۱۵ هزار اصله نهال صنوبر در نهالستان جنگلی کشت شد

مدیر اداره جنگلداری و جنگلکاری منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: حدود ۱۵ هزار اصله نهال صنوبر در نهالستان جنگلی استان کشت شده که مقرر است حدود ۱۰۵ هزار اصله نهال صنوبر نیز توسط سازمان منابع طبیعی تامین و ارسال شود.

مهدی قدیمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی عنوان کرد: در سال گذشته مقرر بود در سطح ۳۱۰ هکتار از اراضی ملی استان (در سه شهرستان بجنورد، مانه و سملقان و اسفراین) با استفاده از آب‌های غیرمتعارف و پساب شهری اقدام به کشت زراعت چوب شود که علیرغم تهیه و تصویب طرح در کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی استان، به دلیل عدم تخصیص پساب شهری توسط شرکت آب و فاضلاب استان، اجرایی نشد.

 

مدیر اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی بیان کرد: آنچه در حال حاضر به عنوان مانع عمده توسعه زراعت چوب در کشور خود را نمایان ساخته، کمبود آب مورد نیاز است.

 

قدیمی اظهارکرد: از این جهت استفاده از فاضلاب‌ها و پساب‌های خانگی و صنعتی (آبهای نامتعارف) که در حال حاضر در برنامه ریزی آبیاری جزء آبهای مصرفی لحاظ نمی شوند، می تواند به عنوان یکی از منابع جدید آبی در نظر گرفته شود چرا که با بهره گیری از آنها در زراعت چوب و ایجاد جنگل‌های دست کاشت، موجبات حفظ منظر، تولید اکسیژن، افزایش سرانه فضای سبز و نیز جلوگیری از آلودگی محیط زیست را فراهم خواهد ساخت.

 

وی تصریح کرد: از مسئولان استانی و مدیران آب و فاضلاب شهری و روستایی انتظار می رود با اعمال مدیریت صحیح و عزم همگانی برای حفظ منابع طبیعی موجود و بهره برداری اصولی از منابع آبی غیر قابل استفاده و غیر متعارف در اجرای این طرح تعامل و همکاری لازم را داشته باشند.

 

وی افزود: بدون شک با افزایش مشارکت مردم و مجریان کوچک و متوسط در اجرای طرح زراعت چوب، بخشی از مشکلات اجتماعی، اقتصادی و اشتغال کشور کاهش خواهد یافت.

 

مدیر اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: عملکرد استان در خصوص توسعه زراعت چوب از ابتدای تأسیس استان تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۸۰۷ هکتار بوده که غالباً در اراضی کشاورزی و مستثنیات اشخاص کشت شده و امیدواریم با اعمال سیاست‌های جدید و حمایت‌های مالی و مدیریتی در استان شاهد اجرای طرح در سطح وسیعی از اراضی کشاورزی و البته اراضی ملی مستعد در سال‌های آینده باشیم.

 

قدیمی تحویل نهال رایگان، امکان تامین تسهیلات بانکی کم بهره و مدت دار با دوره تنفس چند ساله، کشت نهال زیر نظر کارشناسان فنی، معرفی به کارخانجات تولید چوب و صنایع تبدیلی جهت عقد قرارداد فروش محصول و خرید تضمینی چوب (خرید توافقی تدریجی)، معرفی به بانک عامل جهت دریافت تسهیلات را از جمله مشوق های این طرح عنوان کرد.

کد خبر 1236517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha