البکر، الامیه، بندر ام القصر در شمالغربی خلیج فارس تا آخر جنگ، نفتی صادر نشد در حالیکه بندر نفتی خارک و سکوهای نفتی ایران تا اخر جنگ مشغول ماموریت بودند. در این عملیات 6 قایق تندرو دشمن مورد هدف قرار می گیرد و چند ناو لجستیکی عراق غصب می شود.

 

وی در مورد ویژگیهای شهید همتی با بیان اینکه وی به شدت به بیت المال حساس بود، تصریح کرد: رشادتهای شهید همت فراموش نشدنی است و وی بر دل های نیروها فرماندهی می کرد. مشارکت داوطلبانه در انجام مدیریت ها به عنوان مشق مدیریتی این شهید است و بعد از پایان عملیات می گوید "بعد از این عملیات دشمن باید از ما بترسد".

 

وی گفت: نیروی دریایی راهبردی در چند ساله اخیر به ماموریت های اقیانوسی خود افزوده است و هم اکنون آبراههای بین الملی و کشتی های بین الملی در هر جای دنیا که نیاز به کمک داشته باشند نیروی راهبردی ارتش از آنها حراست می کند.

 

سرهنگ سهیلی خاطر نشان کرد: آبهای نیلگون خلیج فارس توسط انسانهایی که عالمانه و هدفمند از کشور دفاع کردند حراست می شود و این امر موجب شد تا برای همیشه خلیج فارس باقی بماند و ارزش خلیج فارس با گذشت زمان بیشتر می شود و کشورهایی که از این حوزه بیشتر استفاده می کنند قطعا موفق هستند. امروز نیروی دریایی راهبردی به قدرت عرض اندام در منطقه دست یافته است و می تواند اعمال قدرت کند و از خدا میخواهیم که روز به روز به دریادلان ما توفیق خدمت عنایت کند.

 

 

 

  

 

کد خبر 1236053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha