دشمن به دنبال تغییر رفتار نسل نو و جدایی آنها از گفتمان انقلاب است

حجت الاسلام رضایی گفت: دشمن در پی یک جنگ بین‌المللی و همراه با برنامه‌ریزی، تغییر فکر و رفتارهای نسل نو و جوان کشور و جدایی آنها از گفتمان انقلاب را هدف خود قرار داده است.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: گفتمان انقلاب اسلامی در تداوم حرکت انبیا و تعالیم آسمانی به ویژه اسلام راستین است که عنصر مرکزی آن را اسلام و هویت اسلامی تشکیل می‌دهد. گفتمان انقلاب اسلامی در بردارنده مفاهیم رکنی مانند استقلال خواهی، آزادی، مردم پایگی و اسلام مداری است که در شعار اساسی «استقلال»، «آزادی»، «جمهوری اسلامی» مطرح شده است. توأمان بودن دین و سیاست، ستون فقرات و رکن اساسی گفتمان انقلاب اسلامی را شکل می‌دهد به این معنا که قانون مبتنی بر دین و مشارکت و نقش آفرینی مردم در حکومت با محوریت رهبری دینی از ارکان انقلاب اسلامی است که این گفتمان را از دیگر گفتمان‌ها جدا و متمایز می‌کند. گفتمان انقلاب اسلامی جهانی است و به مرزهای ایران محدود نمی‌شود.

 

پیوند دین و دنیا و ساری و جاری بودن دین در متن جامعه و سیاست و احیای واژه‌های مهجور مانده‌ای مانند جهاد، مقاومت، مبارزه با طاغوت و ظالم، شهادت و شهادت‌طلبی از اصول حاکم بر گفتمان انقلاب اسلامی است که توانسته است در جوامع اسلامی شور جدید ایجاد کند و خیزش‌های اسلامی را در جوامع راه اندازد در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام احسان رضایی، معاون تعلیم و تربیت بسیج مستضعفین به شرح زیر ارایه می شود.

 

دشمن برای ایجاد شکاف بین‌نسلی و ایجاد فاصله نسل جوان با شعارها و گفتمان انقلاب از چه برنامه‌هایی بهره می‌برد و هدفش در این جنگ نابرابر چیست؟

 

یک جنگ تمام عیار تربیتی سال‌هاست که برقرار است؛ از یک سو کشور و نظام آموزشی در تلاش است که پیام و شعار اصلی و منطق خود را به نسل نو منتقل کند و از سوی دیگر شاهد تلاش دشمن برای اثرگذاری بر تفکرات نسل جدید هستیم. باید پذیرفت که ما درگیر یک جنگ بین‌المللی هستیم و شاهد تهاجمی سراسری با نقشه، طراحی و برنامه‌ریزی به‌منظور تغییر فکر و تاثیر بر ذهن و تسخیر دل‌ها هستیم که نتیجه آن تغییر رفتارهای نسل نو و جوان کشور است.

 

چگونه دشمن برای تغییر ذائقه نسل جوان از بستر فضای مجازی بهره‌برداری می‌کند؟

ضدیت شبکه‌های بیگانه با اسلام، ایران و آرمان‌های انقلاب اسلامی کاملا روشن و محرز است و بارها و بارها آن را به زبان آورده‌اند و همه‌ تلاش خود را در بستر فضای مجازی برای تغییر ذائقه و ذهنیت‌ها و نحوه تفکر و برداشت‌ها به کار می‌برند.

 

درباره ابعاد تلاش‌های دشمن در فضای مجازی توضیحاتی ارائه بفرمایید؟

دشمن به دنبال ناامید کردن نسل نوجوان و مبتلا کردن آنها به فضاهایی است که در آن‌جا فرصت اندیشیدن به مبانی و اصول اسلامی وجود ندارد یعنی افراد را درگیر زنجیره‌ای می کنند که این زنجیره انتهایی جز غرق شدن در دنیا و پیامدهای دنیاگرایی و لذت‌جویی محض ندارد چرا که این جبهه، مقابل تمام جبهه حق صف آرایی کرده و روبروی دستگاه تعلیم و تربیت کشور و مجموعه‌هایی که در حوزه تربیت و پرورش تلاش می‌کنند، ایستاده است و از هیچ وسیله، ابزار و ظرفیتی در این جنگ غافل نیست و باید گفت رسانه، ظرفیت‌های فرهنگی، سایت، کانال، اپلیکیشن، فیلم و سریال و سینما و سایر تکنولوژی‌های نو، جنگی نابرابر را به صورت واقعی شکل داده است.

 

برای مقابله با جنگی که امروز با آن مواجه هستیم چگونه باید عمل کنیم؟

آن چیزی در دوران دفاع مقدس در عرصه نظامی شاهد آن بودیم یک جنگ نابرابر نظامی بود و امروز کنشگران تربیتی با وجود محدودیت‌ها و کم و کاستی ها باید تلاش کنند تا به مقابله با شمنی که تا بُن‌دندان مسلح است و تمام تلاش خود را برای تسخیر فکر و ذهن نسل جوان بکار می برد، بپردازند. ما باید این صحنه را به خوبی ترسیم کنیم و قبل از آن‌ که شروع به نقد و نسخه پیچی کنیم، این صحنه را به خوبی بشناسیم تا بتوانیم آن را به درستی برای جوان و نوجوان تبیین کنیم. تبیین این صحنه پاسخ بسیاری از سوالات است و پاسخ بسیاری از شبهات و نگرانی‌هایی است که ما امروز با آن مواجه هستیم.

کد خبر 1237192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha