استفاده نادرست از روش های کشاورزی، یکی از چالش های بیابان زدایی

مدیر امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: استفاده نادرست از روش های کشاورزی از چالش های بیابان زدایی خراسان شمالی محسوب می شود که باید گیاهان کم آب طلب با توجه به شرایط و بحران آبی در استان کشت شود.

علی امامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی اظهارکرد: امسال از محل اعتبارات ملی ۸۰ میلیارد ریال و استانی ۱۶ میلیارد ریال برای بیابان زدایی استان مصوب شد که سه میلیارد ریال آن تخصیص یافت.

 

مدیر امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی عنوان کرد: ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال از این اعتبار برای اجرای طرح ترسیب کربن شهرستان گرمه و ۱۰۰ میلیون ریال برای اجرای طرح بیولوژیکی هزینه خواهد شد.

 

امامی با اشاره به اجرای طرح ترسیب کربن در این استان تصریح کرد: این طرح در سه شهرستان اسفراین از سال ۹۳ و گرمه و جاجرم از سال ۹۶ آغاز شده و اینک در دست اجرا است.

 

وی با اشاره به اینکه اعتبارات تخصیص یافته جوابگوی انجام طرح ها نیست، اضافه کرد: سال گذشته با تخصیص ۸۲ درصد اعتبارات این حوزه ۱۰۰ درصد طرح ها اجرایی شد.

 

وی بیان کرد: ۱۸۳ هزار و ۶۳۶ هکتار معادل ۹ درصد وسعت منابع طبیعی خراسان شمالی را بیابان تشکیل می دهد که ۱۱۲ هزار هکتار در شهرستان جاجرم، ۳۹ هزار هکتار در اسفراین و ۳۱ هزار هکتار در گرمه است.

 

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ مساحت هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

 

عمده اراضی بیابانی استان در حوزه کال شور در سه شهرستان جاجرم، گرمه و اسفراین واقع است.

کد خبر 1237084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha