مهرورزانی بی ادعا در سنگر سلامت/ دعای خیر بیماران گره گشای مشکلات من است

پرستاران ملایری در سنگر سلامت از روزهای کار و تلاش در بالین بیماران و تلخ و شیرینیهای این حرفه مقدس می‌گویند.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شهرستان ملایر، سالروز میلاد  اسوه صبر و ایثار زینب کبری (ص) بانوی مهربانیها بانوی عشق و شجاعت به نام روز پرستار نامگذاری شده است .

و پرستار، چه واژه عجیبی است؛ واژه‌ای که واژه‌هایی چون صبر، از خود‌گذشتگی و ایثار را در خود دارد؛ این صبر  نشانه عشقی است که در وجود یک پرستار نهفته است. فرقی نمی‌کند روپوش سفید پرستاری در بیمارستان به تن داشته باشی یا از اهل خانه‌ات پرستاری کنی و یا مانند همسران جانبازان سال‌ها نگهبان درد همسر باشی؛ به هر حال تو یک پرستار هستی که صبر در وجودت نهادینه شده و دیگران با نام تو آرام می‌گیرند.

پرستاران پاک سیرت، مهرورزان بی ادعا، چراغ های روشنِ خاموش، آرامش بخش های ملتهب، سالهای کرونا  شرایط جدید و سختی را برای این سفیدپوشان رقم زد.

 آنچه جامعه پرستاری کشور نیازمند آن است قدردانی واقعی از این قشر زحمتکش و محقق شدن انتظارات به‌حق آنان است.

شاید روزهای سخت و بحرانی کرونا بیش از هر زمانی نقش و جایگاه سفیدپوشان سلامت را دریافتیم کسانی که همچون سال‌های دفاع مقدس امروز جان‌فشانی  و در سنگر سلامت جامعه دل در گروی اخلاص گذاشته و فداکارانه مشغول خدمت شدند.

شاید تنها بهانه سر زدن و به یاد پرستاران افتادن روز پرستار باشد روزی که میلاد بزرگ بانوی پرستار کربلاست روزی که وصف مولود آن در قالب کلمات نمی گنجد

 

به بهانه روز پرستار با دو تن از پرستاران ملایری  هم کلام شدیم.

زهرا علیاری پرستار ملایری است که امسال  نامش در بین پرستاران نمونه کشور می‌درخشد از سال 75 مشغول کار شده و بیش از   26 سال است که  پرستار و غمخوار بیماران بوده و اکنون درآستانه بازنشستگی بازهم پرستاری را کار زینب گونه می داند و همکارانش از حسن اخلاق  او تمجید می‌کنند.

وی در گفت و گو با خبرنگار شبستان از شهرستان ملایر با اشاره به اینکه  از سال 75 وارد  این حرفه مقدس شده است و  سالهاست که مراکز درمانی شهرستان ملایر مشغول کار است گفت: همان طور که می‌دانید پرستاری جزیی از زندگی ماست؛ یعنی کسی که پرستاری را انتخاب می‌کند، خواسته یا ناخواسته، زندگی و شغلش با هم درگیر می‌شود و من نیز با عشق این حرفه را انتخاب کردم

 پرستا نمونه ملایری در کشور با بیان اینکه  در بخش های مختلف درمانی  مراکز درمانی ملایر فعالیت داشته افزود: در بخش اطفال، زنان، آی سی یو ،  سوپروایزر و .. مشغول به کار  بوده ام

 وی با بیان اینکه در آموزش و پروش نیز مدرس زیست شناسی بوده گفت: با توجه به تحصیلات و رشته‌ای که داشتم زمانی که در پرستاری استخدام شده بسیار افتخار کردم که می توانم در این حوزه به مردم به ویژه بیماران خدمت کنم.

 علیاری با بیان اینکه  چندین دوره در استان به عنوان پرستار نمونه انتخاب شده گفت: امسال نیز به عنوان پرستار نمونه کشوری انتخاب شده ام.

وی با بیان اینکه یک پرستار بیش از هر چیز باید صبوری و اخلاق حسنه داشته باشد گفت: کسانی که این حرفه را انتخاب می کنند بی شک از این صفات برخوردارند.

 پرستاری از خود گذشتگی می‌خواهد

پرستار نمونه کشوری  با بیان اینکه پرستاری از خود گذشتگی می خواهد گفت:  من زمانی که بالای سر بیمار می روم یک حس خاص و بی نظیری دارم که با گفتن قابل وصف نیست  حس انسان دوستی است و دعای خیر بیماران و لبخندهایشان بعد از  بهبودی به سراسر وجودم آرامش می‌بخشد

 

وی  با بیان اینکه حس محبت و انسان دوستی در دیگران وجود دارد اما این حس  در پرستاران ویژه است افزود: من به جرات می  گویم پرستاران با همه وجود دوست دارند به دیگران کمک کنند.

علیاری با بیان اینکه یکی از بهترین خاطراتش نجات جان بیماری  تقریبا مسن بود که  تا حدودی او را به علت همسایگی می شناخته گفت: این بیمار به حالت کما رفته  بود و  ما برای نجات جانش نیازمند اعزام بودیم افزود: در ابن لحظه نجات جان بیمار برای من بزرگترین اولویت و هر لحظه حیاتی بود و من  با مراکز درمانی و صحبت مستقیم با مراکز توانستم وقتی اطلاع دادند که بیمار برگشته  اشک شوق ریختم و بایم یک لحظه به یاد ماندنی و بی نظیر بود و این فرد در حال حاضر تا جتجایی که اطلاع دارم  در صحت و  سلامتی  است.

وی بدترین خاطره عمرش را نیز مرگ مادرش دانست و تصریح کرد: من سالها کنار مادرم زندگی کرد و یا توجه به کهولت سن  روزی که ما را ترک کرد بالای سرش در بیمارستان بودم و هرگز این لحظه تلخ از خاطرم نمی رود.

علیاری گفت:  من همه موفقیتهایم را از دعای خیر مادرم که بانویی با ایمان بود دارم و در همه برنامه هایی که بای روز پرستار دعوت می شدم ایشان را همراه خودم می بردم و دسته گل  ام  را به ایشان تقدیم می کردم وحالا در کنارم نیست خلاء بزرگی برای من در زندگی است.

 این پرستار ادامه می‌دهد: بارها شده در مشکلات زندگی، گره‌ای برایم گشوده شده که من آن‌را ناشی از دعای خیر مادر یک بیمار یا لبخند رضایت یک بیمار می‌دانم.

پرستار نمونه  کشوری  با بیان اینکه خانوده ام واقعا  نقش اساسی در موفقیت من داشتند تصریح کرد: و من  به خاطر عشق و خدمت به مردم و علاقه‌مند بودنم مسیر زندگی‌ام را در این شغل قراردادم

 

وی با بیان اینکه هر شغل سختی‌های خودش را دارد اما پرستاری جزو مشاغل سخت است، یکی از مشکلات حوزه ما این است که تعطیلی نداریم و دیدن رنج و درد بیماران و همراهان آن‌ها هم بسیار دردآور است. همچنین روزهای تعطیل سرکار هستیم و آمادگی همیشه برای شرایط بحرانی و برخورد با تمامی قشرهای جامعه در سخت‌ترین شرایط زندگیشان و آرامش دادن به آن‌ها می‌تواند از سختی‌های دیگر شغل پرستاری باشد.

 

 این پرستار نمونه اظهار کرد: مهم‌ترین لذت برای من واقعاً لحظه‌ای بوده است که بتوانم جان یک انسان را نجات دهم و خوشحالی خانواده او را ببینم،

 وی در توصیف کلمه  پرستار افزود: پرستار در یک جمله یعنی ایثار، وجدان بیدار و داشتن ارتباط و اخلاق خوب. بیماران و خانواده‌ها در بدترین شرایط به ما مراجعه می‌کنند و اگر ما در آن لحظه صبوری و اخلاق خوبی نداشته باشیم نمی‌توانیم موفق عمل کنیم.

در آن لحظه باید صبور باشیم و سکوت کنیم و چیزی نگوییم. بارها پیش آمده است پس از بهبودی بیمار، اطرافیانش اگر برخورد بدی با ما داشتند عذرخواهی کرده‌اند.

وی بیان کرد: روزهای سخت انسان‌های بهتری برای زندگی می‌سازد و این تمام آن امری است که ما از زندگی خود انتظار داریم، اینکه انسان بهتری شویم و برای همنوعان خود اثرگذارتر باشیم؛ شاید این تمام خواسته یک پرستار باشد.

علیاری  با بیان اینکه موفقیت‌هایش مدر کار را مدیون حمایت از خانواده و  تلاشهای خودم با توکل بر خدا و نترسیدن از مشکلات  و سختی ها می داند خاطرنشان کرد امیدوارم  ما بقی باقیمانده خدمت خود را در راستای خدمت به بیماران به‌صورت درست انجام‌وظیفه کنم.

شیدا فارسی یکی دیگر ار  پرستاران ملایری است

  شیدا فارسی دیگر پرستار ملایری و متولد سال ۵۴ و کارشناس پرستاری  با  ۲۲ سال سابقه کاریاست که  در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان  از شهرستان ملایر گفت :۱۵ سال از خدمتم را در اورژانس گذرانده ام و الان حدود یک سال است که به عنوان سرپرستار در بیمارستان امام حسین فعالیت دارم.

این پرستار ملایری با بیان اینکه در مدت فعالیت خود در حوزه های مختلف بیمارستان فعالیت داشته است افزود: من حوزه سلامت و روپوش سفید را با عشق و افتخار انتخاب کردم.

 پرستاری هنر و عشق و  هنر مهر ورزی است

وی افزود :کار برایم در بالین بیمار بسیار شیرین است و شیرین ترین لحظه ها برایم لحظه های خدمت به بیمار  و لبخند رضایت بیماران بود.

فارسی با بیان اینکه پرستاری عشق و هنر است گفت پرستاری هنر محبت ورزیدن به دیگران است و بدون علاقه این کار فایده ای ندارد و  مسئولیت پذیری و محبت به مردم  از وظایف  پرستاری است.

 

وی با  بیان اینکه مردم واقعاً قداست رشته پرستاری را می‌دانند گفت:در دوران کرونا  پرستاران بیشتر از هر دوره ای جانفشانی کردند و این را مردم نیز دیدند

 فارسی بابیان اینکه در ایام هایی از جمله یلدا و  نوروز و... دیگران در کنار خانواده نیستند   افزود : با این حال همکاران ما در سر کار هستند.

 وی گفت: مهمترین چیزی که برای پرستار وجود دارد این است که وقتی که بیماری را با شرایط بد برای ما می آورند باید صبور باشد چرا که در آن لحظه بیمار و اطرافیان آن در آن لحظه روحی خوبی ندارند و این صبر و  شکیبایی باعث می‌شود که به بیمار و اطرافیان آرامش برسد.

وی  از مشکلات حوزه پرستاری را  کمبود کمک پرستار دانست و گفت: اگر پشتیبان برای نیروها باشد کارها بهتر انجام می‌شود و  نیروی پشتیبانی ضعیف  است.

 وی با بیان اینکه انتظار داریم که در این زمینه حمایت‌های لازم شود گفت: در دوران کرونا واقعاً قداست کار پرستاری معرفی شد و  عزیزانی که در دوره بحرانی به صورت  طرحی بودند انتظار دارند که استخدام شوند   که قول هایی داده شده  امیدوارم عملی شود  و قول دادند که در ماه‌های اخیر تعدادی از آنها را استخدام کنند و همه هم و غم آنها استخدام و انتظار دارند که دیده شود به قول هایی که داده شده است عمل شود.

وی با بیان اینکه همه همکاران ما در شرایطی هستند که در حوزه کاری در کنار خانواده نیستند گفت:  حمايت خانواده در کار پرستاری بسیار ارزشمند است و  باید در حوزه پرستاری باشد و اگر حمایت خانواده نباشد کار پیش نمی‌رود .

وی با اشاره به اینکه خاطرات دوران پرستاری خاطرات دوران  پرستاری خاطرات شیرین و تلخ است گفت: از نظر یک پرستار بیمار برای ما هیچ فرقی نمی کند و همه هدف و برنامه ما این است که بتوانیم به موقع عمل کنیم و به بیماران کمک کنیم  

پرستار ملایری با بیان اینکه آرامش بخشیدن و محبت کردن و خدمت کردن برایش لحظه های زیبای است گفت: خوشحال می شویم که همکاران ما همکاران دلسوز هستند و وقتی درد بیماران می شود برایشان لحظه ای به یاد ماندنی است

 همدلی مهمتر از همدردی با بیمار است

وی اضافه کرددر کار پرستاری  مهمتر از همدردی با مریض همدلی است و  و باید به وی  امید واقعی داد نه امید واهی  و امید  در درمان و روحیه بیمار تاثیر بسزایی دارد.

وی خطاب به کسانی که  می خواهند در این عرصه ورود پیدا کنند خاطر نشان کرد: پرستاری  علاقه و شناخت می خواهد و کسانیکه قصد فعالیت در این عرصه را دارند لازم است با سختی کار و مشکلات محیط های بیمارستانی و درد آشنای مردم باشند تلاش زیاد و دانش روز و حفظ توانمندی های شخصی و فرهنگی محیط کار و اشتغال در این خصوص بسیار مهم است در یک کلام آمادگی داشته باشند تا در هر شرایطی از این سعادت برای سلامت مردم ارزشمند استفاده و بدانند در شب های سرد و گرم و شادی و غم در آن زمان که همه در کنار خانواده هستند باید خود را وقف سلامت جامعه کنند.

 

کد خبر 1236708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha