مدارس فرسوده و نگرانی خانواده ها؛ قصه ای که نباید به غصه برسد

مدارس فرسوده‌ که برخی از آنها بیش از چند دهه قدمت دارد، تهدیدی برای امنیت دانش‌آموزان به شمار می رود، این وضعیت خانواده ها را نگران می کند و آنان دلهره دارند که نکند دیوار ترک خورده و یا سقف فرسوده بر سر آنان آوار شود.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛

 

مدارس فرسوده‌ که برخی از آنها بیش از چند دهه قدمت دارد، تهدیدی برای امنیت دانش‌آموزان به شمار می رود، این وضعیت خانواده ها را نگران می کند و آنان دلهره دارند که نکند دیوار ترک خورده و یا سقف فرسوده بر سر آنان آوار شود.

 

صفحه روزنامه ها در سال های اخیر نشان دهنده این است که هنوز هم مدارس فرسوده در سطح کشور وجود دارد که خطر آفرین است و حتی چندین مورد از اینگونه حوادث نیز چنان درد آور بوده که تا مدت ها از یاد نرفته و هنوز هم دانش آموزان آن مدارس از آن ناحیه رنج می برند.

 

آتش‌سوزی در مدرسه دخترانه روستای شین‌آباد از توابع پیرانشهر به دلیل نقص تجهیزات گرمایشی در مدارس از آن جمله است که در این حادثه ۲۹ دانش‌آموز دختر دچار سوختگی شدند که دو نفر از آن‌ها بر اثر شدت جراحات وارده فوت کردند.  این حادثه که به جراحت شدید دانش آموزان منجر شد، عوارض روحی و اجتماعی جدی برای حادثه دیدگان، اعضای خانواده آنها و ساکنان روستا ایجاد کرده‌ بود.

 

چنین حوادثی در سطح کشور نشان می دهد که باید نسبت به وضعیت مدارس حساس باشیم و حتی نسبت به یک مدرسه فرسوده نباید بی تفاوت باشیم چرا که بعضا به علت فرسوده بودن مدرسه، آتش سوزی بر اثر سیم کشی های قدیمی ایجاد می شود و یا به هر دلیل دیگر اتفاقی رخ خواهد داد که جبران ناپذیر است.

 

مدارس فرسوده و تخریبی در مناطق مختلف استان، امنیت معلمان و دانش‌آموزان را تهدید می‌کند. اگر چه بیشتر مردم تصور می‌کنند، این مدارس در مناطق روستایی یا دور دست قرار دارند اما اوضاع اینگونه نیست و در بجنورد مرکز استان هم مدارس فرسوده‌ای هستند که به دلیل کمبود فضای آموزشی همچنان پذیرای دانش‌آموزان هستند در حالیکه استانداردهای لازم برای تأمین امنیت دانش‌آموزان را ندارد و باید تخلیه شود.

 

تعطیلی آموزش حضوری در پی شیوع کرونا ویروس، فرصت مناسبی بود که با خالی شدن مدارس تخریبی و نیازمند بازسازی، این مدارس بهسازی شده و از بُعد ایمنی ترمیم شوند اما کمبود اعتبار چنین اجازه ای نمی دهد چرا که مدارس جدید هم باید ساخته و تجهیز شوند.

 

تعدادی از مدرسه‌های استان ایمن نیستند و دانش‌آموزان در مدارسی درس می‌خوانند که باید تخریب و از نو ساخته شوند و برخی دیگر نیاز به استوارسازی دارد و مهم ترین چالش در نوسازی و استوارسازی این گونه مدارس، نبود بودجه لازم است.

 

از آنجا که بیشتر این خطه زلزله خیر است مدرسه‌های فرسوده، در این میان، می‌توانند معضل‌آفرین باشد. بودن دانش‌آموزان در مدارسی که با یک تکان می‌تواند منجر به فاجعه‌هایی بزرگ شود بسیار خطرناک است.

 

در این میان خیران در سال های اخیر خوب وارد عمل شده اند اما در این استان نیازمند مشارکت بیشتر خیران هستیم.

 



800  کلاس درس استان نیازمند تخریب و بازسازی است

 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی گفت: ۱۱ درصد مدارس با ۸۰۰ کلاس درس استان استحکام لازم را ندارد و نیازمند تخریب و بازسازی است.

 

امین فلاح در بیست و چهارمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز خراسان شمالی که اخیرا برگزار شد، اظهارداشت: در مجموع ۱۵۰ مدرسه با هزار کلاس درس دو نوبته در سطح استان دایر است که در صورت مشارکت خیران این مدارس یک نوبته می‌شود.

 

وی افزود: امسال نیکوکاران مدرسه ساز خراسان شمالی ۴۴ میلیارد تومان تعهد برای مشارکت در مدرسه‌سازی کردند.

 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی گفت: امسال ۵۸ مدرسه با ۲۲۳ کلاس درس با اعتبار هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان بهره‌برداری شد و ۳۱ هزار و ۸۵۰ مترمربع به زیربنای آموزشی استان افزوده شد.

 

به گفته وی؛ ۵۰ درصد این مدارس با مشارکت خیرین مدرسه ساز ساخته شده است.

 

 در مجموع در سطح خراسان شمالی هزار و ۶۰۰ مدرسه در قالب هفت هزار و ۴۰۰ کلاس درس فعال است که از این تعداد ۱۵۰ مدرسه نیاز به بازسازی دارد.

 

فلاح یادآور شد: برنامه ریزی برای نوسازی مدارس استان در حال انجام است و با اعتبارات جدید این طرح ها بر اساس اولویت انجام می شود.

 

 

 

کد خبر 1237187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha