شهرک چاپخانه ها و انتشاراتی ها در خراسان جنوبی ایجاد شود

فرخنده از وجود ۶۱ مجوز چاپخانه در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: نیازمند همکاری متولیان امر برای ایجاد شهرکی برای تجمع چاپخانه ها و انتشاراتی ها هستیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، نشست مشورتی تسهیل و رفع موانع صنعت چاپ خراسان جنوبی با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی و جمعی از مسئولین و فعالان عرصه چاپ امروز شنبه (۱۲ آذر) برگزار شد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این جلسه بیان کرد: صنعت چاپ از صنایع مادر است که جزء زیر ساخت های توسعه فرهنگی محسوب می شود.

 

علی فرخنده با اشاره به قدمت 70 ساله صنعت چاپ در خراسان جنوبی، گفت: علی رغم مشکلات حوزه چاپ و نشر، فعالیت در این عرصه در استان متوقف نشده و امروز در شرق کشور، جزو مدعیان چاپ هستیم.

 

وی از وجود 61 مجوز چاپخانه در سطح استان خبر داد و اظهار کرد: امروز نه تنها صنعت چاپ در استان حرفی برای گفتن دارد؛ بلکه سفارش هایی از دیگر استان ها اعم از تهران را می پذیرد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به مشکلات حوزه چاپ و نشر، بیان کرد: هزینه های تعمیر و نگهداری، استیجاری بودن برخی چاپخانه ها و مباحث مالیات بر ارزش افزوده و بیمه بخشی از مشکلات فعالان این عرصه بوده که رفع آن ها نیازمند تعامل همه دستگاه های مرتبط است.

 

وی با بیان اینکه نیازمند همکاری متولیان امر برای ایجاد شهرکی برای تجمع چاپخانه ها و انتشاراتی ها هستیم، گفت: با توجه به رسالت خطیر دستگاه های فرهنگی در بزنگاه های مختلف نظام، نیازمند انبارهای فرهنگی در مقابله با جنگ نرم دشمن هستیم.

 

جواد اشرفی معاون امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: مدیران باید در حل مسائل وسعت دید داشته باشند و از قوانین تا حد امکان به نفع مردم بهره برداری کنند.

 

وی تصریح کرد: از این به بعد یک نفر کارشناس در معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری مسئول پیگیری مصوبات جلسات این حوزه می باشد تا همه مصوبات را تا حصول نتیجه پیگیری کند زیرا به عنوان مثال بسیاری از مطالبات این صنعت در جلسه گذشته به عنوان مصوبه به تصویب رسیده اما اجرایی نشده است.

 

به گفته وی؛ چنانچه مسائل و مشکلات صنعت چاپ در داخل استان قابل حل است باید نسبت به انجام آن اقدام نمایند در غیر اینصورت باید از طریق استاندار و یا مجمع نمایندگان استان در این خصوص اقدام شود.

 

معاون اقتصادی استاندار خراسان جنوبی متذکر شد: در جلسات باید به دنبال حل مسائل و مشکلات صنعت چاپ استان باشیم اما برخی از این مشکلات ریشه و قدمت چندساله دارد.

 

اشرفی ادامه داد: جهت واگذاری زمین به فعالان حوزه چاپ نیز گفت: واگذاری زمین های داخل شهر توسط اداره کل راه و شهرسازی و از طریق مزایده می باشد اما واگذاری زمین در شهرک های صنعتی شامل 13 سال معافیت مالیاتی نیز می شود که می توان نسبت به انجام آن اقدام کرد.

 

وی تصریح کرد: در راستای کمک به واحدهای فعال در صنعت چاپ استان می توان از تسهیلات تبصره 16 و 18 استفاده نمود زیرا بر اساس قوانین موجود استان ها می توانند 30 درصد این وام ها را در راستای تثبیت اشتغال اختصاص دهند.

 

گفتنی است؛ در این جلسه جمعی از فعالان حوزه صنعت چاپ به بیان مشکلات شان پرداختند که افزایش تعرفه های آب و برق، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه های تعمیر و نگهداری، سختی کار در چاپخانه، فرسودگی ماشین آلات، بیمه و اخذ تسهیلات از مهم ترین مشکلات مطرح شده بود.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1236875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha