خطبه حضرت زینب کبری (س) در شام تبیین واقعه کربلا بود

خطبه حضرت زینب کبری (س) پس از واقعه عاشورا در شام به جرات تبیینی جهادی در خصوص واقعه کربلا بود که تاثیر مثبت فراوانی در تغییر نگاه حاضران در این مجلس به اهل بیت (ع) داشت.

خبرگزاری شبستان،  استان فارس،مریم شمالیان:

حضرت زینب (س) در پنجم جمادی الاول سال ششم هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشودند و سومین فرزند حضرت زهرا (س) بودند

در برخی روایات گفته شده است که نام «زینب» توسط حضرت محمد (ص) برای ایشان انتخاب شد که به معنای «افتخار و زینت پدر» است.

ام المصائب 

ایشان با عنوان «زینب کبری» (س) نامیده شده اند و از آنجا که در طول عمر گرانقدرشان شاهد وفات پدربزرگشان، حضرت محمد (ص)، شهادت  مادرشان، حضرت زهرا (س)، شهادت پدرشان، امام علی (ع)، شهادت برادرنشان، امام حسن مجتبی (ع) و امام حسین (ع) بودند، «ام المصائب»  لقب گرفتند.

حضرت زینب (س) بیشترین سختی را در واقعه کربلا متحمل شدند که علاوه بر سختی های فراوان و شهادت امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) در واقعه کربلا، طعم اسارت خود و بستگنشان را چسیدند اما قهرمانانه در شام به تبیین واقعه کربلا پرداختند.

خطبه حضرت زینب (س) در شام 

خطبه حضرت زینب کبری (س) در مجلس یزید که پس از واقعه عاشورا در شام به انجام رسید به جرات شهامت و شجاعت و تبیینی جهادی بود که این خطبه همراه با سخنان امام سجاد (ع) تاثیر مثبت فراوانی در تغییر نگاه حاضران در این مجلس به  اهل بیت (ع) داشت.

حضرت زینب (س) در مجلس یزید پس از اینکه نگاهشان به سر بریده امام حسین (ع) افتاد با صدایی محزون فریاد زدند: «ای حسین، ای محبوب رسول خدا،‌ ای پسر مکه  منا،‌ ای پسر فاطمه (س)، ای پسر دختر مصطفی (ص)».

در پی سر دادن این ندا، حاضران مجلس همگی گریستند و یزید هم ساکت شد و با چوب خیزران به لب و دندان امام حسین (ع) می‌ زد و یکی از اصحاب پیامبر (ص) به نام ابو برزه اسلمی به یزید گفت که «آیا با چوبدستی‌ به دندان حسین فرزند فاطمه (س) می‌زنی که پیامبر ایشان را دوست داشت و تکریم می کرد؟» و یزید خشمگین شد و دستور داد او را از مجلس بیرون کنند و پس از آن حضرت زینب (س) خطبه معروف خود را آغاز کرد

محتوای خطبه حضرت زینب (س) در مجلس یزید

حضرت زینب (س) خطبه خود را با استناد به آیه ‌ای درباره سنت الهی مهلت دادن به ستمکاران آغاز کرد و یزید را مورد سرزنش قرار دادند و قاتلان و ستمکاران واقعه کربلا را نفرین کردند و در پایان هم تلاش یزید برای محو کرد یاد اهل بیت (ع) را بی ثمر دانستند.

حمد پروردگار و درود بر حضرت محمد (ص)، اشاره به سنت الهی در مهلت دادن به کفار، زشتی رفتار یزید، افشای پرونده سیاه یزید و نیاکانش، نفرین بر یزیدیان، اشاره به عاقبت ستمکاران، شکایت به خداوند،  جاودانگی اهل بیت (ع) محورهای اصلی خطبه حضرت زینب (س) در شام بود.

القاب حضرت زینب (س)

عقیله بنی‌ هاشم، عارفه، فاضله، عابده آل علی، امینه اللّه، نائبه الحسین، شریکه الشهدا، شریکه الحسین، عالِمه غیر معلَّمه، موثّقه، کامله، معصومه صغری، نائبه الزهرا، عقیله النسا، بلیغه و فصیحه از القاب حضرت زینب (س) است و ام الحسن و ام‌ کلثوم کنیه های ایشان است.

فضائل اخلاقی حضرت زینب (س)

اگر بخواهیم به فضائل اخلاقی حضرت زینب (س) اشاره کنیم باید از ویژگی هایی همچون اهل عبادت بودن، صبر و استقامت، علم و سخنوری، تعلیم و تفسیر قرآن، مقام وصایت و نیابت نام ببریم.

 

کد خبر 1236240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha