روایتی از عشقی که جان می بخشد

چه انسان های شریف و فداکاری هنوز در جامعه ما زندگی می کنند که زندگی خود را بر زندگی دیگران ترجیح داده اند و پرستاری از پدر و مادر بیمار خود را حتی با وجود مشکلات مالی سرلوحه کارشان قرار داده اند و نمی گذارند لحظه ای لبخند از روی لبشان محو شود.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ زینب روحانی مقدم

 

ولادت حضرت زینب(س) به نام روز پرستار نام گرفته است تا فرصت مغتنمی برای پاسداری از زحماتی فرشته های زمینی باشد که خالصانه و فداکارانه برای بهبود سلامتی بیماران تلاش می کنند.

 

این روز بهانه‌ای شد که به همراه مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی و جمعی از اهالی رسانه استان به دیدار دو بانوی بزرگی برویم که برای پرستاری از پدر و مادر بیمار و ازکارافتاده خود پیش قدم شده اند و با ایثار و از خودگذشتگی مشغول به پرستاری از آن ها هستند.

 

*از عروسک بافی تا پرستاری از مادر

حیاط نقلی خانه، صفا و سادگی روح نوازی دارد. تر و تمیز و آپاشی شده است؛ بوی نم خاک،‌ مرا مستقیم به منزل مادربزرگم در روستا می‌برد. یک گوشه حیاط هم، باغچه کوچکی با یک درخت استوار با برگ‌های سبز نظرم را جلب می‌کند اما سبزی‌های باغچه، زیر سرمای خزان، رفته رفته رنگ و روی خود را از دست داده‌‌اند.

 

چند پله‌ای که بالا می‌رویم با روی گشاده به استقبالمان می‌آید. «زهرا نصرآبادی» از جنس همان‌ افرادی است که در نگاه اول به دل می‌نشیند. صداقت و شیرینی کلامش،‌ همانقدر توجهم را جلب می کند که فداکاری و از خودگذشتگی او در انتخاب «تجرد» برای پرستاری از مادر!

 

می گوید 50 سال از عمر خود را در این خانه گذرانده و در این خانه قد کشیده است و سختی ها و ناملایمات و خوشی های روزگار را حس کرده است. از ۲۰ سال قبل که مادرش سکته مغزی کرد و سمت راست بدنش، ‌کاملا فلج شد، پرستاری از روح و جسم مادر را شروع کرد تا بخشی از مهربانی‌ها و زحمات مادرش را جبران کند. تاکید می‌کند که الگویش حضرت زینب (س) است.

 

این فرشته زمینی با بیان اینکه ازدواج هیچ گاه در اولویت زندگیش طی 20 سال اخیر نبوده است، می افزاید: از زندگی خود راضی هستم چرا که سایه مادرم بالای سرم است و این نعمت را شکرگذار هستم.

 

 

وی ادامه می دهد که خیر و برکت وجود مادرم در زندگی ام نگذاشته است که لحظه ای ناامید باشم و پرستاری از مادرم به دنیا می ارزد و دعای ایشان همواره دنبالم بوده است و همواره سلامتیش را از خداوند خواستارم.

 

بغض راه گلویش را سد کرده است و اشک، مهمان چشمانش می‌شود؛ از هفت سال قبل می‌گوید که مادرش به طور کامل زمین‌گیر شد و دیگر نتوانسته است قدمی بر روی زمین بگذارد و حتی برای غذا خوردن هم، محتاج دخترش است.

 

این فرشته زمینی با بیان اینکه مادرم باید در 2 نوبت پوشک بشود، می افزاید: اما متاسفانه هزینه های پوشک بسیار بالا رفته است و نمی توانیم پوشاک مادرم را تامین کنیم چون هزینه ای برای معیشت باقی نمی ماند. 

 

وی از مدیران کمیته امداد که در طول این سال‌ها در تامین پوشینه و داروهای مادرشان،‌ یار و یاورشان بوده‌اند، قدردانی می‌کند و این مهم را مرهمی بر دردهایشان توصیف می‌کند.

 

زهرا به فعالیت های هنری خود اشاره می کند که دستی بر عروسک بافی، اسکاچ و لیف بافی دارد و سعی می کند تا کمک خرجی برای مادرش باشد اما این کار را تنها سرگرمی می‌داند چون برای تامین هزینه‌های بیمه و دخل و خرج زندگی، بیشتر از طریق کمیته امداد و قرض از دیگران،‌ گذران زندگی می‌کند.

 

*پرستاری از پدر و مادر افتخار من است

مهمان خانه‌ای دیگر می‌شویم که بازهم گذشت و فداکاری،‌ دختر را پرستار پدر و مادر پیرش کرده است؛ او هم «زهرا» نام دارد اما «زینب‌وار» مرهم دردهای مادر و پدرش است؛ صبح که فرزندانش را راهی مدرسه می کند به منزل پدر و مادرش می‌آید و تا پاسی از شب، در خدمت آنهاست.

 

می گوید که نمی دانم چند سال است که به پرستاری از پدر و مادر بیمارم مشغول شده ام اما این کار را وظیفه خود می دانم و با جان و دل، قدم در خانه والدینم می گذارم تا شریک دردها و غم‌هایشان باشم همان طور که آنان شریک درهای من بودند.

 

زهرا ادامه می دهد: کسی مرا مجبور به انجام پرستاری از پدر و مادرم نکرده است و خودم از اعماق قلبم دوست دارم تا جایی که می توانم انجام وظیفه کنم و این فعالیت ها ذره ای در برابر زحمات پدر و مادرم ارزش ندارد.

 

 

وی در خصوص مشکل پدر و مادرش عنوان می کند: مادر عمل قلب باز کرده و اکنون نیز عمل تنگی نخاع داشته است و نزدیک سه ماه شده که نیاز به پوشک دارد و نمی تواند دیگر راه برود.

 

زهرا در حالی که شکرگذار خداوند است که سایه پدر و مادر از سرش کم نشده است، می گوید که پدرم حدود 30 سال که تشنج دارد و دیابت و پروستات مزید بر دردهایش شده است و اکنون نمی تواند قدم از قدم بردارد و زمین گیر شده است.

 

این فرشته زمینی با بیان اینکه خودش مادر دو فرزند است، می افزاید: گاهی به خاطر پرستاری از پدر و مادرم چند روز می شود که از حال فرزندانم بی خبر می مانم و نمی توانم به خانه خود بروم درست است که دلتنگ دیدارشان هستم اما ترجیح می دهم که کمی از دردهای پدر و مادرم بکاهم و کمک حالشان باشم.

 

وی با بیان اینکه کمیته امداد تاکنون کمک حالی برای ما بوده است، می گوید: وضعیت معیشتی پدر و مادرم متاسفانه خوب نیست و قادر به تهیه دارو و پوشک نیستند و من همان پول کمیته و یارانه را خرج آن ها می کنم چرا که درآمدی ندارم.

 

*مددجویی که مددکار شد!

محمدخلیل نخعی کارشناس پرستاری کسی است که بدون هیچ منت و دریافت مزدی مشغول به ارائه خدمات پرستاری به مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) است در گفتگو با خبرنگار شبستان می گوید: اکنون مفتخر هستم به عنوان پرستار وسرپرستار در بخش جراحی عمومی بیمارستان امام رضا(ع) فعالیت می کنم.

 

وی با بیان اینکه 28 سال از فعالیتم در حوزه پرستاری می گذرد، می افزاید: در ابتدا به عنوان بهیار جذب دانشگاه علوم پزشکی یزد شدم و سپس به مدت 10 سال در بیمارستان ولی عصر(عج) بافق خدمت نمودم پس از انتقال از دانشگاه شهید صدوقی به دانشگاه علوم پزشکی در بخش جراحی عمومی مشغول خدمت شدم.

 

نخعی ادامه می دهد: در سال ۸۸ با دعای خیر خانواده و بیماران به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند جهت پرستاری پذیرفته شدم و در سال ۹۲ عنوان لیسانس را از دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اخذ کردم و از سال ۹۳ به عنوان سرپرستار و پرستار در بخش جراحی عمومی مشغول خدمت هستم.

 

وی می گوید که یکی از رویاهای من پرستاری بوده است و از شغلم راضی هستم و آن را دوست دارم. طی 28 سال گذشته باعشق خدمت کردم و همیشه سعی داشتم تا زودتر در محل کارم برای خدمت به بیماران حاضر باشم.

 

نخعی تاکید می کند که پرستاری سراسر افتخار است چه به عنوان نمونه انتخاب شویم و چه انتخاب نشویم البته همیشه مورد لطف همکارانم بوده و هستم و خدا را از این بابت شکر می کنم.

 

وی ادامه می دهد: امسال به عنوان پرستار نمونه کشوری انتخاب شدم البته هر روز و هر ساعت خدمت به عنوان پرستار افتخار بنده است و خوشبختانه مردم همه به جامعه پرستاری احترام بسیار زیادی می گذارند.

 

نخعی با اشاره به خدمت رسانی به مددجویان کمیته امداد می گوید که خودم از خانواده ای هستم که تحت پوشش کمیته امداد قرار داشته و این موضوع افتخاری بزرگ برای من است و هرجا که امکان داشته باشد درخدمت این افراد خواهم بود.

 

وی در ادامه بیان می کند که دعاهای بیماران همیشه برای من افتخار بوده است و از بلایای طبیعی زیادی من و خانواده ام را حفظ کرده اند و دعا مثل بیمه می ماند شما پول پرداخت می کنید و در جایی ازش استفاده و سود می کنید و کار خیر هم واقعا یک نوع پس انداز محسوب می شود و خدا در بزنگاه های زندگی، انسان را حفظ می کند.

 

نخعی می گوید که خاطرات زیادی از برخورد با بیماران مددجو دارد از جمله درمان بیماران دیابتی که زخم های عمیق و طولانی مدت دارند و سالیان سال از بیماری رنج می بردند و پاهای آن ها نزدیک به قطع شدن بوده و با پیگیری درمان بیماران با کمک بسیاری از دوستان گمنام راه و زندگی بهتری به آن ها توانستیم هدیه دهیم.

 

* حمایت امداد از ۲۴۱۶ بیمار صعب العلاج و خاص خراسان جنوبی

محمد عرب مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی با تبریک ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار گفت: پرستاری و مراقبت از بیماران، از کار افتادگان و مجروحان، یکی از اموری است که در سبک زندگی انبیای الهی و ائمه اطهار علیهم السلام به شدت مورد توجه قرار می‌گرفت.

 

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه شرایط بیماران صعب العلاج، بسیار سخت است با این وجود خانواده های این بزرگواران در پرستاری از آن ها پیشتاز هستند.

 

به گفته عرب ۲ هزار و 416 مددجوی بیمار صعب العلاج و خاص از خدمات کمیته امداد در استان بهره مند می شوند که از این تعداد ۱۰۹ بیمار خاص و 2 هزار و 307 بیمار صعب العلاج هستند.

 

وی از اختصاص چهار میلیارد تومان کمک بلا عوض از ابتدای امسال به بیماران تحت حمایت این نهاد خبر داد و تصریح کرد: تا سقف ۵۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه برای هزینه های بیماری به آن ها پرداخت می شود.

 

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی با اشاره به هزینه های بالای درمانی بیماران بر حمایت بیشتر خیران از آن ها تاکید کرد و افزود: سال گذشته ۱۹ میلیارد تومان در قالب کمک بلا عوض و تسهیلات به بیماران تحت حمایت از طرف کمیته امداد استان پرداخت شده است.

 

به گفته وی تمامی مددجویان تحت حمایت کمیته امداد استان دارای بیمه درمانی هستند و این بیماران علاوه بر این، جهت دریافت خدمات درمانی از رعایت نظام ارجاع معاف هستند.

 

مدیرکل کمیته امداد استان خراسان جنوبی با اعلام اینکه هزینه فرانشیز بیماران صعب العلاج تحت حمایت کمیته امداد تا ۱۰۰ درصد پرداخت می‌شود، اظهار کرد: همچنین تا ۸۰ درصد هزینه فرانشیز بیماران خاص هم پرداخت می شود.

 

عرب ادامه داد: همچنین با مساعدت های کمیته امداد هزینه‌های خدمات کلینیکی، پاراکلینیکی، بستری و ... پرداخت و تجهیزات درمانی مانند ویلچر، تخت و تشک طبی و غیره متناسب با نیاز مددجویان بیمار تهیه و در اختیار آنان قرار می گیرد.

 

به گفته وی ۲۴۸ ویلچر، ۶۱ دستگاه اکسیژن ساز، ۱۲۹ کپسول، ۱۵۳ پوشک مواج و ... در سطح استان برای استفاده مددجویان بیمار در اختیار قرار دارد.

 

 

 

کد خبر 1236716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha