نهمین جشنواره هنر آسمانی ویژه طلاب برگزار می شود/ توسعه رشته‌های هنری یکی از اولویت‌های حوزه‌های علمیه است

رئیس مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ حوزه های علمیه گفت: نهمین جشنواره هنر آسمانی ویژه طلاب ایرانی و غیر ایرانی برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، حجت الاسلام و المسلمین حسین ملانوری امروز در نشست خبری در دفتر خبرگزاری حوزه با اشاره به برگزاری جشنواره ملی هنر آسمانی اظهار داشت: این جشنواره از 25 آذرماه سال جاری آغاز می شود و طلاب برای ارائه آثار تا 29 اسفندماه سال جاری فرصت دارند و اختامیه جشنواره نیز در ۱۴ اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ در قم برگزار خواهد شد.

 

 

وی در مورد این جشنواره بیان کرد: جشنواره‌های هنری طلاب قدمت ۳۰ ساله دارد که از ۲ دهه گذشته در قالب هنر آسمانی برگزار می‌شود و 8 دوره سپری شده است؛ دوره اول این جشنواره در سال ۱۳۸۴ آغاز شد و 1081 اثر دریافت گردید.

 

 

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور عنوان کرد: جشنواره دوم در سال 87 با دریافت 1751 اثر و جشنواره سوم در سال 93 با تعداد 3 هزار و 327 اثر و جشنواره چهارم در سال 94 تعداد با دریافت 1694 اثر و دوره پنجم در سال 95 نیز با 1280 اثر و جشنواره ششم در سال 96 نیز با 4 هزار و 347 اثر و جشنواره هفتم در 1399 تعداد با 1075 اثر و جشنواره هشتم در سال 1400 با 1324 اثر از طلاب برگزار شد.

 

 

وی با بیان اینکه حدود ۱۶ هزار اثر هنری در قالب این جشنواره تولید شده‌است تصریح کرد:ارسال اثر با بارگزاری در پایگاه اینترنتی honareasemani.isme.ir و یا به صورت پستی به دبیر خانه با نشانی قم بلوار شهید صدوقی خیابان فجر خیابان دانش مجتمع آموزشی و پژوهشی تبلیغ فاز 7 طبقه دوم و تحویل حضوری امکان پذیر است.

 

 

حجت الاسلام و المسلمین ملانوری خاطرنشان کرد: طلاب غیر ایرانی نیز می توانند از طریق پایگاه جامعه المصطفی به ارائه اثر بپردازند و دبیرخانه اختصاصی طلاب غیر ایرانی به طور رسمی در جامعه المصطفی راه اندازی شده است.

 

 

وی گفت: این جشنواره دو تفاوت اساسی با جشنواره‌های قبلی دارد و امسال به صورت استانی ارزیابی می شود و در سطح بین المللی نیز برگزار خواهد شد

 

.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور افزود: موضوعات جنشنواه در دو بخش ویژه و آزاد برگزار می‌شود که بخش ویژه این جشنواره به دلیل همزمانی آن با یکصدمین سال باز تاسیس حوزه علمیه قم با موضوع رشد و ارتقای حوزه در این صد سال به ارزیابی آثار می پردازد.

 

 

وی تصریح کرد: در بخش آزاد نیز موضوعاتی چون تبیین دستاوردهای انقلاب و جهاد تبیین، عفاف و حجاب، مسجد در تراز اسلام و انقلاب اسلامی حکومت اسلامی و ولایت‌فقیه و آسیب‌های اجتماعی نیز در محوریت قرار دارد.

 

 

حجت الاسلام و المسلمین ملانوری بیان کرد: رشته های هنری نیز شامل سه رشته شعر و داستان و پژوهش هنر است و آثار غیر داستانی چون زندگی نامه و روایت و خاطره و سفرانامه نیز پذیرفته می شود.

 

 

وی عنوان کرد: در بخش پژوهش هنر نیز پژوهش های مرتبط با هنر و پایان نامه های سطح 3 و 4 و تدوین و ترجمه کتاب در عرصه هنر پذیرفته خواهد شد، ضمن اینکه شرایطی نیز مد نظر است و اثر در جشنواره های قبل شرکت داده نشده باشد و اثر هنری جدید در دو سال اخیر تولید شده و در جشنواره های دیگر حائز رتبه نباشد و صاحب اثر نیز نقش موثری در تولید اثر داشته باشد.

 

 

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور اظهار داشت: هر فرد در دو رشته هنری تا سه اثر می تواند به جشنواره ارائه دهد، همچنین جوایز بخش ویژه شامل مبلغ 10 میلیون تومان و برای استانی مبلغ 3 میلیون تومان و در بخش آزاد نیز مبلغ 5 میلیون تومان و استانی 2 میلیون تومان تعیین شده است.

 

 

وی افزود: این جشنواره با مشارکت مرکز مدیریت حوزه های علمیه و مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان و جامعه المصطفی  و دبیر خانه تحقیقات حکومت اسلامی مجلس خبرگان رهبری و دانشکده دین و رسانه و حوزه علمیه جامعه الزهرا و رادیو معارف و سازمان بسیج طلاب و روحانیون و شبکه قرآن و معارف سیما و مرکز پژوهشهای اسلامی رسانه ملی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز خدمات حوزه های علمیه و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می شود.

 

 

وی در مورد جایگاه هنر و برنامه های هنری در حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: در مدیریت حوزه های علمیه یک سری کارها و فعالیت های هنری دیده می شود، در حوزه های علمیه شورای سیاست گذاری هنر راه اندازی شده و در این شورا نمایندگانی از دستگاههای مختلف تبلیغی کشور و هنرمندان حضور دارند و سیاست های کلی هنر مورد ارزیابی قرار می گیرد.

 

 

حجت الاسلام و المسلمین ملانوری ادامه داد: نظام جامع هنر حوزه های علمیه طراحی و ابلاغ و بازنگری شده و همه معاونت های حوزه در این نظام در ابعاد آموزشی دیده شده اند و ابعاد پژوهشی و تبلیغی حوزه های علمیه نیز سهیم هستند تا یک نظام جامع هنر در حوزه های علمیه پیاده شود.

 

 

وی در مورد ستادهای راهبری هنر در حوزه های علمیه بیان کرد: در حوزه حدود 30 ستاد راهبری در موضوعات مختلف مورد نیاز نظام جمهوری اسلامی و مردم و طلاب حوزه و بخشی از این ستادها اختصاص به کار هنر در حوزه های علمیه دارند.

 

 

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور عنوان کرد: از جمله ستاد شعر و ادب و ستاد هنرهای نمایشی و ستاد هنرهای تجسمی و داستان و هنرهای آوایی از ستاد های هنری هستند که هم اکنون در حوزه های علمیه شکل گرفته اند.

 

 

وی تصریح کرد: این ستادها عهده دار کارهای مهمی هستند و جنبه مشورتی با حضور اصحاب هنر دارند و مسئولان سازمان های مختلف هنری در کنار آنها قرار می گیرند و به تصمیماتی می رسند و با همکاری هنرمندان و مجموعه‌های هنری، کار هنر را پیش می برند و جنبه آزاداندیشی دارد و در انحصار کار سازمانی قرار نمی گیرد.

 

 

حجت الاسلام و المسلمین ملانوری اظهار داشت: تقویت و توسعه فعالیت های سابق هنری حوزه علمیه است که مورد پیگیری قرار می گیرد که در این راستا مدیریت هنر و تبلیغ نوین حوزه های علمیه که در معاونت تبایغ حوزه های علمیه شکل گرفته و در حال توسعه است.

 

 

وی افزود: همچنین درختواره آموزش های هنری طلاب طراحی شده و در مجموعه درختواره‌های مهارت های هنری و کاربردی حوزه های علمیه، در حدود 500 دوره آموزشی را داریم که بخشی به آموزش های هنری اختصاص پیدا می کند و همه طلاب با کد طلبگی می توانند وارد سامانه شوند و آموزش ها را بگذرانند.

 

 

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور خاطرنشان کرد: در زمینه توسعه فعالیت‌های هنری حوزه های علمیه ایجاد رشته های علمی هنری در ساختار معاونت آموزش حوزه های علمیه است؛ حوزه علمیه از 6 سال قبل تاکنون توسعه خوبی در رشته های علمی داشته و 500 رشته گرایش علمی در حوزه مصوب و حدود 100 رشته گرایش علمی در حوزه در حال اجراست و برخی از این رشته ها مربوط به هنر و رسانه هستند.

 

 

وی بیان کرد:برای پیگیری امور هنری مرکز هنر و رسانه داریم که در حال توسعه است و علاوه بر رشته های هنری، در زمینه پژوهش بنیادین در عرصه هنر پیگیری هایی داریم و در چند سال اخیر بیش از 26 هزار نفر در دوره های کوتاه مدت و پودمانی هنری شرکت کرده اند.

 

 

همچنین دکتر مهدی بهرامی دبیر بخش گروه پژوهش جشنواره هنر آسمانی در این نشست بیان کرد: هر نوع پژوهشی در حوزه هنر از جمله مباحث هنر و فلسفه هنر و مباحث تطبیقی هنر وموضوعات هنر شعر و داستان و معماری و ...پذیرفته می شود.

 

 

وی عنوان کرد: در حوزه مقالات و پایان نامه و کتاب قرار است دریافت آثار داشته باشیم و شاخصه هایی برای آثار طبق فرم ارزیابی در چند مرحله داوری تعیین شده است.

 

 

در این نشست محمد مهدی خان محمدی دبیر گروه شعر جشنواره بیان کرد: در طول سالهای گذشته زوایای مختلفی از جشنواره کامل شده و در قالب شب های شعر توانسته ایم استعداد طلاب را شناسایی کنیم و این روند ادامه دارد.

کد خبر 1236411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha