طلوع «خورشید دانایی» در کوچه پس کوچه‌های شهر گرگان

داشتن یک کتابخانه کوچک و خواندن کتاب‌های قصه‌ای که هیچ وقت آنها را نداشته به یکی از حسرت‌های بزرگ او تبدیل شده بود تا اینکه ... .

خبرگزاری شبستان- استان گلستان، فریده ستایشگر؛

دل بزرگی دارد برای همین است که حسرت چیزهای ریز و درشت زیادی به دلش مانده؛ با این حال می‌خندد، بالا و پایین می‌پرد و در دنیای کودکانه‌اش غرق شادی است.

 

اولین باری که توانست بنویسد و بخواند، برایش جذاب‌ترین لحظه‌های عمرش بود. با خودش فکر می‌کرد آدم‌ها چطور می‌توانند کتاب بخوانند و یاد بگیرند. چند سال گذشته و حالا او می‌تواند بخواند و بنویسد اما از بد روزگار مدرسه‌شان کتابخانه ندارد اصلا کل محله‌شان هم کتابخانه ندارد.

 

خیلی وقت‌ها دلش می‌خواهد غروب که پدرش به خانه می‌آید، کتابی هم برای او خریده باشد اما دست‌های پینه بسته پدر، به زور می‌تواند شکم بچه‌ها را سیر کند.

 

 

داشتن یک کتابخانه کوچک و خواندن کتاب‌های قصه‌ای که هیچ وقت آنها را نداشته به یکی از حسرت‌های بزرگ او تبدیل شده بود تا اینکه ... .

 

در حیاط مدرسه با دوستانش مشغول بازی بود که درها باز شد؛ همه توجه‌شان به اتوبوسی جلب شد که با همه اتوبوس‌هایی که تا به حال دیده بودند، فرق می‌کرد. اتوبوسی به رنگ آبی آسمان با نقاشی‌های کودکانه.

 

بچه‌ها ذوق زده شدند و با انگشتان دست‌های کوچکشان اتوبوس آبی را به هم نشان می‌دادند. شاید هیچ کدام از بچه‌ها نمی‌دانستند قرار است چه اتفاقی بیفتد. همه دور اتوبوس جمع شدند و هرکسی چیزی می‌گفت.

 

در‌های اتوبوس که باز شد خانمی مهربان از آن پیاده شد با لبخندی که بر لب داشت وقتی همهمه و کنجکاوی بچه‌ها را دید دیگر منتظر سوال ما نماند و گفت: این «خورشید دانایی» است.

 

او خیلی دوست داشت بداند این خورشید دانایی که می‌گویند چیست؛ از لابلای بچه‌ها خود را هل داد و هل داد تا به در اتوبوس رسید. درها که کامل باز شد دید چند قفسه کتاب در آنجا گذاشته شده؛ وقتی آن همه کتاب قصه را با آن نقاشی‌های خوش آب و رنگ روی جلدش یکجا می‌دید، قند توی دلش آب شد.

 

اتوبوسی که با خودش کلی حس و حال خوب به کودکان هدیه می‌دهد و قرار است خورشید دانایی را در کوچه پس کوچه‌های شهر بگرداند.

 

 

معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری گرگان آستین همت را بالا زده تا کتابخانه سیارش را به محلات کمتر برخورداری ببرد که اهالی آن محله‌ها به ویژه کودکانش دسترسی چندانی به کتاب و کتابخانه ندارند.

 

موضوعی که در گفتگو با آرش فولادیان به آن اشاره شد نحوه فعالیت «اتوبوس فرآموز سیار» در سطح محلات و مدارس شهر گرگان است.

 

به گفته او کتابخانه سیار با نام «خورشید دانایی» با هدف ایجاد علاقه‌مندی در کودکان برای مطالعه کتاب راه اندازی شده است که همزمان بچه‌ها برخی مهارت‌های ارتباطی از جمله قصه‌گویی و خوب گوش دادن را هم فرامی‌گیرند.

 

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری گرگان گفته این کتابخانه اتوبوسی قرار است به محلات و مدارس مختلف شهر گرگان با اولویت مناطق کمتر برخوردار سر بزند.

 

دیدن 400 جلد کتاب با موضوعات مختلف و نقاشی‌های جذابش برای کودکان به ویژه در مناطقی که دسترسی چندانی به کتاب و کتابخانه ندارند، بسیار شیرین و لذتبخش است.

 

استقبال کودکان در دبستان پسرانه دین و دانش کوی مولوی، دبستان حضرت علی اصغر (ع) کوی افسران و حتی دبستان غیرانتفاعی جهان دانش در محله گرگانپارس از کتابخانه سیار سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری گرگان دلچسب و البته برای متولیان قابل تأمل است تا در حوزه‌های فرهنگی، طرح‌های نو و خلاقانه‌ را متناسب با نیاز جامعه اجرایی کنند.

 

کد خبر 1237146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha