میرزاکوچک از تبار مسلمانان اهل رسالت بود

آیت الله فلاحتی با بیان اینکه میرزاکوچک از تبار مسلمانان اهل رسالت بود گفت: میرزاکوچک می‌تواند الگویی مناسب برای جوانان و میانسالان باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، آیت الله رسول فلاحتی امروز( چهارشنبه، 9 آذر) در همایش علمی « تبارشناسی شخصیت میرزاکوچک و نهضت جنگل» در تالار حکمت دانشگاه گیلان با بیان اینکه تبار لغتی فارسی و دارای معانی گوناگونی است افزود: تبار مفهوم کلی است که در زیرمجموعه آن تبارشناسی افراد، طایفه، دانش، عقیده، مردم، شهر قرار دارد.

 

نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه میرزا از تبار مسلمانان اهل رسالت بود افزود: در سه دهه اخیر شاهد بی‌مهری نسبت به میرزا بودیم که نهضتش را مورد انتقاد قرار دادند، اگر چه اوایل نهضت جنگل که هفت سال طول کشید مورد بی مهری معاصرانش بود و او را همراهی جدی نکردند.

 

وی با بیان اینکه میرزاکوچک در سال ۱۲۵۸ در رشت به دنیا آمد و ۴۲ سال عمر کرد اظهارداشت: میرزاکوچک می‌تواند الگویی مناسب برای جوانان و میانسالان باشد که بعد از انقلاب جوانان با الگوگیری از او و سایر بزرگان، شهدای بسیاری تربیت شدند.

 

امام جمعه رشت ادامه داد: امروز دنیای بشر و نسل جدید تشنه داشتن و یادگیری از الگوهایی است که می‌توانند نقشی موثر در رشد و تعالی فردی و اجتماعی انسان‌ها داشته باشند و برگزاری چنین کنگره‌هایی معرفی الگوهای نقش آفرین است.

 

وی با بیان اینکه میرزا شاگرد رهبران نهضت مشزوطه بود و در طریق جهاد و ایفای رسالت الهی عمل کرد اظهارداشت: میرزا اهل دیانت بود و دغدغه دین داشت. در شمال کشور که طبری، کیانوری وارد معادلات تبیین نظریه مارکسیستی شدند، در این دنیای پر از آشوب و تفکر منهای خدا، میرزا در دل این دردها و رنج ها درد دین و باور مردم داشت.

 

آیت الله فلاحتی با بیان اینکه استخاره طلب مشورت از خداست گفت: همه کسانی که مسئولیت کلان جامعه بشری را دارند به ویژه مسئولیت همراه با مدیریت سیاسی انسان را فرسوده می‌کند. اما به فرموده رهبری، هروقت خسته شدی دلت را خلوت‌کده کن و با خدای خود صحبت کن.

 

وی با اشاره به تشکیل هیئت اتحاد اسلام توسط میرزا که هدف از آن را حفظ استقلال ایران اعلام کرد بیان داشت: در آن زمان ایران در حال تکه شدن بر اثر بی‌لیاقتی زمامداران بود و میرزا نمی‌خواست سرزمین ایران پاره پاره شود و حفظ استقلال کشور و حکومت ملی(جمهوریت) و اسلام خواهی را هدف قرار داد. دغدغه‌ای که امروز رهبر انقلاب دارد و این نشان می‌دهد میرزا از تبار پیامبر و اسلام بود و خط سرخش امتداد خط سرخ کربلا و مسجد کوفه بود.

 

نماینده ولی فقیه در گیلان تاکید کرد: میرزا می‌خواست جامعه ایرانی قدرتمند، مسلمان، بالنده و شکوفا در مسیر تعالی قرار گیرد و در همه زمان‌های تاریخ بماند و باید این اهداف به نسل معاصر بازگو شود.

 

وی ابراز امیدواری کرد برپایی این کنگره مقدمه‌ای برای تبارشناسی همه جانبه میرزا شود.

 

کد خبر 1236587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha