افزایش ۱۷ درصدی تولید عسل در قزوین

جلوخانی گفت: امسال یک هزار و ۷۸ تن عسل در زنبورستان‌های استان قزوین تولید شده كه نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قزوین به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، یوسف جلوخانی بیان کرد: امسال هم همزمان با سراسرکشور طرح سرشماري زنبورستان‌ها در این استان اجرا شد و بر اساس این سرشماری در زنبورستان‌های استان قزوین ۱۴۷ هزار کلنی مدرن وجود دارد.

 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ادامه داد: بر اساس این طرح، در حال حاضر یک هزار و ۸۳۲ زنبورستان در استان وجود دارد كه  ۴۵۶ نفر در آنها مشغول فعالیت هستند.

 

وی اعلام کرد: همچنین امسال ۳۳۰ کیلوگرم ژل رویال، ۴۶ تن موم،  ۷۷۰۰ کیلوگرم  گرده گل و ۱۲۸۵  کیلوگرم بره موم در این زنبورستان‌ها تولید شده است.

 

جلوخانی اضافه کرد: به منظور افزایش درآمد زنبور داران این معاونت توجه ویژه ای به سایر تولیدات زنبور ژل و گرده هم در برنامه های خود دارد و با برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی ویژه زنبورداران، افزایش تولیدات این گونه محصولات را در كنار عسل در استان در برنامه دارد.

 

وی در خصوص اقدامات حمایتی از زنبورداران استان گفت: با هماهنگی تعاونی زنبورداران، شکر مورد نیاز زنبورداران با نرخ دولتی توزیع و به تعدادی از متقاضیان، تسهیلات با سود مناسب پرداخت شده است.

 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: همچنین در سال جاری به منظور حمایت از صنعت زنبورداری، تسهیلات ابلاغی اشتغال روستایی و عشایری  ویژه زنبورداران استان در حال پرداخت است. 

 

وی خاطرنشان کرد: استان قزوین به دلیل دارابودن مراتع غنی و اراضی زراعی و باغی مستعد زنبورداری هرساله پذیرای زنبورداران مهاجر از سایر استان های کشور است که بر اساس سرشماری سال ۱۴۰۱ تعداد ۷۶ زنبوردار مهاجر از استان های آذربایجان شرقی، کرمانشاه ، البرز، تهران، زنجان، گیلان، مازندران و خراسان رضوی در مراتع و مزارع استان مستقر شده اند که امسال توسط این زنبورداران مهاجر ۱۵۷ تن عسل تولید شده است.

 

کد خبر 1237042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha