برکاتی که در سایه انس با حضرت زینب(س) به مسجدی‌ها رسیده است

مسجد حضرت‌زینب(س) با نشر معارف و سیره عقیله‌بنی‌هاشم(ع)، اهتمام به جهاد تبیین به‌ویژه در مسئله مقاومت، اجرای موفق طرح پیوند مسجد و مدرسه و ایجاد فرصت اشتغال و کسب درآمد برای بانوان سرپرست خانوار توانسته کارکردهای اصیل مسجد را احیاء کند و برقرار شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن پنجم جمادی الاولی، سالروز ولادت حضرت زینب(س) در گفت و گویی با حجت الاسلام «یاسر تک فلاح»، امام جماعت مسجد حضرت زینب(س) (واقع در بلوار ستاری، بلوار فردوس غربی) به معرفی فعالیت های این مسجد پرداختیم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

 

 

 

 

حجت الاسلام«یاسر تک فلاح»، با بیان اینکه رویکردها و برنامه های مسجد حضرت زینب(س) بر اساس سند راهبردی ۵ ساله تهیه و تدوین شده است، گفت: معتقدم که اگر مسجدی مزین به نام حضرات معصومین(ع) است، باید در راستای نشر معارف و سیره آن معصوم در مسجد راهبرد بلند مدت و کوتاه مدت در نظر بگیرد،تا ضمن ترویج سیره ائمه ائمه اطهار(ع)، مخاطبان بدانند که همنامی مسجد با نام معصومین(ع) چه برکاتی داشته است. 

 

اهتمام به موضوع محور مقاومت و بحث بین الملل

امام جماعت مسجد حضرت زینب(س) بیان کرد: با توجه به اینکه مسجد ما مزین به نام حضرت زینب(س) است، تلاش کردیم، در قالب راهبردهای بلند مدت مسجد خصایص، سیره شخصیتی، جایگاه، روشنگری ها و  مصایبی را که آن حضرت پس از واقعه عاشورا دیدند در سخنرانی های مسجد بیان و مورد توجه قرار دهیم، از طرفی به دلیل قرار گرفتن بارگاه مطهر حضرت زینب(س) در کشور سوریه،یکی از برنامه های مسجد توجه به بحث حمله داعش به سوریه،محور مقاومت و طرح مباحث پیرامون منطقه خاورمیانه و موضوع بین اللمل است و در همین راستا از سخنرانان و خطبای مدعو مسجد خواستیم که در این محورها سخنرانی و جهاد تبیین داشته باشند. 

 

 

 

 

عضو هیئت علمی گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی تدارک مسابقات کتابخوانی،برگزاری دوره های مهارت های زندگی با محوریت زندگی حضرت زینب(س) را از برنامه های کوتاه مدت مسجد در طول سال نام برد و گفت: همه ساله به مناسبت سالروز ولادت و رحلت حضرت زینب(س) در مسجد برنامه سخنرانی و اطعام نمازگزاران انجام می شود. همچنین برگزاری مسابقه فرهنگی و جشن تحت عنوان «یلدای زینبی» در محورهای «بلندای یلدا و صبر و مهر زینب(س)»، «یلدای مهدوی و انتظار» و«یلدا در کنار پرستاران» در سال های گذشته با موضوع داستان، دلنوشته، پادکست، کلیپ، شعر و دکلمه و خطبه خوانی برگزار شد.

 

 

 

 

 

امام جماعت مسجد حضرت زینب(س) در ادامه با اشاره به دیگر فعالیت ها و برنامه های مسجد، مرکز خیریه مسجد را یکی از بخش های فعال دانست و تصریح کرد: مسجد از خانواده های نیازمندی که نوزاد دارند و نمی توانند هزینه های تهیه سیسمونی، شیرخشک و یا پوشاک آنها را تهیه کنند، با برپایی جشن گلریزان حمایت می کند، همچنین، خیریه مسجد با اجرای «نذر قربانی» و توزیع گوشت در بین نیازمندان در نیمه هر ماه قمری سعی در حمایت از اقشار مستضعف جامعه دارد. علاوه بر آن مسجد در تهیه جهیزیه و اعطای وام ازدواج برای جوانان در آستانه ازدواج فعال است و هر ماه برای یک جوان نیازمند در شرف ازدواج جهیزیه تامین می شود.

 

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از برنامه های خیریه مسجد حمایت از افراد سرپرست خانوار بی بضاعت است، ابراز کرد: سعی کردیم با فراهم کردن فرصت فروش محصولات خانگی برای بانوان افراد سرپرست خانوار، بخشی از مشکلات آنها را در این شرایط اقتصادی حل کنیم و با راه اندازی کانالی در شبکه های اجتماعی محصولات تولید شده توسط ۴۰ کارآفرین اقتصادی را به صورت فصلی معرفی و عرضه کردیم. همچنین با خیرین و بانک ها به منظور ارایه تسهیلات به جوانان نیازمند رایزنی نمودیم.

 

اجرای طرح پیوند «مسجد و مدرسه»

امام جماعت مسجد حضرت زینب(س) اجرای طرح پیوند «مسجد و مدرسه» را از دیگر برنامه های مسجد دانست و گفت: ما با تمامی مدارس اطراف مسجد تعامل و ارتباط برقرار و برنامه های مشترک فرهنگی،ورزشی با آنها برگزار می کنیم و در مناسبت های مختلفی همچون روز معلم و روز دانش آموز هدایایی به معلمین و دانش آموزان اهدا می کنیم، تا ارتباط دانش آموزان با مسجد و روحانیت تسهیل شود. همچنین سعی کردیم جلسات اولیا و مربیان را در مسجد برپا و به مدارس، کارشناس و سخنران برای پاسخ به سوالات و شبهات و برگزاری جلسات پرسش و پاسخ اعزام کنیم. ضمن اینکه در برخی از مناسبت ها در فضای خیابان اقدام به اجرای جشن های خیابانی کردیم که خوشبختانه با استقبال مردم مواجه بوده است.

 

 

 

 

 

وی به بهره گیری از ظرفیت های مسجد در محورهای مختلف اشاره و تصریح کرد: در بحث کنکور که دغدغه بسیاری از خانواده ها است؛ سعی کردیم از نخبگان کنکور برای تقویت درسی دانش آموزان کنکوری استفاده کنیم. همچنین با ارایه آموزش به نوجوانان در رشته های هنری،گروه سرود و تئاتر راه اندازی کردیم و گروه سرود مسجد حائز رتبه برتر در سطح منطقه شد. در بخش ورزشی نیز فعالان این مسجد در مسابقات ورزشی، جام تابستانی فوتبال و مسابقات رزمی توانسته اند رتبه برتر کسب کنند.

 

امام جماعت مسجد حضرت زینب(س) یکی دیگر از بخش های مسجد را مهد کودک دانست و تصریح کرد: با توجه به رویکرد تربیتی و اهتمام به شاخصه های مذهبی در مهد کودک، بسیاری از خانواده های مذهبی از حضور فرزندانشان در این مهد کودک استقبال می کنند.

 

منبرهای چند دقیقه ای

حجت الاسلام تک فلاح برگزاری دوره تواشیح،برپایی کرسی های تلاوت قرآن کریم، آموزش زبان انگلیسی، قالیبافی، برگزاری مسابقات فرهنگی و کتابخوانی و اجرای برنامه های مناسبتی را بخش دیگری از برنامه های مسجد معرفی کرد و افزود: بحث توحید شناسی، حکمرانی دینی، آموزش احکام، کارگاههای تفسیر، جلسات پرسش و پاسخ،برپایی منبرهای چند دقیقه ای، برگزاری دوره های معارف مهدوی بخش دیگری از برنامه های مورد توجه مسجد است، همچنین مسجد حضرت زینب(س) با نهادها و سازمان های مختلف برای اجرای برنامه های متنوع فرهنگی تعامل و همکاری دارد.

 

 

 

 

 

کد خبر 1236302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha