حضرت زینب(س)؛ رهبر زنان در عرصه اخلاق و سیاست

حضرت زینب(س) از همه عوامل شکل گیری شخصیت یعنی محیط زیست، وراثت و تربیت بهره بردند و سزاوار است به عنوان پیشوا و رهبر زنان در جهان علم، ادب، سیاست، اخلاق و دین معرفی شوند.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگ و ادب، مریم داوری: مکتب اهل بیت و تلاش های سیاسی و مقاومت آنان در مقابل ظلم ، فساد و انحراف و نیز رهبری و پیشگامی ژرف و اصیل آنان نقش تعیین کننده ای در زندگی امت و تاریخ اسلام داشته است. واقع کربلا یکی از تاثیرگذارترین وقایع در تاریخ اسلام است. در کربلا بود که نقش زنان به خصوص حضرت زینب کبری (س) بروز و ظهور پیدا کرد. ایشان حوادث تلخ و مصیبت بزرگ را تحمل کردند و با تمام شرایط سخت پیام نهضت حسینی را پس از شهادت امام حسین (ع) به دوش کشیدند و به جهانیان ابلاغ کردند. کتابهای زیادی در مورد حضرت زینب(س) نوشته و منتشر شده است که یکی از آنها کتاب «مروری بر زندگی حضرت زینب (س)» است.

 

کتاب «مروری بر زندگی حضرت زینب (س)» نوشته «محمود شریفی اقدم» مشتمل بر 115 صفحه از سوی انتشارات بهار دلها چاپ و روانه بازار کتاب شده است. این کتاب شامل یازده فصل است؛ آغاز حرکت، میلاد و تربیت زینب (س)، اندوه کودکی، ازدواج زینب کبری (س)، زینب (س) با پدرش در مقر خلافت، زینب (س) در دوره یزید بین معاویه به سوی کربلا، در کربلا، زینب و شهادت عباس (ع)، هجوم به خیمه ها و خداحافظ ای حسین عناوین فصول این کتاب هستند.

 

محمود شریفی اقدم با بیان اینکه چند سال پیش توفیقی نصیب بنده و دوستان شد که یک دوره سیره 14 معصوم را توسط که موسسه دارالبلاغ به زبان عربی برای مسلمانان جهان تالیف شده بود به زبان فارسی ترجمه کنیم، گفت: در مراجعه ای که به آن مرکز در تهران شد، متوجه شدم که زندگی نامه حضرت خدیجه(س) همسر باوفای پیامبر گرامی اسلام و حضرت زینب کبری (س) عقیله بنی هاشم و قهرمان کربلا نیز همراه زندگی نامه حضرت زهرا (س) سرور زنان در هر دو جهان چاپ و منتشر شده است.

این نویسنده اظهار داشت: پیشنهاد شد زندگی این دو بزرگوار را هم ترجمه کرده و از این کار استقبال شد. ترجمه زندگی آن دو بزرگوار با همکاری جناب حجت الاسلام آقای پورمنصوری شروع شد و به نتیجه رسید. امید است کتاب «مروری بر زندگی حضرت زینب (س)» بتواند نقش این قهرمان کربلا در نهضت کربلا را به نحوی نشان دهد و عاشقان امام حسین (ع) با این قیام بیشتر آشنا شوند.

 

در صفحه ای از کتاب «مروری بر زندگی نامه حضرت زینب (س)» می خوانیم: زینب (س) مادرش را از دست داد. او با از دست دادن مادر، محبت و دلسوزی هایش را از دست داد. زینب (س) همه جای خانه را می جست ولی صورت نورانی مادرش را نمی یافت. او در هر کنج خانه برادرانش حسن و حسین و خواهرش زینب صغری را می دید که اندوهناک اند و با فقدان هولناک مادرشان روبرو هستند. او دیگر ندای مادرش را نمی شنید، به جای کلام فریادها و ناله های سوزناک برادرانش را می شنید که برای از دست دادن مادرشان عزاداری می کردند و در سوگ نشسته بودند. این مصیبت بزرگ با همه عظمتش آمد و رفت و زینب (س) در خانه پدرش با مهر، محبت، عنایت، توجهات، صمیمیت و خوشخویی پدری رشد می کرد و بزرگ می شد.

 

در قسمت دیگری از این کتاب می خوانیم: مادر زینب، فاطمه دختر پیامبر خدا و سرور زنان جهان است. فاطمه (س) کسی است که در خانه پدرش پیامبر هدایت و مادر پاک و طاهرش خدیجه کبری (س) زیست و تربیت شد. در کنار این فضای معنوی و محیط ایمان پاک و خالص، زینب (س) نفس می کشید و در فضا و محیط نبوت در دامن توجهات جدش محمد مصطفی (ص) رشد می کرد. پس در چنین فضایی که همه توجهات را به خود جلب می کرد، او پنج سال زیست. در این محیط فوق العاده و یگانه در جهان انسانیت، زینب (س) کودکی اش را زیست و شخصیت اش شکل گرفت. او از همه عوامل شکل گیری شخصیت یعنی محیط زیست، وراثت و تربیت بهره برد؛ پس حضرت زینب (س) سزاوار آن چیزهایی است که تاریخ درباره صفاتش به نیکویی نوشته است. او سزاوار آن است که به عنوان پیشوا و رهبر زنان در جهان علم، ادب، سیاست، اخلاق و دین شناخته و معرفی شود.

 

در بخش دیگری از کتاب  «مروری بر زندگی حضرت زینب (س)» می خوانیم: روزها و ایام گذشت و زینب کبری (س) در خانه نبوت و شکوه و شرف بزرگ و جوان شد. طبیعی این بود که بزرگان نام و نشان داد و صاحبان منزلت و مقامات اجتماعی برای خواستگاری به سویش بشتابند، بسیاری آمدند و خواستگاری کردند ولی امیرالمومنین (ع) به خواستگاری آنان پاسخ منفی می داد زیرا می دانست که حضرت زینب (س) نقش تاریخی بزرگی در خانواده اهل بیت دارد. آن حضرت، مقام زینب (س) را می شناخت  و می دانست چه کسی اهلیت و شایستگی همسری اش را داراست. امیرالمومنین از پیامبر (ص) اشاراتی دریافت کرده بود که چه کسی را برای همسری او برگزیند زیرا امام علی (ع) زمانی شنید که پیامبر (ص) با اشاره به فرزندان علی (ع) و جعفر فرموده بود «دختران ما برای پسران ما و پسران ما برای دختران ماست»؛ بنابراین تنها فرد شایسته همسری با زینب (س) عبدالله بن جعفر بن ابیطالب بن عبدالمطلب بن هاشم بود که پدرش جعفر طیار و مادرش همان مهاجر فاضل و ارجمند اسماء بنت عمیس بود.

 

گفتنی است، کتاب «مروری بر زندگانی حضرت زینب (س)» نوشته «محمود شریفی اقدم» مشتمل بر 115 صفحه در شمارگان دو هزار نسخه از سوی انتشارات بهار دلها چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

 

کد خبر 1236294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha