همراهی مردم گیلان با میرزا نقطه عطفی برای ماندگاری نهضت جنگل است

حجت‌الاسلام عبداللهی گفت: همراهی مردم ولایتمدار و همیشه در صحنه گیلان در مبارزات میرزا نقطه عطفی برای ماندگاری نهضت جنگل است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان، حجت‌الاسلام مرتضی عبداللهی امروز(دوشنبه، ۷ آذر) در همایش بزرگداشت میراز کوچک‌خان جنگلی که در سالن همایشات اداره تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهارکرد: نام میرزا کوچک خان جنگلی در تاریخ این مرز و بوم همچون نگینی می‌درخشد و راه وی امروز الگوی انسان‌های آزادیخواه و ظلم ستیز جهان شده است.

 

این استاد دانشگاه و پژوهشگر با بیان‌اینکه همراهی مردم ولایتمدار و همیشه در صحنه گیلان در مبارزات میرزا نقطه عطفی برای ماندگاری نهضت جنگل است، افزود: زندگی و قیام میرزا کوچک‌خان جنگلی علیه بیگانگان و استبداد آن زمان سراسر از درس ایستادگی، آزادگی و پاسداری از حریم دین و قرآن و دفاع از سرزمین پاک ایران اسلامی است.

 

وی با اشاره به اینکه میرزا کوچک‌خان جنگلی بنابر اذعان موافقان و مخالفان یک شخصیت غیور و متعصب در دین بود، تصریح‌کرد: گزارش‌های به جا مانده از سرکنسول، سفیر و وزیر مختار انگلیس، کنسول فرانسه و عثمانی که آن زمان در رشت دفتر داشتند، بیانگر این موضوع است.

 

حجت‌الاسلام عبداللهی با بیان‌اینکه مردمان دیار میرزا نه تنها در سده اخیر بلکه در سده‌های اول اسلامی در سپاه مختار ثقفی با فرماندهی کیسان ابوعمره از رزمندگان شجاع و غیور گیل و دیلم ساکن کوفه بودند، ادامه داد: جوانان ما چند سال پیش هم با همان غیرت، همت و تعصب به تاسی از آن هویت، پیشینه و عقبه بزرگ برای دفاع از انسانیت، حریم اسلام و ناموس مسلمانان هزاران کیلومتر دورتر از کشور در کنار دریای مدیترانه در مناطق سوریه، لبنان و عراق به دفاع پرداختند و گیلان جزو استان‌هایی بود که بیشترین شهدا را برای دفاع از حرم اهل‌بیت (ع) تقدیم کردند.

 

این استاد دانشگاه و پژوهشگر گفت: در مانور حماسی اخیر که در پاسخ به سخنان زشت رئیس جمهور آذربایجان از سوی سپاه، ارتش و بسیج در حاشیه رود ارس برگزار شد اولین گروه عمل کننده پاسدار همین جوانان تیپ میرزا کوچک گیلان بود.

 

حجت‌الاسلام عبداللهی با اشاره به اینکه مردمان گیلان در قرون متعدد جبهه مقاومت اسلامی را علیه استبداد و استکبار جهانی تشکیل دادند، اضافه‌کرد: قیام میرزا کوچک‌خان در میان آنها مهم‌ترین و معتبرترین سد نفوذ کمونیسم به ایران بود اما برخی بیسوادها که اطلاعی از تاریخ ندارند، او را وابسته به کمونیسم یا تجزیه‌طلب معرفی می‌کنند و القاب ناروای بسیاری به او و نهضتش نسبت می‌دهند.

 

*میرزا کوچک‌خان جنگلی جزو شهیدان و افتخارات استان گیلان است

حجت‌الاسلام محمدجواد باقری‌ارومی نیز در این همایش،اظهارکرد: نوع اعتقاد میرزا برخاسته از نهضت حسینی بود و در تفکرات شیعه ریشه داشت و به این خاطر است که این قیام در طول تاریخ زنده و جاودانه مانده است.

 

امام جمعه بندر آستارا با بیان‌اینکه میرزا همواره در شیوه مبارزاتی خود مردم گیلان را به وحدت و اسلام دعوت می‌کرد، افزود: آن روحانی آزادی خواه با ایستادن در مقابل افکار مستبدانه قاجاریه و با مبارزه در برابر روس‌ها، دولت انگلستان و همچنین کمونیست‌های داخلی و منافقین، نهضت ماندگار جنگل را پایه‌ریزی کرد.

 

وی با اشاره به اینکه میرزا کوچک‌خان جنگلی جزو شهیدان و افتخارات استان گیلان است، تصریح‌کرد: امید می‌رود که خروجی چنین همایش این باشد که آگاهی عموم مردم به ویژه نسل جدید نسبت به مفاخر و شخصیت‌های برجسته استان و کشور افزایش یابد.

 

حجت‌الاسلام باقری‌ارومی گفت: رهبر معظم انقلاب روز گذشته در دیدار بسیجیان سراسر کشور فرمودند، خیلی از چهره‌های سرشناس کشور ما قبل از انقلاب اسلامی و تشکیل بسیج، بسیجی بودند که یکی از آنها میرزا کوچک‌خان جنگلی است.

 

امام جمعه بندر آستارا خاطرنشان‌کرد: میرزا کوچک‌خان جنگلی از معدود قهرمانان انقلاب مشروطیت و نهضت جنگل است که با رشادت و شجاعت و جوانمردی به جنگ استبداد و استعمار رفت و در راه کسب آزادی و استقلال ایران عزیز و حفظ و حراست مرزهای وطن بزرگمان به شهادت رسید.

 

گفتنی است، اجرای سرود و شعرخوانی از دیگر بخش‌های همایش بزرگداشت میرزا کوچک‌خان جنگلی در بندر آستارا بود.

 

 

کد خبر 1236070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha